Kalendarium
Piątek, 2021-11-26
Imieniny: Leona, LeonardaStatystyki
- Odwiedziło nas: 302531
- Do końca roku: 35 dni
- Do wakacji: 210 dni
Rośniemy
Rosnę ja i rośnie moje ubranie
1. Witajcie, zacznijmy naszą dzisiejsza zabawę od powtórzenia wspólnie wczorajszej piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=V6sjPbJNtlE
2. A teraz poćwiczmy język i buzie, żebyśmy mogli wyraźniej mówić i porozumiewać się z kolegami i koleżankami. Spróbujcie razem z rodzicami poćwiczyć:
I. Ćwiczenia żuchwy:
– otwieramy i zamykamy buzie (opuszczamy i podnosimy żuchwę),
– a teraz wykonujemy ruchy poziomych [ na boki], raz z wargami rozchylonymi, raz z zamkniętymi,
– ruchy do przodu i do tyłu,
– żucie.
-
Ćwiczenia warg:
– obrysowywanie kształtu ust – palcem, lodem, schłodzoną łyżeczką,
– leciutki masaż warg złączonych – ruchem okrężnym, tzw. nożyce, oszczypywanie,
– ściąganie ust w dzióbek
– rozciąganie kącików ust (uśmiech)- wykonywanie naprzemiennie ściągania i rozciągania warg przy złączonych zębach,
– zakładanie wargi jednej na drugą,
– cmokanie,
– dmuchanie:
• przez wargi w kształcie dzióbka
• z zębami górnymi na dolnej wardze, jak przy „f”
• bokiem
– parskanie,
– półuśmiech: odciąganie na przemian kącików warg,
– przesadna artykulacja głosek: a – i – o – e – u – y, a – i –u, a – e – u – a, a – o – i itp.
– nadymanie policzków i powolne wypuszczanie powietrza ustami,
– naśladowanie warczenia motoru, prychania konika.
3. „Ile urosłam/urosłem? Ile urosnę?” – zabawa dydaktyczna. Mierzymy z rodzicami swój wzrost np. za pomocą sznurka lub linii narysowanej na dużym arkuszu papieru dziecku jego aktualny wzrost oraz ten w chwili narodzin. Porównajcie razem obie wielkości. Rodzic w ten sam sposób zaznacza swój własny wzrost obok aktualnego wzrostu dziecka, a dziecko porównuje te długości i zaznacza, ile jeszcze musi urosnąć, by być tak wysoki jak mama lub tata.
4. „Rosnąć jak na drożdżach” – eksperyment i obserwacja. Spróbujcie zrobić z dziećmi ciasto drożdżowe i pooglądać jak ono rośnie. Potrzebne będą do niego mąka, drożdże, mleko, cukier. Drożdże mieszamy z cukrem i odrobiną mąki i zostawiamy do wyrośnięcia. Kiedy podrośnie wlewamy do mąki, dodajemy żółtka, cukier i wyrabiamy ciasto. Na końcu wlewamy odrobinę rozpuszczonego zimnego masła. Wyrobione ciasto zostawiamy do wyrośnięcia i obserwujemy jak rośnie. Po wyrośnięciu robimy kuleczki na bułeczki, które można nadziać dowolnym dżemem, zrobić warkocz lub inną fajną rzecz lub włożyć całość do blaszki, posmarować białkiem i upiec.
Objaśniamy dzieciom przysłowie, że „rosnąć jak na drożdżach” znaczy rosnąć bardzo szybko, tak jak rośnie ciasto, do którego dodane są drożdże.
Drożdże to grzyby jadalne, które w odpowiednich warunkach rosną
5. „Z albumu rodzinnego” – zabawa dydaktyczna Pooglądajcie wspólne z rodzicami rodzinne zdjęcia. Spróbują rozpoznać mamę i tatę na ich zdjęciach z dzieciństwa. Zgadnijcie, kto jest przedstawiony na danym zdjęciu. Sprawdźcie czy zmieniliście się troszkę wy i wasi rodzice.