Kalendarium
Piątek, 2021-11-26
Imieniny: Leona, LeonardaStatystyki
- Odwiedziło nas: 302530
- Do końca roku: 35 dni
- Do wakacji: 210 dni
Coś się skrada, coś szeleści, dżungla sto tajemnic mieści (15.06-19.06)
Witamy Kubusie!
W tym tygodniu proponujemy Wam różne zabawy i aktywności związane z dżunglą i jej mieszkańcami…
Pozdrawiamy Was serdecznie, życzymy udanej zabawy.
Pani Julita i Pani Basia
1. „Proszę słonia”
„Idziemy do zoo” - zabawy muzyczno-ruchowe przy piosence https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM
„Odgłosy egzotycznych zwierząt” – zagadki słuchowe, odgadywanie głosów zwierząt. Rodzic prezentuje nagrania (link poniżej) z głosami dzikich zwierząt. Zadaniem dzieci jest rozpoznanie zwierzęcia po charakterystycznych odgłosach.
https://www.youtube.com/watch?v=oRVBEKuIKh4&vl=pl
https://www.youtube.com/watch?v=PcDRe2Kk4aY
„Narada zwierząt” – zabawa logopedyczna z elementami pantomimy. Rodzic czyta tekst, a dziecko reaguje odpowiednim ruchem, gdy usłyszy nazwę zwierzęcia.
- krokodyle - robią paszczę z rąk i nią kłapią,
- papugi - poruszają skrzydłami,
- słonie - machają trąbami,
- małpy - drapią się po głowie,
- lew - obie ręce naśladują otwieranie się paszczy.
„Pewnego dnia w dżungli zebrały się wszystkie zwierzęta: były krokodyle, słonie, papugi, małpy i tylko lew nie dotarł, a był przewodniczącym. Krokodyle niecierpliwiły się, małpy nerwowo skakały, słonie głośno trąbiły, papugi wrzeszczały. Wreszcie pojawił się lew. Rozpoczęto naradę. Lew zaryczał: w naszej dżungli pojawił się człowiek, niestety szkodzi nam, niszczy dżunglę! Tak, tak powiedziały małpy, coraz mniej palm do skakania, my też nie mamy gdzie przysiąść odrzekły papugi. Dobrze, że zostawili nasze wody w spokoju powiedział słoń. O wodzie to my możemy coś powiedzieć dodały krokodyle. I tak trwała rozmowa. Lew zaryczał radźmy więc, co robić? Trzeba podjąć działania. Wszyscy po kolei przedstawili swoje pomysły. Krokodyle poradziły, aby zniszczyć most po którym człowiek dostaje się do dżungli. Słonie, aby zatarasować drogę łodygami. Papugi, aby wyjść naprzeciw i wyrazić głośną wrzawą swoje niezadowolenie. Małpy, aby skakać wokół człowieka i go wystraszyć. Potem odbyło się głosowanie. Lew ogłosił werdykt - wybrano rozwiązanie papug. Lew był bardzo dumny ze swoich zwierząt.”
„Uszka w górę, słoniku” – wysłuchanie wiersza U. Kozłowskiej o przygodach niesfornego słonika i rozmowa na ich temat.
„Uszka w górę, słoniku”
Mały słonik nieustannie
Figle płatał wszystkim wkoło
I zwierzętom na sawannie
Było zwykle z nim wesoło.
Lecz gdy w żartach przebrał miarę,
Często spokój czyjś naruszył,
Potem miał zabawną karę:
Łaskotanie, ha, ha! w uszy!
Bo ten nasz urwisek słodki,
Za uszami miał łaskotki!
Kiedy wujcio hipopotam
Chce odpocząć i podrzemać,
Bierze zwykle kąpiel z błota,
Lecz... spokoju wujcio nie ma.
Bo słoniątko bez litości
Trąbi głośno na wujaszka:
– Czemu wujek tak się złości...?
Czy się nie zna na igraszkach?!
Jeśli słonik nie przestanie,
Zaraz będzie łaskotanie!
Po przeczytaniu wiersza rodzic rozmawia z dzieckiem n/t jego treści korzystając z gotowych pytań lub wymyślając własne.
Przykładowe pytania:
– Co robił mały słonik innym zwierzętom?
