Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Kalendarium

Piątek, 2021-11-26

Imieniny: Leona, Leonarda

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 302530
  • Do końca roku: 35 dni
  • Do wakacji: 210 dni

Góry, morze, wieś, jezioro, gdzie rodzice nas zabiorą (22.06-26.06)

Witamy Pszczółki w pierwszym tygodniu lata!

Proponujemy Wam różne zabawy i aktywności związane z wakacyjnymi podróżami…

Pozdrawiamy Was serdecznie, życzymy udanej zabawy.

Pani Ania i Pani ZosiaUśmiech

1. „Wakacyjne podróże”

„Po łące biega lato” - zabawy muzyczno-ruchowe przy piosence (Załącznik – Po łące biega lato) - słowa i muzykę wysłałyśmy mailem:)

https://www.youtube.com/watch?v=MaKPsYlzQkY

"Ćwiczymy język i buzię":
Deszczyk pada, słonko świeci, ale czy można do tego wykonać także ćwiczenia buzi i języka? Oczywiście, że tak!

„Podróż do Włoch” – posłuchajcie opowiadania Barbary Szelągowskiej i porozmawiajcie na jego temat.

– Na wakacje czas! Powoli zbliżały się wakacje. Każdy dzień był odrobinę dłuższy od poprzedniego. Robiło się coraz cieplej. Ada od dawna marzyła o locie samolotem. Lubiła bawić się starym globusem swojej mamy. Plastikowym samolocikiem lądowała na maciupeńkich, ledwie widocznych wysepkach. Któregoś dnia tata z tajemniczą miną podszedł do dziewczynki.

– Córeczko, czy ja mogę wylądować na twoim globusie?

– Oczywiście, że możesz. A gdzie chcesz wylądować, tatusiu?

– Widzisz, tutaj jest taki but na obcasie. To są Włochy i tu chciałbym wylądować razem z tobą, Olkiem, babcią, dziadkiem i mamą.

– To wspaniale, ale nie wiem, czy się zmieścimy w takim małym samolociku – zaśmiała się dziewczynka.

– W takim razie może polecimy dużym samolotem? Takim prawdziwym! Co ty na to?

– Bardzo, bardzo bym chciała, tatusiu! – krzyknęła uradowana Ada.

– To powiem ci w tajemnicy, że już kupiłem bilety.

– Naprawdę?! – zapytała z niedowierzaniem dziewczynka.

– Olek, słyszałeś, będziemy lądować na bucie! Naprawdę! Olek, podobnie jak jego siostra, nie mógł doczekać się wyjazdu. Kilka dni później całą rodziną przyjechali na lotnisko.

– Kochani – powiedział tata – lotnisko jest bardzo duże i łatwo się zgubić. Musimy się wzajemnie pilnować – dodał i popatrzył na dzieci. Rodzeństwo z zaciekawieniem rozglądało się po ogromnej, pełnej ludzi hali wylotów.

– A kim są ci ludzie w mundurach? – zapytała Ada, ściskając Dinusia.

– To kapitan i stewardesy – odpowiedziała mama.

– Może będą z nami lecieć do Włoch. Zobaczymy. Dwie godziny później cała rodzina usadowiła się wygodnie w samolocie. Początkowo dziewczynka odrobinę bała się hałasujących silników.

– Startujemy! Nareszcie! – ucieszył się Olek i patrzył przez okno, jak z każdą chwilą wszystko robiło się coraz mniejsze i mniejsze. W końcu wlecieli w chmury i tylko od czasu do czasu widać było ląd, a potem morze. Wreszcie samolot wylądował i zaczęły się prawdziwe wakacje. Upalne dni dzieci spędzały w krystalicznie przeźroczystej i ciepłej wodzie. Wieczorami zaś zwiedzały piękne miasta, miasteczka i wsie pełne gajów oliwnych i winorośli. Ada uwielbiała pozować do zdjęć – zwłaszcza w towarzystwie Dinusia. Najbardziej spodobała się jej Fontanna Pszczół.

– Mamo, czy mogę posadzić tutaj Dinusia? – zapytała dziewczynka i w tym momencie Dinuś wpadł prosto do wody. Na szczęście tata szybko wyłowił niesfornego pluszaka.

– Musisz go bardziej pilnować, córeczko – zaśmiał się tata.

