Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Kalendarium

Piątek, 2021-11-26

Imieniny: Leona, Leonarda

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 302587
  • Do końca roku: 35 dni
  • Do wakacji: 210 dni

JAKA MOŻE BYĆ POGODA?

KOCHANE SMERFIKI!

Myślą przewodnią dzisiejszego dnia będzie polskie przysłowie; „Kwiecień plecień, bo przeplata, trochę zimy trochę lata”.

1.„Kwiecień plecień”- rozmowa kierowana przez rodzica

Jak myślicie, dlaczego tak się mówi? Jeśli nie wiecie poproście Rodzica, aby opowiedział Wam o kwietniowej pogodzie( np. jaka była pogoda w niedzielę-słonecznie, ciepło, bezchmurnie, bezwietrznie;, w poniedziałek – na przemian pochmurno i słonecznie, wietrznie, zimno, padał deszcz, była burza; we wtorek -zimno, na przemian słonecznie i pochmurno, padał deszcz i nawet krótko prószył śnieg)Popatrzcie na pogodowe symbole (wysyłamy na maila) i wybierzcie te o których mówili rodzice. Zastanówcie się, które bardziej pasują do zimy, a które do lata. Czy po rozmowie z Rodzicami już wiecie o czym mówi przysłowie?

 

2. „Wiosenny kalendarz pogody” – codzienna obserwacja i uzupełnianie założonego wcześniej, indywidualnego kalendarza zjawisk pogodowych

Uzupełnijcie kolejny dzień w swoim kalendarzu pogody.

 

3. „Pogoda w czterech porach roku” – transformacja relaksacyjnej opowieści rodzica

Zajmijcie wygodną pozycję, zamknijcie  oczy. Posłuchajcie jak Rodzice spokojnym, miarowym głosem czytają Wam tekst:

    Idziesz powoli, rozglądasz się. Wiosna zagościła już na dobre. Motyl frunie między

    kolorowymi kwiatami, a trawa zazielenia się na łące. Między drzewami  rozbłyskują promienie słońca. Delikatnie muskają skórę. Bezchmurne niebo zachwyca swoim kolorem, a delikatny wietrzyk lekko porusza włosami. Oddychasz równo, spokojnie, słuchasz śpiewu ptaków.  W oddali słyszysz, jak spływa strumień.

     Delikatnie prześlizguje się między kamieniami. Woda pluszcze. Siadasz pod drzewem. Na niebie pojawił się obłoczek. Patrzysz jak płynie. Powoli zaczyna padać deszcz …kap, kap, kap. Delikatne krople spadają na trawę, kwiaty. Wystawiasz rękę …deszcz spływa po Twojej dłoni. Słyszysz delikatny szum wiatru. Wychodzi słońce. Motyle wracają nad łąkę. Wstajesz i idziesz do domu. Czujesz się wypoczęty.

     Po wysłuchania tekstu wskażcie opisaną porę roku i charakterystyczne dla niej zjawiska. Spośród symbolicznych obrazków zjawisk pogodowych w różnych porach roku wybierzcie te, o których słyszałyście w opowiadaniu (słońce, deszcz, wiatr, chmura).    Wybierzcie teraz inne, ułóżcie swoje opowiadanie i opowiedzcie Rodzicom. Może być o innym dniu albo o innej porze roku.

4.Mżawka czy ulewa?  – zabawa orientacyjno- porządkowa

Do tej  zabawy będą nam potrzebne dwa kartoniki z ilustracjami (mogą być rysunki)  jeden z trzema, a drugi z pięcioma kroplami.( są w mailu)

Dzieci zajmują pozycję w siadzie płaskim, podpierając się prostymi rękami z tyłu. Następnie lekko uginają nogi w kolanach i przyciągają do siebie. Zadaniem dzieci jest dostosowanie ruchów do odczytanej informacji graficznej. Jeżeli rodzic pokazuje symbol mżawki- trzy kropelki, dzieci delikatnie, na przemian stukają palcami stóp o podłogę. Natomiast gdy zauważą ulewę -pięć kropel, uderzają miarowo obiema złączonymi stopami. Dzieci muszą utrzymać koncentrację, gdyż  rodzic prosi tylko w formie obrazkowej. Są boso.

