Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Kalendarium

Piątek, 2021-11-26

Imieniny: Leona, Leonarda

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 302530
  • Do końca roku: 35 dni
  • Do wakacji: 210 dni

Wakacyjne podróże

 Z racji tego, że lato zbliża się wielkimi krokami, to w tym tygodniu rozpoczynamy tematykę związaną z wakacjami, podróżowaniem. Wakacyjny czas dla każdego z nas jest chwilą odpoczynku, poznawania nowych miejsc, a przede wszystkim podróżowania.  Zachęcamy Was do wspólnej zabawy, dzięki której nauczymy się bardzo ważnych kwestii związanych z „Wakacyjnym podróżowaniem”.

 

  Czerwiec  15-19.06.20

I. PONIEDZIAŁEK   Wakacje tuż, tuz   

1.Zabawy muzyczno - ruchowe

https://www.youtube.com/watch?v=QaCxzdZfBLM

https://www.youtube.com/watch?v=UP-ctUE4DHo

 

2Wakacyjne plany – rozmowa inspirowana wierszem L. Łącz Letnie wakacje

 

.  Słuchanie wiersza L. Łącz Letnie wakacje. (Rodzic czyta dziecku)

 

 Kiedy są wakacje

 I nie pada deszcz,

Możesz gdzieś wyjechać,

 Jeśli tylko chcesz.

 Kiedy są wakacje -

 Morze, góry, las,

 Gdzie tylko się znajdziesz,

Miło spędzisz czas.

 Latem

Złociste promienie

Słońca

 Padają na ziemię,

Popatrz –

 Rozwiały się chmury,

Baw się

 I nie bądź ponury!

 Morze –

 Muszelki i piasek,

 Góry

 Lub łąka za lasem,

Warmia –

 Czekają jeziora,

Lato –

Już wyjechać pora!

 

• Rozmowa na temat wiersza.

 

 Rodzic  pyta dziecko i zachęca do wypowiadania się.

 O jakiej porze roku wyjeżdża się na wakacje?

 Co można robić, kiedy są wakacje?

 Gdzie można spędzić wakacje?

 

 

  1. 1.   Zagadki słuchowe Czym będziemy podróżować na wakacje?

 

 

 Rodzic udostępniając materiał zachęca dziecko do odgadywania zagadek słuchowych – link poniżej)

 

    https://www.youtube.com/watch?v=kShLSH-J81A

 

  1. 2.      Krótka prezentacja o środkach transportu (link poniżej)

 

https://www.youtube.com/watch?v=TDnOkVpGoQ0&t=80s

 

A Ty czym będziesz podróżować czasie wakacji? Rodzic zachęca dziecko do swobodnej wypowiedzi.

 

 

II.WTOREK  -       Podróż samolotem

1. Ćwiczymy język i buzię:
Deszczyk pada, słonko świeci, ale czy można do tego wykonać także ćwiczenia buzi i języka? Oczywiście, że tak!

 

2.  Rozwiązanie zagadki. Rodzic recytuje zagadkę i prosi dziecko o podanie rozwiązania.

Kto mi powie, jaki to czas,
gdy przedszkole idzie w las.
Mama z Tatą w piłkę grają
i wszyscy się opalają.
W tym magicznym czasie,
grzyby rosną w lesie.
Woda ciepła w morzu,
w górach też nie gorzej.
Lubię taki czas, mogę długo spać, kto mi powie
Jak ten czas się zowie?  (WAKACJE)

 

 

3. Podróż do Włoch – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Wakacyjne podróże.

 

        https://www.youtube.com/watch?v=TaxwjOL1TxY

 

 