– Nie wiem, czy jest zadowolony z kąpieli.

– Chyba nie. Coś smutno wygląda. I co teraz zrobimy? Jeszcze się na mnie pogniewa – zasmuciła się Ada.

– Nie martw się. Myślę, że poprawi mu się humor, gdy tylko spróbuje prawdziwej włoskiej pizzy! –powiedział dziadek.

– Zrobiłem się naprawdę głodny. A wy? – I wskazał budynek, z którego unosił się świeży zapach ziół i ciasta.

– W końcu jak Włochy, to i pizza! – zawołał Olek i cała rodzina weszła do pobliskiej pizzerii. Dinusiowi też poprawił się humor. Tak naprawdę nawet nie zdążył się mocno zmoczyć.

Pytania do opowiadania:

– Gdzie wybrali się Olek i Ada z rodzicami i dziadkami na wakacje?

− W jaki sposób rodzina Olka i Ady dotarła do Włoch?

− Co stało się z Dinusiem tuż przed tym, jak tata zrobił jemu i Adzie zdjęcie?

− Jakie miejsce odwiedziła cała rodzina Olka i Ady?

− Co jeszcze robili na wakacjach Olek, Ada i ich rodzina?

„Samolot z papieru”- Zachęcam do wykonania wspólnie z dzieckiem prostego samolotu w nawiązaniu do wysłuchanego opowiadania:

„Kolorowa rybka” - obrysowywanie, wycinanie i kolorowanie sylwet ryb:

– rozwiązanie zagadki „W wodzie pływają, głosu nie mają” (ryby)

– dziecko obrysowuje sylwetę ryby na białej kartce, wycina ją i koloruje według własnego pomysłu (załącznik - Ryba)

„Ryby w rzece” - rozwijanie sprawności manualnej:

– do gotowej wyciętej rybki przywiążcie kawałek wełny lub nitki (otwór można wykonać dziurkaczem lub nożyczkami), drugi koniec przymocujcie do rolki po papierze lub ręczniku papierowym

– rozłóżcie na podłodze niebieski worek na śmieci lub coś niebieskiego (to będzie rzeka)

– dziecko trzyma za końce w obu dłoniach rolkę po ręcznikach, powoli obraca rolkę, odwijając z niej włóczkę, sylweta rybki znajduje się coraz niżej, zadanie jest wykonane, gdy sylweta rybki dotknie niebieskiego worka, czyli rybka zanurzy się w wodzie

– podczas powtórzenia zabawy można dziecku zaproponować łowienie ryb tj. nawijanie włóczki ze znajdującą się na końcu sylwetą ryby na rolkę.

2. „Rodzinne wyjazdy”

„Wyprawa na biegun i pustynię” - gimnastyka poranna - joga dla dzieci- opowieść ruchowa

https://www.youtube.com/watch?v=4U4mYHmNqa8

„Wakacyjne bagaże” - zabawy matematyczne

Rodzic zapoznaje dziecko z zawartością walizki. Dziecko liczy przedmioty umieszczone w walizce.

Mała walizka, w której znajduje się np. 5 foremek i 4 łopatki do piasku, koło do pływania (dmuchane), czepek, koc, dwie letnie czapki, okulary przeciwsłoneczne, 3 małe piłeczki, itd. oraz karton i flamaster.

Dzieci wyjmują kolejno poszczególne przedmioty i układają je na dywanie. Określają przeznaczenie przedmiotów i układają obok siebie te, których przeznaczenie jest takie samo (do zabawy, do pływania, do ochrony przed słońcem). Liczą przedmioty, pokazują na paluszkach ile mają przedmiotów i rysują na kartonie tyle kropek ile było przedmiotów. Na koniec mogą spróbować policzyć wszystkie przedmioty z walizki - układając je kolejno w rzędzie, po przekroczeniu 10 rodzice mogą troszkę pomagać w liczeniu:)

„Wakacyjne bagaże” - zabawa ruchowa

Woreczek gimnastyczny, albo pluszowy miś dla dziecka.

Dzieci ustawiają się przy ścianie w pokoju pochylają się do przodu i kładą woreczek (misia) - jako plecak na swoich plecach. Starają się przejść na drugi koniec pokoju tak, aby nie zrzucić woreczka. Zabawę powtarzamy trzy razy.