 

5. „Co nie pasuje?” – zabawa edukacyjna z kartą pracy (str. 53), doskonalenie logicznego myślenia

 Opiszcie każdy obrazek i nazwijcie przedstawione pory roku. Podczas opisu używajcie określeń dotyczących orientacji w przestrzeni: nad, na górze, pod, na dole, między, z boku. Wskażcie niepasujące, żartobliwe elementy na obrazkach i je zaznaczcie. Spróbujcie sobie

wyobrazić inne nietypowe sytuacje, w których mogliby się znaleźć bohaterowie ilustracji.

Opowiedzcie o tym.

Dla tych co nie maja kart pracy wysyłamy ich elektroniczną wersję na maila.

 

6. „Kwiecień-plecień” – zajęcia muzyczne

a. „La Raspa”- zabawy taneczno-ruchowe przy muzyce

Dziś do zabaw muzycznych wykorzystamy hiszpańską melodię ludową „La Raspa”. Na początek posłuchajcie melodii i zabawcie się razem z Panią i dziećmi z filmu

https://www.youtube.com/watch?v=AcozWLwprUI

 

b. „Powitanie słońca”-rytmizacja tekstu

Teraz spokojnie usiądźcie, aby obraz was nie rozpraszał zamknijcie oczy i posłuchajcie.

Na pewno zauważyliście, że utwór składa się z dwóch powtarzających się części Pierwszej trochę wolniejszej i drugiej trochę szybszej.

W pierwszej części wyobraźcie sobie, ze świeci słoneczko, a Wy radośnie się z nim witacie. Powtarzajcie rytmicznie, (możecie klaskać lub podskakiwać)

„Słoneczko witam cię!(trzy klaski) Słoneczko uśmiechnij się!(trzy klaski)

W drugiej wyobraźcie sobie, że pada deszcz. Stukajcie paluszkami o podłogę, imitując padające krople. (Możecie też użyć grzechotki i potrząsać nią rytmicznie).

 

c. „Wiosenna orkiestra”- ćwiczenie z wykorzystaniem obrazków i efektów akustycznych

A może z rodzeństwem stworzycie orkiestrę i zagracie „Deszczową melodię”?(dzieci same powinny wymyśleć co może naśladować dźwięki deszczu czy wiatru, jeśli nie to podpowiadamy- uderzanie palcami lub grzechotka z małymi ziarnami -mały deszcz, tupanie lub grzechotka z fasolą-duży, pocieranie papierem lub wydawanie dźwięku „szszsz” -wiatr, uderzanie pokrywka o pokrywkę metalową lub w bębenek-grzmot). Dyrygent za pomocą obrazków może pokazywać kto teraz powinien grać, czy deszcz czy wiatr, czy grzmot, czy wszyscy razem.

d. Taniec „La Raspa”

A może od dzieci z filmu nauczycie się tańca La Raspa i zatańczycie z rodzeństwem lub Rodzicem?

https://www.youtube.com/watch?v=vEPCXujed5I

albo dla leniwych -na siedząco i wolniej

https://www.youtube.com/watch?v=ZRbcMnsmUJA

 

 

7. „Wiatr i trawa” – ćwiczenie logopedyczne

Zieloną kartkę papieru zegnijcie wzdłuż. Linia wyznaczy Wam środek. Do tej linii ponacinajcie kartkę co jeden-dwa centymetry . Niepociętą część kartki przyklejcie do brzegu parapetu lub trzymajcie za brzegi w dwóch rękach przed sobą- to będzie trawa. Teraz dmuchajcie na trawę, aż się będzie uginać. Pamiętajcie, aby powietrze nabierać nosem, a wypuszczać powoli ustami. Wasz oddech będzie wiatrem. Możecie też dmuchać na zielone paski bibuły trzymane w ręku.

 

Dla tych co chcą poćwiczyć czytanie, jeszcze jedno zadanie

8. Rebusy pogodowe – zabawa fonetyczno-literowa

 

Wytnij literki. Odgadnij na jaką głoskę zaczyna się przedmiot na małym obrazku i podklej właściwa literkę. Jeśli nie pamiętasz jak wyglądają te literki poproś Rodzica o pomoc. Z tych literek powstaną nowe słowa. Posłuchaj jak głoskuje Ci je Rodzic (A może sam już potrafisz przeczytać)i spróbuj usłyszeć jakie to słowo. Do której fotografii byś je dopasował? Wybierz właściwą i połącz z podpisem. Czy wiesz co jest na pozostałych fotografiach? (pomoce wysyłamy na maila)

 

Choć na dworze wieje chłodem pozdrawiamy Was cieplutko Wasze Panie- Dorotka i Ania

Galeria

Powiększ zdjęcie