                                        Powoli zbliżały się wakacje. Każdy dzień był odrobinę dłuższy od poprzedniego. Robiło się coraz cieplej. Ada od dawna marzyła o locie samolotem. Lubiła bawić się starym globusem swojej mamy. Plastikowym samolocikiem lądowała na maciupeńkich, ledwie widocznych wysepkach. Któregoś dnia tata z tajemniczą miną podszedł do dziewczynki. – Córeczko, czy ja mogę wylądować na twoim globusie? – Oczywiście, że możesz. A gdzie chcesz wylądować, tatusiu? – Widzisz, tutaj jest taki but na obcasie. To są Włochy i tu chciałbym wylądować razem z tobą, Olkiem, babcią, dziadkiem i mamą. – To wspaniale, ale nie wiem, czy się zmieścimy w takim małym samolociku – zaśmiała się dziewczynka. – W takim razie może polecimy dużym samolotem? Takim prawdziwym! Co ty na to? – Bardzo, bardzo bym chciała, tatusiu! – krzyknęła uradowana Ada. – To powiem ci w tajemnicy, że już kupiłem bilety. – Naprawdę?! – zapytała z niedowierzaniem dziewczynka. – Olek, słyszałeś, będziemy lądować na bucie! Naprawdę! Olek, podobnie jak jego siostra, nie mógł doczekać się wyjazdu. Kilka dni później całą rodziną przyjechali na lotnisko. – Kochani – powiedział tata - lotnisko jest bardzo duże i łatwo się zgubić. Musimy się wzajemnie pilnować – dodał i popatrzył na dzieci. Rodzeństwo z zaciekawieniem rozglądało się po ogromnej, pełnej ludzi hali wylotów. – A kim są ci ludzie w mundurach? – zapytała Ada, ściskając Dinusia. – To kapitan i stewardesy – odpowiedziała mama. – Może będą z nami lecieć do Włoch. Zobaczymy. Dwie godziny później cała rodzina usadowiła się wygodnie w samolocie. Początkowo dziewczynka odrobinę bała się hałasujących silników. – Startujemy! Nareszcie! – ucieszył się Olek i patrzył przez okno, jak z każdą chwilą wszystko robiło się coraz mniejsze i mniejsze. W końcu wlecieli w chmury i tylko od czasu do czasu widać było ląd, a potem morze. Wreszcie samolot wylądował i zaczęły się prawdziwe wakacje. Upalne dni dzieci spędzały w krystalicznie przeźroczystej i ciepłej wodzie. Wieczorami zaś zwiedzały piękne miasta, miasteczka i wsie pełne gajów oliwnych i winorośli. Ada uwielbiała pozować do zdjęć – zwłaszcza w towarzystwie Dinusia. Najbardziej spodobała się jej Fontanna Pszczół. – Mamo, czy mogę posadzić tutaj Dinusia? – zapytała dziewczynka i w tym momencie Dinuś wpadł prosto do wody. Na szczęście tata szybko wyłowił niesfornego pluszaka. 154 – Musisz go bardziej pilnować, córeczko – zaśmiał się tata. – Nie wiem, czy jest zadowolony z kąpieli. – Chyba nie. Coś smutno wygląda. I co teraz zrobimy? Jeszcze się na mnie pogniewa – zasmuciła się Ada. – Nie martw się. Myślę, że poprawi mu się humor, gdy tylko spróbuje prawdziwej włoskiej pizzy! –powiedział dziadek. – Zrobiłem się naprawdę głodny. A wy? – I wskazał budynek, z którego unosił się świeży zapach ziół i ciasta. – W końcu jak Włochy, to i pizza! – zawołał Olek i cała rodzina weszła do pobliskiej pizzerii. Dinusiowi też poprawił się humor. Tak naprawdę nawet nie zdążył się mocno zmoczyć.

 

4. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania

 − Gdzie wybrali się Olek i Ada z rodzicami i dziadkami na wakacje?

− Co stało się z Dinusiem tuż przed tym, jak tata zrobił jemu i Adzie zdjęcie?

 − Jakie miejsce odwiedziła cała rodzina Olka i Ady? R. prosi, aby dzieci opowiedziały, jak wygląda Fontanna Pszczół. Następnie kontynuuje rozmowę z dziećmi na temat opowiadania.

 − Co jeszcze robili na wakacjach Olek, Ada i ich rodzina?

 − W jaki sposób rodzina Olka i Ady dotarła do Włoch?

 

5.  Zabawa ruchowa „Samoloty”.

Dzieci - samoloty przykucają i szeroko rozstawiają ramiona. Na hasło: Start! powoli się podnoszą i naśladują lot. Biegają w różnych kierunkach. Na hasło: Lądujemy! powoli zwalniają swój bieg, zatrzymują się w miejscu, kucają i opuszczają ramiona.

6.  Kreatywne rysowanie - narysuj samolot według instrukcji.

https://www.youtube.com/watch?v=-C-uytP3MzU

9.  Zabawa przy piosence Aida – Mucha W Mucholocie  

https://www.youtube.com/watch?v=IueASDp61bc

 

III.ŚRODA -      Skarb Bałtyku

 

1.Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby Bursztynek.

Kiedy zbliżają się wakacje, wszyscy się cieszą, a najbardziej słońce. Każdego ranka budzi się coraz wcze­śniej i świeci radośniej. Ledwie wstanie, zagląda w okna i zachęca do zabawy. Niewątpliwie z tego właśnie powodu dzieci w przedszkolu Olka i Ady bardzo nieuważnie słuchały bajki, którą czytała im pani.