Zabawa „Prawda czy fałsz” – rozwijanie zdolności koncentracji podczas działania przy muzyce.

Dzieci maszerują po okręgu w rytmie piosenki „Rodzinna wycieczka” https://www.youtube.com/watch?v=tlCH6BFEISg

Na przerwę w muzyce Rodzic prezentuje dzieciom zdania prawdziwe lub fałszywe. Jeżeli zdanie jest prawdziwe, dzieci unoszą ręce, jeżeli jest fałszywe, przechodzą do przysiadu.

Przykładowe zdania:

− Rower musi mieć sprawne hamulce.

− Na rowerze jeździmy w wyznaczonych miejscach.

− Rower to rodzaj samochodu.

− Rowerem możemy zjeżdżać z góry bez hamulców.

− Na rowerze jeżdżą tylko dziewczynki.

„Wakacyjne plany” - ćwiczenia artykulacyjne i ruchowe na podstawie rymowanki Iwony Fabiszewskiej – rodzic mówi rymowankę, za pierwszym razem wspólnie z dzieckiem wykonuje określone ruchy i wypowiada sylaby, podczas kolejnego powtórzenia zachęca dziecko do samodzielności:

Słonko mocno świeci – dziecko podnosi ręce i naśladuje wkręcanie żarówek,

cieszą się więc dzieci – podskakuje obunóż,

Chi, chi, cha, chi, chi, cha – powtarza sylaby i klaszcze w dłonie,

moc promyków słonko da – podnosi ręce i naśladuje wkręcanie żarówek,

Chodźmy więc nad wodę – maszeruje w miejscu,

po letnią przygodę – kontynuuje marsz,

Plum, plum, plum, plum, plum, plum – powtarza sylaby i pokazuje dłonią kształt fali,

to strumyka słychać szum – wypowiada długo głoskę sz-sz-sz...

Wejdźmy też na górę – naśladuje wchodzenie na górę,

podziwiać naturę – przykłada dłoń do czoła, tworząc nad oczami daszek i rozgląda się w obie strony,

Och, och, och, puch, puch, puch – powtarza sylaby i klaszcze w dłonie,

to przedszkolak dzielny zuch – wskazuje ręką siebie.

3. „Palcem po mapie”

„Gdzie chciałbym pojechać na wakacje?” – rozmowa kierowana na podstawie obrazków oraz własnych doświadczeń i spostrzeżeń:

Dziecko wybiera obrazek miejsca, do którego chciałyby pojechać na wakacje; uzasadnia swój wybór. Zapoznanie z filmem edukacyjnym „Bezpieczne wakacje” https://www.youtube.com/watch?v=0iidgRGFl60, rozmowa na temat filmu.

„Wakacje, wakacje” - zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki o wakacjach.

Dziecko maszeruje, mówi rymowankę za dorosłym i rytmiczne klaszcze.

Wakacje, wakacje to wspaniały czas,

czekają na nas góry, morze, rzeka, las.

 

 

„Mapa Polski” – zapoznanie z mapą Polski ze szczególnym uwzględnieniem gór i morza, wykonanie ćwiczeń na karcie pracy. Rodzic wspólnie z dzieckiem ogląda mapę Polski ze zwróceniem uwagi na ukształtowanie terenu, kolory na mapie oraz zwierzęta żyjące w danej części Polski. Następnie dziecko wykonuje ćwiczenia na karcie pracy – wskazuje morze i góry, a potem wkleja w odpowiednie miejsca naklejki ze zwierzętami. („Karty pracy” cz. 4, s. 28)

„Góry, góry…” - praca plastyczno-techniczna, malowanie gór farbami na pogniecionej kartce. Potrzebne będą: farby plakatowe, kartka, pędzelek, kartka z bloku technicznego, papier kolorowy, klej nożyczki.

Dziecko formuje z pogniecionego papieru pasmo górskie, przykleja je na kartce z bloku technicznego; maluje farbami plakatowymi na różne odcienie brązu i zieleni, następnie maluje lub nakleja wycięte z papieru drzewa iglaste na zboczach lub u podnóża gór. Można dodać inne elementy charakterystyczne dla górskiego krajobrazu - chaty góralskie, owce, itp.