– Jaką karę za figle dostawał słonik?
– Dlaczego karą dla słonika było łaskotanie w uszy?
2. „Małpie figle”
„Czy znasz to zwierzę?” – rozwiązywanie zagadek tekstowych o egzotycznych zwierzętach, wskazywanie odpowiedzi na ilustracji (Załącznik - Czy znasz to zwierzę). Dziecko słucha opowiadania czytanego przez Rodzica i poszukuje odpowiedzi na pytania:
– O jakich zwierzętach jest mowa w wierszykach, których wysłuchaliście?
– Czy potraficie pokazać te zwierzęta na obrazkach?
– Jak myślicie, czy te zwierzęta żyją w naszym kraju, w lesie, w parku?
– Jeśli nie, to gdzie można je spotkać, zobaczyć?
Na koniec narysujcie jedno egzotyczne zwierzę – to, które najbardziej wam się podoba.
„Zwisające liany” – ćwiczenia oddechowe, dmuchanie na zawieszone nici, włóczki, sznurki różnej grubości.
Rodzic rozwiesza w różnych miejscach w pokoju – różnej długości i grubości nitki, tasiemki, sznurki. Proponuje dziecku zabawę w figlarne zwierzęta z dżungli. Zwierzątka skaczą, bawią się, ale na hasło: Liany się kołyszą! – zatrzymują się i szukają najbliższych lian. Zaczyna się dmuchanie. Rodzic mówi: Liany kołyszą się coraz mocniej! – dziecko dmucha z coraz większą siłą. Na hasło: Zwierzęta bawią się! – dziecko przerywa dmuchanie i znowu bawi się, skacze. Na ponowne hasło: Liany się kołyszą leciutko – dziecko dmucha lekko na najbliższe liany. Rodzic pomaga mu, pokazując, na które liany można dmuchać. Czasem wymaga to np. położenia się na brzuchu, jeśli liany wiszą nisko, lub dmuchania do góry. Na hasło: Liany kołyszą się coraz mocniej! – dziecko dmucha mocniej. Na koniec rodzic pyta: Które liany jeszcze się nie kołysały?. Dziecko szuka tych sznureczków, tasiemek itp., na które jeszcze nie dmuchało i stara się wprawić je w ruch.
Uwaga! Za każdym razem należy przypomnieć dziecku o spokojnym, głębokim wdechu.
„Ręce do góry” - zabawy taneczno-ruchowe z małpką.
https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A
„Krokodyl i małpa” – wykonanie zwierząt (załącznik: krokodyl i małpa) Dziecko wycina sylwety zwierząt i zagina je zgodnie z instrukcją rodzica. Odgina łuski na grzbiecie krokodyla. Dodatkowo rodzic może zaproponować dziecku wykonanie palm (liście z kolorowego papieru lub zielonej krepiny, a pień z plasteliny) i zbudowanie z nich dżungli dla zwierząt.
3. „Oko w oko z wężem”
„Zabawy ze sznurkiem” – manipulowanie sznurkiem, pociąganie, układanie w fantazyjne wzory na podłodze, podrzucanie. Dziecko układa różne wzory na podłodze, manipulując sznurkiem.
„Węże” – poznanie różnych gatunków węży, wskazywanie różnic w ich wyglądzie, kreślenie linii w kształcie litery „s” na dużych powierzchniach. Rodzic wspólnie z dzieckiem ogląda różne gatunki węży (boa dusiciela, kobrę, żmiję zygzakowatą, zaskrońca pospolitego). Dziecko porównuje węże i wskazuje na różnice i podobieństwa w ich wyglądzie. Na zakończenie dziecko kreśli linie w kształcie litery „s” - palcem na dywanie, a następnie w powietrzu.
boa dusiciel
kobra
zaskroniec zwyczajny
żmija zygzakowata
„Kolorowy wąż” – doskonalenie spostrzegawczości Dzieci oglądają dwa obrazki i zaznaczają siedem szczegółów, którymi się one różnią. (załącznik: kolorowy wąż)
„Rajstopowy wąż” – zajęcia plastyczno-techniczne. Rodzic daje dziecku jedną nogawkę rajstopy (rajstopy mogą być w różnych kolorach). Dziecko wypycha je watą. Na końcu nogawki rodzic zawiązuje supeł, który będzie imitował język węża. Dziecko dokleja oczy i rajstopowy wąż jest gotowy. Można także pozwolić dziecku pomalować węża mazakami.
