Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Kalendarium

Piątek, 2021-11-26

Imieniny: Leona, Leonarda

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 302557
  • Do końca roku: 35 dni
  • Do wakacji: 210 dni

GDZIE JEST POWIETRZE? - ĆWICZENIA I ZABAWY

Potrzebne będą : przezroczyste kubeczki, w tym jeden z otworami, gazety, przezroczyste naczynie z wodą,

schłodzona butelka, wysoka miska z gorącą wodą, moneta, balonik,

szklanka, miska z wodą.

 

I. Wprowadzenie.

• Ćwiczenia oddechowe.

Dzieci naśladują wąchanie kwiatka. Mocno wciągają powietrze nosem, a wydychają – ustami.

− Co wciągaliście nosem, a wydychaliście ustami?

− Gdzie jest to powietrze?

II. Część właściwa (badawcza).

• Poznawanie właściwości powietrza.

Ćwiczenie 1.

Przygotowujemy  przezroczysty kubeczek, gazetę i przezroczysty pojemnik z wodą. Zgniatamy

gazetę (po kawałku) i umieszczamy w kubeczku. Trzymając kubeczek do góry dnem, wkładamy

go do pojemnika z wodą. Po chwili go wyciągamy. Dziecko dotyka papieru. (Papier jest

suchy). Następnie wkładamy  tak samo pogniecione gazety do kubeczka, ale robimy dziurki

w jego dnie. Wkładamy odwrócony do góry dnem kubeczek z gazetą do pojemnika z wodą.

Po chwili wyciągamy  go, a dziecko dotyka gazety. (Papier jest mokry).

Rodzic  pyta:

− Czy za pierwszym razem gazety były mokre, czy suche?

− Dlaczego woda nie wypełniła kubeczka?

− A jak było za drugim razem? Dlaczego woda wypełniła kubeczek?

− Co uszło przez dziurki?

Wniosek

Powietrze jest wszędzie. Wypełnia wszystko.

Za pierwszym razem w kubeczku było powietrze i dlatego woda się do niego nie dostała.

Za drugim razem powietrze uszło przez otworki i dlatego woda dostała się do kubeczka.

 

Ćwiczenie 2.

Dziecko lub rodzic nadmuchują baloniki. Potem wkłada je do

Miski z wodą tak, aby otwór balonika był pod wodą. Przygląda się wodzie, wylatującym

z niej bąbelkom. Ćwiczenie trwa do chwili, aż balonik całkiem oklapnie.

Rodzic  pyta:

− Co działo się z wodą?

− Co było w bąbelkach?

− Co działo się z balonikiem?

− Skąd bąbelki z powietrzem znalazły się w wodzie?

Wniosek

Powietrze jest wszędzie. Było też w baloniku.

 

Ćwiczenie 3.

• Określanie właściwości fizycznych powietrza.

− Czy powietrze ma zapach?

Dziecko wącha powietrze.

− Czy ma smak?

Smakuje  powietrze.

− Jaki kształt ma powietrze w naszym pokoju, kuchni? A jaki kształt ma np. w wazonie?

(Dzieci powinny same dojść do wniosku, że powietrze przyjmuje kształt pomieszczenia,

naczynia, w którym się znajduje).

− Co dzieje się z powietrzem, gdy je odgrzejemy?

Rodzic  wkłada schłodzoną szklaną butelkę do wysokiej miski wypełnionej do 1/3 objętości gorącą

wodą. dziecko kładzie monetę na szyjce butelki, zasłaniając otwór. Rodzic  trzyma

butelkę, żeby się nie wywróciła. Dziecko  w ciszy obserwuje, co się dzieje. (Moneta wyda

dźwięk, poruszona powietrzem).

− Co podgrzewaliśmy, podgrzewając butelkę?

− Co się stało z monetą?

− Co ją poruszyło?

− Dlaczego powietrze wychodziło z butelki?

Wniosek

Powietrze jest bezbarwne, bezwonne, przyjmuje kształt pomieszczenia, naczynia, w którym się znajduje. Podgrzewane, zwiększa swoją objętość, potrzebuje miejsca.

Rodzic  wyjaśnia, że takie substancje jak powietrze nazywamy gazami.

III. Rozmowa podsumowująca.

− Co to jest gaz?

− Czy powietrze coś waży?

− Co to znaczy, że w powietrzu unoszą się zapachy?

− Czy jest możliwe, że gdzieś nie ma powietrza?

− Jak nurkowie oddychają pod wodą?

IV. Zastosowanie właściwości powietrza.

• Rozmowa z dzieckiem na temat: Po co, do czego jest potrzebne powietrze.

Podpowiedzi Rodziców

• Podgrzewanie powietrza do lotu balonem.

• Regulowanie temperatury powietrza do uprawy roślin szklarniowych.

• Chłodzenie powietrza do dłuższego przechowywania żywności (np. w lodówce).

• Zastosowanie sprężonego powietrza (tlenu) w medycynie (np. w chorobach układu oddechowego,

głównie płuc).