Kalendarium
Piątek, 2021-11-26
Imieniny: Leona, LeonardaStatystyki
- Odwiedziło nas: 302531
- Do końca roku: 35 dni
- Do wakacji: 210 dni
Logopeda radzi
TYGODNIOWY PLAN ZAJĘĆ TERAPEUTYCZNYCH W PRZEDSZKOLU NR 7 IM. M. KOWNACKIEJ
W ŚWIDNIKU ROK SZKOLNY 2020/2021
kontakt:
DZIEŃ TYGODNIA |
TERAPIA LOGOPEDYCZNA logopeda neurologopeda mgr Katarzyna Nazarczuk |
Poniedziałek |
8.30-11.30 12.00 - 12.30 |
Środa |
10.30 - 11.30 |
Suma godzin |
4 godz. i 30 minut terapii |
Artykuły
Etapy pracy
Etap pracy korekcyjnej (po diagnozie).
- Etap przygotowawczy, to postępowanie zmierzające do usunięcia przyczyny
- ćwiczenia usprawniające słuch fonematyczny
-ćwiczenia motoryki narządów mowy
2. Etap wywoływania głosek
- metody wywoływania głosek: fonetyczne i mechaniczna
- metody pracy nad artykulacją
- Kontrola dotyku i czucie dłonią
- Kontrola wzrokowa
- Wyjaśnienie położenia narządów mowy
- Ćwiczenia słuchu fonematycznego
- Ćwiczenia słuchu muzycznego
- Ćwiczenia autokontroli słuchowej
- Ćwiczenia kinestezji mowy
- Etap automatyzacji (powtarzanie)
1. Wprowadzenia głoski w:
–sylabach
- wyrazach (nagłosie, śródgłosie, wygłosie)
- grup wyrazowych
- zdaniach
2. Utrwalanie głoski w:
- wyrazach (nazywanie przedmiotów rzeczywistych i na obrazkach)
- rymowanki (wierszyki, zgadywanki, itp.; odtwarzanie z pamięci)
- samodzielnych wypowiedzi na różne tematy pod kontrolą logopedy
- w środowisku rodzinnym i przedszkolnym pod kontrolą rodziców i nauczycieli
Czytaj więcej o: Etapy pracy
Praca logopedy
Logopeda zajmuje się diaggnozowaniem i pracą z osobami z zaburzeniami kompetencji komunikacyjnej, językowej oraz z rozpadem systemu komunikacyjnego.
Pierwszym celem pracy terapeuty jest wykrywanie i usuwanie wad wymowy.
Badanie logopedyczne za zgodą rodziców lub opiekumów prawnych polega na:
- badaniu wstępnym w skaład, którego wchodzi wywiad (rodzicem, nauczycielem), obserwacja i orientacyjne badanie mowy .
- badanie podstawowe (gabinet logopedyczny): rozumienie, wymowa;
- badanie uzupełniające: stan i sprawnośc aparatu artykulacjinego (język, podniebienie, zgryz, jama gardłowa) oraz narząd słuchu (orientacyjne badanie słuchu, badanie słuchu fonematycznego, badanie słuchowej pamięci słownej).
Badania specjalistyczne: laryngologiczne, psychologiczne, audiloogiczne, ortodontyczne - jeżeli istnieje taka koniecznośc terapeuta prosi o dalsze diagnozowanie, ponieważ brak leczenia często uniemożliwia pracę na zjaęciach logopedycznych jak i postępy w pracy z dzieckiem.
Czytaj więcej o: Praca logopedy
Ćwiczenia przygotowujące do wywołania głoski r
- żołnierz na warcie (czubek języka dotyka do wałka dziąsłowego za górnymi zębami), przy szeroko otwartych ustach;
- drukowanie obrazka (czubek języka zaczepia o górne zęby i wysuwa się do przodu);
- liczenie ząbków, czubek języka dotyka do każdego grnego ząbka;
- wymawiając głoskę d (przy wałku dziąsłowym), potrącamy język palcem - szeroko otwarta buzia;
Czytaj więcej o: Ćwiczenia przygotowujące do wywołania głoski rĆwiczenia przygotowujące do wywołania głosek sz, ż, cz, dż
- unoszenie języka nad górna wargę, przy szeroko otwartych ustach (można na górnej wardze położyć kropelkę płynnej czekolady lub miodek);
- "malujemy sufit" czyli podniebienie, (przy szeroko otwartych ustach);
- malujemy na suficie kółka, gwiazdki;
- stukamy w drzewo tak jak dzięcioł (w wałek dziąsłowy za górnymi zębami);
- przyklejamy do podniebienia kawałek andruta lub smarujemy "sufit" nutellą i zlzujemy przy szeroko otwartych ustach;
- robimy dzióbek z warg, wysuwamy do przodu, tak jak przy pocałunku.
Czytaj więcej o: Ćwiczenia przygotowujące do wywołania głosek sz, ż, cz, dż