Kalendarium
Piątek, 2021-11-26
Imieniny: Leona, LeonardaStatystyki
- Odwiedziło nas: 302557
- Do końca roku: 35 dni
- Do wakacji: 210 dni
GDZIE JEST POWIETRZE? - ĆWICZENIA I ZABAWY
Potrzebne będą : przezroczyste kubeczki, w tym jeden z otworami, gazety, przezroczyste naczynie z wodą,
schłodzona butelka, wysoka miska z gorącą wodą, moneta, balonik,
szklanka, miska z wodą.
I. Wprowadzenie.
• Ćwiczenia oddechowe.
Dzieci naśladują wąchanie kwiatka. Mocno wciągają powietrze nosem, a wydychają – ustami.
− Co wciągaliście nosem, a wydychaliście ustami?
− Gdzie jest to powietrze?
II. Część właściwa (badawcza).
• Poznawanie właściwości powietrza.
Ćwiczenie 1.
Przygotowujemy przezroczysty kubeczek, gazetę i przezroczysty pojemnik z wodą. Zgniatamy
gazetę (po kawałku) i umieszczamy w kubeczku. Trzymając kubeczek do góry dnem, wkładamy
go do pojemnika z wodą. Po chwili go wyciągamy. Dziecko dotyka papieru. (Papier jest
suchy). Następnie wkładamy tak samo pogniecione gazety do kubeczka, ale robimy dziurki
w jego dnie. Wkładamy odwrócony do góry dnem kubeczek z gazetą do pojemnika z wodą.
Po chwili wyciągamy go, a dziecko dotyka gazety. (Papier jest mokry).
Rodzic pyta:
− Czy za pierwszym razem gazety były mokre, czy suche?
− Dlaczego woda nie wypełniła kubeczka?
− A jak było za drugim razem? Dlaczego woda wypełniła kubeczek?
− Co uszło przez dziurki?
Wniosek
Powietrze jest wszędzie. Wypełnia wszystko.
Za pierwszym razem w kubeczku było powietrze i dlatego woda się do niego nie dostała.
Za drugim razem powietrze uszło przez otworki i dlatego woda dostała się do kubeczka.
Ćwiczenie 2.
Dziecko lub rodzic nadmuchują baloniki. Potem wkłada je do
Miski z wodą tak, aby otwór balonika był pod wodą. Przygląda się wodzie, wylatującym
z niej bąbelkom. Ćwiczenie trwa do chwili, aż balonik całkiem oklapnie.
Rodzic pyta:
− Co działo się z wodą?
− Co było w bąbelkach?
− Co działo się z balonikiem?
− Skąd bąbelki z powietrzem znalazły się w wodzie?
Wniosek
Powietrze jest wszędzie. Było też w baloniku.
Ćwiczenie 3.
• Określanie właściwości fizycznych powietrza.
− Czy powietrze ma zapach?
Dziecko wącha powietrze.
− Czy ma smak?
Smakuje powietrze.
− Jaki kształt ma powietrze w naszym pokoju, kuchni? A jaki kształt ma np. w wazonie?
(Dzieci powinny same dojść do wniosku, że powietrze przyjmuje kształt pomieszczenia,
naczynia, w którym się znajduje).
− Co dzieje się z powietrzem, gdy je odgrzejemy?
Rodzic wkłada schłodzoną szklaną butelkę do wysokiej miski wypełnionej do 1/3 objętości gorącą
wodą. dziecko kładzie monetę na szyjce butelki, zasłaniając otwór. Rodzic trzyma
butelkę, żeby się nie wywróciła. Dziecko w ciszy obserwuje, co się dzieje. (Moneta wyda
dźwięk, poruszona powietrzem).
− Co podgrzewaliśmy, podgrzewając butelkę?
− Co się stało z monetą?
− Co ją poruszyło?
− Dlaczego powietrze wychodziło z butelki?
Wniosek
Powietrze jest bezbarwne, bezwonne, przyjmuje kształt pomieszczenia, naczynia, w którym się znajduje. Podgrzewane, zwiększa swoją objętość, potrzebuje miejsca.
Rodzic wyjaśnia, że takie substancje jak powietrze nazywamy gazami.
III. Rozmowa podsumowująca.
− Co to jest gaz?
− Czy powietrze coś waży?
− Co to znaczy, że w powietrzu unoszą się zapachy?
− Czy jest możliwe, że gdzieś nie ma powietrza?
− Jak nurkowie oddychają pod wodą?
IV. Zastosowanie właściwości powietrza.
• Rozmowa z dzieckiem na temat: Po co, do czego jest potrzebne powietrze.
Podpowiedzi Rodziców
• Podgrzewanie powietrza do lotu balonem.
• Regulowanie temperatury powietrza do uprawy roślin szklarniowych.
• Chłodzenie powietrza do dłuższego przechowywania żywności (np. w lodówce).
• Zastosowanie sprężonego powietrza (tlenu) w medycynie (np. w chorobach układu oddechowego,
głównie płuc).