4. „Podróże w nieznane”

„Malujemy lato” - masażyk. Rodzic zajmuje miejsce za plecami dziecka siedzącego z przodu, dorosły recytuje wiersz Bożeny Formy - palcami i dłońmi obrazuje go na plecach dziecka, powtarzamy zabawę zmieniając się rolami.

Świeci słońce - wykonuje rozwartymi dłońmi ruchy koliste na środku pleców,

pada deszcz - dotyka opuszkami palców różnych miejsc na plecach,

kapu, kap, kapu, kap - zaciśniętymi piąstkami delikatnie uderza w różnych miejscach,

a my z latem wyruszamy - przesuwa rozwarte dłonie z lewej strony do prawej,

zwiedzić świat, zwiedzić świat - poklepuje dłońmi plecy w różnych miejscach,

policzymy drzewa w lesie - dotyka pleców kolejno palcami lewej i prawej dłoni

i kwiaty na łące - rysuje kontury kwiatów,

powitamy tańcem księżyc - masuje plecy rozwartymi dłońmi,

i kochane słońce - wykonuje szybki, okrężny masaż całą dłonią,

pobiegniemy wąską dróżką - stuka, na przemian, opuszkami palców, od dołu do góry pleców,

górskimi szlakami – rysuje dwie linie równoległe (ścieżkę) palcami wskazującymi,

do kąpieli w słonym morzu - całą dłonią rysuje fale,

wszystkich zapraszamy! - delikatnie szczypie.

„Pakujemy plecaki” – zabawa dydaktyczna, dokonanie wyboru rzeczy do spakowania w zależności od celu podróży, wyodrębnianie podstawowego zestawu najpotrzebniejszych rzeczy w różnych okolicznościach.

Rodzic rozkłada na dywanie przedmioty potrzebne na wyjazd w różne miejsca, są to np.: latarka, zapałki, przybory toaletowe, apteczka, dmuchane koło, okulary przeciwsłoneczne, olejek do opalania, mapa, kompas i inne. Prosi dziecko, aby wybrało przedmioty, które będą potrzebne kolejno: podczas wyjazdu nad morze, w góry, na biwak do lasu. Wybrane rzeczy dziecko pakuje do plecaka, opisując, w jakich okolicznościach mogą być przydatne. Następnie, gdy wszystkie przedmioty znajdą się z powrotem na dywanie, dziecko wybiera te z nich, które są niezbędne w każdej podróży: przybory toaletowe, apteczka, mapa itp.

„Tiki, tiki room”- zabawy taneczno-ruchowe przy piosence.

https://www.youtube.com/watch?v=UP-ctUE4DHo

„Bęcek i pies budują zamki z piasku” – historyjka obrazkowa, opowiadanie o przygodach na plaży. Dziecko ogląda historyjkę obrazkową (załącznik), a rodzic czyta polecenia do każdego obrazka. Dziecko formułuje zakończenie historyjki, ustala, co było przyczyną takiego zakończenia, a następnie samodzielnie, na podstawie obrazków, tworzy całą opowieść. Rodzic zwraca uwagę na poprawne wypowiadanie się pełnymi zdaniami i zachowanie kolejności zdarzeń.

„Zabawa na plaży” – opowieść ruchowa przy akompaniamencie szumu morza https://www.youtube.com/watch?v=a_IYOP-bmMI

Rodzic opisuje zabawę – dziecko naśladuje wymienione czynności.

Przykładowe opisy:

– Przychodzicie na plażę i rozkładacie kocyki.

– Smarujecie się olejkiem do opalania.

– Bawicie się piłką plażową, tocząc ją, odbijając do góry, rzucając przed siebie.

– Wbiegacie do morza, podskakujecie z falami.

– Pochylacie się i zbieracie muszelki. itp.

„Zamki na piasku i muszelki” - ćwiczenia spostrzegawczości, budowanie rytmicznych szeregów przedmiotów.

Obejrzyj uważnie ilustrację i wykonaj kolejne polecenia (Załącznik - Doklej muszelki).