– Widzę, że nie możecie się doczekać wakacji – powiedziała pani, zamykając książkę.

– Nie możemy! – przyznał Marek. – Tata obiecał, że w tym roku pojedziemy w góry, bo rok temu byli­śmy nad morzem i spiekłem się na słońcu. Wyglądałem jak spalony naleśnik. Ledwie przeżyłem – dodał z dumą.

Marek oczywiście przesadził. Dzieci pamiętały, że przywiózł z wakacji ładną opaleniznę. Na pewno nie przypominał spalonego naleśnika.

– Ja przywiozłam znad morza muszlę, w której coś szumi – przypomniała Jola.

– Co szumi? Wiatraczek? – zainteresował się Olek.

– Nie wiem, nie sprawdzałam.

Pani wyjaśniła, że w muszli szumi morze, ale nie wszyscy w to uwierzyli. Przecież niemożliwe, żeby morze zmieściło się w jednej muszelce.

– A ja znalazłam na plaży bursztyn z zatopionym komarem. Noszę go ze sobą od powrotu z wakacji – powiedziała Ola i pokazała dzieciom żółty, przezroczysty bursztynek z nieruchomym komarem w środku. Wydawało się, że śpi w lśniącej, bursztynowej bańce jak śpiąca królewna w królewskim łożu.

„Jak on wszedł do środka?” – zastanawiał się Olek.

Przypomniał sobie o komarze zatopionym w bursztynie dopiero po powrocie do domu. W przedszkolu tyle się działo, że nie zdążył porozmawiać o nim z Olą.

– Pytasz, jak komar znalazł się w środku? – tata przerwał pracę nad projektem hali dworca kolejowego. – To wyjątkowo ciekawa historia. Brzmi jak bajka, ale jest najprawdziwszą prawdą.

Do pokoju przybiegła Ada.

– Ja też chcę posłuchać bajki – Ada położyła się na kanapie.

– Tata mówi, że to prawda, nie bajka – sprostował Olek.

– To chcę posłuchać nie bajki – upierała się Ada.

– Drogie dzieci, proszę o głos – przerwał spór tata. – Było to bardzo dawno temu, przed milionami lat. Nad Morzem Bałtyckim szumiały gęste lasy. Szuuu, szuuu, szuuu... Wiatr od morza kołysał gałęziami pradaw­nych sosen i wysokich paproci. Pewnego słonecznego dnia mały komar usiadł na pniu drzewa. Sądzę, że chciał chwilę odpocząć i lecieć dalej. Niestety, wpadł w pułapkę. Z pęknięcia na pniu wypłynęła gęsta, lepka żywica. Ciężka kropla spłynęła na naszego komarka i oblepiła go dookoła. Dostał się w sam środek kleistej kropli, która zastygła i stwardniała. Pewnego razu sztorm powalił nadbrzeżne drzewa. Kropla, chlup!, wpadła do Bałtyku. Morska woda chłodziła ją i obmywała, aż któregoś dnia wyrzuciła na plażę. Znalazła ją Ola z przedszkola i zawołała: „Hura! Znalazłam bursztyn!”. Zabrała go do domu, żeby pokazać w przedszkolu. W środku jej bursztynu mały komar śpi głębokim snem i cieszy oczy. Do pracowni zajrzała mama. To, co zobaczyła, nie ucieszyło jej oczu. Ada smacznie spała, zwinięta w kłębek.

– Dlaczego uśpiliście Adę? Wyśpi się w dzień, a potem w nocy będzie rozrabiała. Jakoś nie mogła uwierzyć w to, że nikt Ady nie usypiał, ani w to, że zaraziła się snem od komara sprzed milionów lat.

2.Rozmowa na temat opowiadania.

Jeśli mamy w domu bursztyn to pokazujemy dziecku

R. pyta dziecko: O czym rozmawiały dzieci w grupie? Co zdarzyło się rok temu na wakacjach? Jeśli dziecko było nad morzem to wspominamy razem nasze przygody.

3.Osłuchanie z piosenką Lato na dywanie

Nauka refrenu piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=JY2LxTIkWyQ

4.Oglądanie filmu- Bałtyckie plaże z lotu ptaka

 

Bałtyckie plaże z lotu ptaka w 4K | Baltic Sea beaches in 4K

https://www.youtube.com/watch?v=oXGd83iZFVk

5.Nadmorskie krajobrazy - malowanie farbami zainspirowane obejrzanym   filmem  ,lub własnymi doświadczeniami dziecka

Pomoce : farby , pędzel , duża kartka papieru A3 lub większa.