Zachęcamy do wysyłania zdjęć
„Idzie wąż” - zabawy muzyczno-ruchowe przy piosence.
https://www.youtube.com/watch?v=yEyB-v_GsTA
4. „Odwiedzamy zwierzęta w zoo”
„Strażnicy Miasta - Poznajmy zwierzęta w zoo” - na początek proponujemy film edukacyjny z wizytą w zoo.
https://www.youtube.com/watch?v=FQqBXuAK3OY
„Zwierzozwierz” – rysowanie wymyślonych zwierząt, swobodna aktywność plastyczna dziecka z wykorzystaniem kredek świecowych i kolorowego papieru, wymyślanie nazwy dla narysowanego zwierzęcia. Dziecko rysuje wyobrażone zwierzęta i nazywa je.
„W ZOO” – wysłuchanie wiersza D. Wawiłow, rozmowa kierowana na temat jego treści, wymienianie zwierząt występujących w utworze, wypowiedzi dziecka na temat ogrodów zoologicznych.
„W ZOO”
W ZOO jest wesoło,
ludzie chodzą wkoło,
byk ma duże rogi,
bocian nie ma nogi,
foka siedzi w stawie,
nie widać jej prawie.
Słonie wodę piją,
niedźwiedzie się biją,
sowa w domku siedzi,
boi się niedźwiedzi.
Ale najładniejsze
są zielone rybki,
patrzą sobie na mnie
zza zielonej szybki
i zębów nie mają,
i rogów nie mają,
i tylko tak sobie
pływają, pływają,
pływają, pływają
i się uśmiechają...
Po przeczytaniu wiersza rodzic rozpoczyna rozmowę z dzieckiem.
Przykładowe pytania:
– O jakich zwierzętach jest mowa w wierszu?
– Czy bocian naprawdę nie ma nogi? Gdzie siedzi foka? Co piją słonie?
– Jakie zwierzęta są najładniejsze? Dlaczego?
– Czy ktoś z was był w zoo? Co wam się tam najbardziej podobało? Dlaczego?
„Jakie to zwierzę?” – dopasowywanie fragmentu skóry, sierści lub piór do zwierzęcia. Dziecko nazywa zwierzęta, opisuje ich sierść, umaszczenie i łączy z odpowiednimi wzorami. (załącznik: jakie to zwierzę?)
„Zoo” – masażyk wg M. Bogdanowicz do wiersza B. Kołodziejskiego. Dziecko w parze z rodzicem lub rodzeństwem. Jedna osoba leży na brzuchu, a druga siedzi obok.
Uwaga! Należy zwrócić uwagę, że masaż ma być delikatny i przyjemny.
Tu w ZOO zawsze jest wesoło, (dziecko leży na brzuchu)
tutaj małpki skaczą w koło, (wykonujemy na jego plecach ruchy naśladujące skoki po okręgu)
tutaj ciężko chodzą słonie, (naciskamy płaskimi dłońmi)
biegną zebry niczym konie, (lekko stukamy pięściami)
żółwie wolno ścieżką człapią, (powoli, lekko przykładamy płaskie dłonie)
w wodzie złote rybki chlapią. (muskamy raz wierzchem, raz wewnętrzną stroną dłoni)
Szop pracz, takie czyste zwierzę, ciągle sobie coś tam pierze. (pocieramy rękami, naśladując pranie)
Struś dostojnie w koło chodzi, spieszyć mu się nie uchodzi. (powoli kroczymy dwoma palcami)
A w najdalszej części zoo dwa leniwce się gramolą, (wolno posuwamy dłonie od boków ku środkowi)
wolno wchodząc na dwa drzewa, (posuwamy dłonie od dołu ku górze)
gdzie się każdy z nich wygrzewa i zapada w sen głęboki... (zatrzymujemy dłonie)
5. „Dzikie psy i dzikie koty”
„Tygrysy, lwy, lamparty oraz hieny i szakale” – poznanie przez dzieci dalekich krewnych domowych kotów i psów na podstawie ilustracji poniżej rozmowa na ich temat.