5. „Letnie marzenia”

„Letnie marzenia” – rozmowa kierowana na temat marzeń realnych i tych mało rzeczywistych. Rodzic zaczyna rozmowę, opowiadając o swoim marzeniu z dzieciństwa: Jak byłam małym dzieckiem, miałam około 4–5 lat, często marzyłam. Jednym z takich marzeń była podróż na bezludną wyspę, aby zobaczyć prawdziwą plażę, morze i poczuć gorące słońce. Marzyłam, żeby na wyspie przywitały mnie różne zwierzęta mówiące ludzkim głosem, które byłyby bardzo miłe i gościnne, które traktowałyby mnie jak królową. Pragnęłam, aby przygotowały dla mnie wykwintne przyjęcie, następnie oprowadziły po wyspie, pokazując swoje skarby. Chciałam, żeby wszystko było takie piękne, jakby z bajki i żeby wszyscy byli dla siebie bardzo mili. Chciałam na tej wyspie poczuć się wyjątkowo – to było moje największe letnie marzenie.

Następnie pyta dziecko: Co to jest marzenie? Jakie są twoje letnie marzenia?. Dziecko definiuje pojęcie i opowiada o swoich marzeniach.

„Marzenia” – kolorowanie według kodu, wykonanie ćwiczeń na karcie pracy. Dziecko koloruje obrazek na górze strony zgodnie z kodem i opowiada, o czym marzy Tomek. W ramce na dole strony rysuje swoje wakacyjne marzenia. („Karty pracy” cz. 4, s. 29)

„Chu chu ua - po polsku” - zabawa taneczno-ruchowa przy piosence.

https://www.youtube.com/watch?v=QaCxzdZfBLM

„Letnie wakacje” rozmowa z rodzicem inspirowana wierszem Laury Łącz:

Kiedy są wakacje i nie pada deszcz,

możesz gdzieś wyjechać, jeśli tylko chcesz.

Kiedy są wakacje – Morze, góry, las,

gdzie tylko się znajdziesz, miło spędzisz czas.

Latem Złociste promienie słońca padają na ziemię,

Popatrz – rozwiały się chmury,

Baw się i nie bądź ponury!

Morze – muszelki i piasek,

góry lub łąka za lasem,

Warmia – Czekają jeziora,

Lato – Już wyjechać pora!

Pytania do wiersza:

− Gdzie możemy wyjechać na wakacje?

− Dlaczego na wakacjach miło spędzamy czas?

− W jaki sposób możemy dojechać w różne miejsca letniego wypoczynku?

„Na plaży” - opowieść ruchowa - Rodzic czyta opowiadanie, dziecko przedstawia ruchem jego treść i wykonuje ruchy opisane w nawiasie.

Jesteśmy na plaży. Spoglądamy w niebo, na którym fruwają latawce. (Dziecko biega po pokoju w jednym kierunku). Latawce unoszą się wysoko na wietrze. (Wolno wznosi ramiona do góry). Teraz opadają w dół. (Wyciąga ramiona w bok i powoli je opuszcza). Przestało wiać. Latawce opadają na piasek. (Dziecko siada skrzyżnie). Rysujemy na piasku kształt swojego latawca (Dziecko rysuje palcem po dywanie). Wietrzyk zaczyna lekko wiać, latawce podrywają się do lotu. (Dziecko powoli podnosi się do stania i kontynuuje bieg po pokoju). Słonko świeci, piasek staje się gorący. Idziemy ochłodzić stopy w wodzie. Idąc, podnosimy wysoko kolana, staramy się utrzymać przez chwilę na jednej nodze. Wchodzimy do wody i ochładzamy ciała, polewając wodą ramiona, plecy, brzuch. Podskakujemy obunóż, rozchlapując wodę dookoła. Czas na kąpiel słoneczną. Kładziemy się na piasku i opalamy brzuchy. (Leży tyłem). Patrzymy na niebo i podziwiamy latawce. Teraz opalamy plecy. (Przechodzi, przez przetoczenie, do leżenia przodem).

„Czym pojedziemy na wakacje” - rozwiązywanie zagadek o środkach lokomocji

-Pędzi po torze szybko, z daleka, bo tłum podróżnych na stacji czeka. (pociąg)

-Ma skrzydła, choć nie jest ptakiem. Lata podniebnym szlakiem. (samolot)

-Ma maskę, a pod nią konie, cylindry – nie na głowie. A w środku siedzi człowiek. (samochód)

-Ta wielka latająca maszyna owada – ważkę, przypomina.  (helikopter)

 

 

Pliki do pobrania

Galeria

Powiększ zdjęcie