Przykładowe pytania:
– Czym różni się kot od tygrysa, a czym od lwa?
– Czy psy są podobne do hien i szakali?
hiena
szakal
tygrys
lampart
lew
„Tygryski” – humorystyczny wiersz J. Papuzińskiej jako inspiracja do zabawy dydaktycznej.
Moja piżama – cała w tygrysy.
A te tygrysy straszne urwisy,
A te tygrysy nie chcą spać nocą,
fikają kozły, skaczą i psocą.
Mama się gniewa: – Spać trzeba teraz!
Wszystkie tygryski z piżamy zbiera,
chowa do szafy, na klucz zamyka,
żeby już dzisiaj nie mogły brykać.
Rano do pracy spieszy się tato.
Otwiera szafę, wyjmuje palto,
Nagle wiatr dmuchnął, porwał tygryski,
jakby to były jesienne listki,
i z tygryskami za okno uciekł,
i po ogródku wszystkie rozrzucił.
Trzeba tygryski zebrać z powrotem.
O, ten na kwiatku usiadł jak motyl,
ten się na nitce pajęczej kiwa,
a ten biedaczek leży w pokrzywach.
A ten na ścieżce. A ten pod listkiem.
Czy to już wszystkie? – Tak, chyba wszystkie...
Koszyk tygrysków zanoszę mamie.
Mama układa je na piżamie.
Te na rękawach, te na kieszeniach...
ale jednego tygryska nie ma!
Nie ma w pokoju, nie ma w ogrodzie.
Mały tygrysku, gdzieś nam się podział?
Leci latawiec w górze, nad drogą,
ma kolorowy i długi ogon.
Może tygrysek chciał zwiedzić świat
i na ogonie latawca siadł?
A teraz leci, sam nie wie dokąd,
bardzo daleko, bardzo wysoko?
A może rzeka, co płynie obok,
wzięła tygryska w podróż ze sobą?
Może ta szybka, zielona woda
już mi tygryska nigdy nie odda?
Łaciaty kocur wskoczył na okno.
– Możeś ty, kocie, tygryska połknął?
Może myślałeś, że to jest myszka
i przez pomyłkę zjadłeś tygryska?
Aż wreszcie... tato przychodzi z pracy.
– Czemu, córeczko, tak na mnie patrzysz?
Czemu się ze mnie obie śmiejecie?
– Bo ty tygryska masz na berecie!
Bo nasz tygrysek nigdzie nie uciekł!
Bo on z tatusiem poszedł i wrócił!
I tak się dobrze skończyło wszystko
i dzień się kończy, wieczór już blisko,
wkrótce światełka w oknach zabłysną,
spać się zachciało moim tygryskom.
Po przeczytaniu wiersza rodzic rozpoczyna rozmowę z dzieckiem.
Przykładowe pytania:
– Gdzie mieszkały tygryski?
– Dlaczego mama schowała tygrysy w szafie?
– Z kim uciekły tygryski z domu?
– Co stało się z jednym z tygrysków? Czy się odnalazł?
– Jak myślicie, co czuł mały tygrysek, gdy się zgubił?
„Gdzie się podziały tygryski?” – zabawa dydaktyczna, określanie położenia przedmiotów w przestrzeni. Przed zabawą rodzic rozkłada figurki lub obrazki tygrysów w różnych miejscach w domu: na półce, pod stolikiem, za koszem, pomiędzy misiem i lalką itd. Zadaniem dziecka jest określenie, gdzie znajdują się tygryski. Następnie rodzic bierze w dłoń jednego tygryska i podnosi go do góry, pytając: Gdzie znajduje się tygrysek? – dziecko odpowiada: Nad głową, itd....
Zatańcz z dzieckiem w domu do piosenki z Króla Lwa - zabawa taneczna.
https://www.youtube.com/watch?v=BEu1WLjOokY
Pliki do pobrania
Czy znasz to zwierz¦Ö - Kopia.pdf (7.82 MB)
jakie to zwierze..pdf (505.39 KB)
kolorowy waz.pdf (605.21 KB)
krokodyl i malpa.pdf (327.94 KB)