 

IV. CZWARTEK  - „Lato i letnie zabawy”

1.  Rozwiązywanie  zagadek o tematyce letniej, wakacyjnej (I. Fabiszewska):

 

Co to za  pora  roku,

gdy słonko mocno świeci,

a na wakacje w różne strony

wyjeżdżają  dzieci? (lato)

 

Plastikowe, kolorowe,

rybki, gwiazdki, kaczki, misie.

W piaskownicy jest ich dużo,

każda przydać może ci się. (foremki do piasku)

 

Gdy wiatr jest na dworze,

on unosi się w górze.

Biegniesz z nim po trawie

i trzymasz na sznurze. (latawiec)

 

2.Zabawy z rymowanką (K. Wilk)

Jaskółeczka w locie

kreśli duże koła.

Czy już przyszło lato?

– ciągle z góry woła.

 

a). Dzieci powtarzają tekst rymowanki za rodzicem, starając się zapamiętać jej tekst. Można wypowiadać słowa na różne sposoby: głośno, cicho, wysoko, nisko.

 

b). Rodzice umawiają się z dziećmi, że podczas skocznej muzyki będą naśladowały lot jaskółki. Na pauzę w muzyce będą poruszały się według instrukcji (np.skakanie, pełzanie itp.) i recytowały jednocześnie rymowankę, dzieląc słowa na sylaby:

 

Jas-kó-łecz-ka w lo-cie

kreś-li du-że ko-ła.

Gniaz-do swe szy-ku-je.

– Przy-szło la-to! – wo-ła.

 

Dzieci spacerują po łące – maszerują do przodu, recytując i jednocześnie wyklaskując pierwszą część rymowanki. Następnie maszerują do tyłu, recytując i wyklaskując pozostałą część rymowanki. Zabawę powtarzamy. Podczas kolejnych pauz dzieci recytują rymowankę: raz głośno, raz cicho, i wykonują ruchy: raz w szybkim tempie, raz w wolnym tempie.

 

 

3.Wykonanie pracy plastycznej - „Lato”

 

Dzieci wykonują pracę plastyczną, której tematem będzie lato. Wykonywanie pracy dobrze jest poprzedzić rozmową z dzieckiem na temat jego skojarzeń z latem (np. słońce, lody, plaża, kwiaty itp.). Pracę można zrobić dowolną techniką plastyczną, np.: kredki, farby, wycinanka, wylepianie plasteliną. W trakcie wykonywania pracy można posłuchać sobie piosenki o tematyce letniej „Lato na dywanie” zespołu Fasolki.

 

https://www.youtube.com/watch?v=JY2LxTIkWyQ

 

 

PIĄTEK

  1. 1.      Aby dzień rozpocząć z dobrym humorem poćwiczmy przy muzyce:

 

https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ

https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M

https://www.youtube.com/watch?v=QaCxzdZfBLM

2.Wakacyjne bagaże- zabawy matematyczne

Rodzic zapoznaje dziecko z zawartością walizki. Liczenie przedmiotów umieszczonych w walizce.

Mała walizka, w której znajduje się np. 5 foremek i 4 łopatki do piasku, koło do pływania (dmuchane), czepek, koc, dwie letnie czapki, okulary przeciwsłoneczne, 3 małe piłeczki.

Dzieci wyjmują kolejno poszczególne przedmioty i układają je na dywanie. Określają

przeznaczenie przedmiotów i układają obok siebie te, których przeznaczenie jest takie samo (do zabawy, do pływania, do ochrony przed słońcem). Liczą przedmioty, pokazują na paluszkach ile mają przedmiotów i rysują na kartonikach tyle kropek i wskażą na paluszkach.

Mogą pomóc wam  poniższe obrazki

 

 

 

3. Grafomotoryka- ćwiczenia ręki:

– pamiętaj o prawidłowym trzymaniu ołówka, na koniec możesz pokolorować obrazki

 

 

 

 

 

 

 

4. Wakacyjne zagadki

 

 

 

 

 

 

 

 

,

 

 

5.. Zabawa plastyczna „ Ośmiornica”

z rolki po papierze toaletowym                             z talerzyka papierowego

 

 

 

6.UMIEJĘTNOŚCI MOTORYCZNE „ Zabawy manualne w piasku”

Jeśli nie macie pod domem piaskownicy, albo jest na nią zbyt zimno warto kupić lub zrobić piasek kinetyczny, podam proste domowe przepisy:

1 przepis

  • 0,5 szklanki oleju
  • 4 szklanki mąki pszennej lub

2 przepis

  • 1 szklanka piasku
  • 0,5 łyżki skrobi kukurydzianej lub mąki ziemniaczanej
  • 1 łyżeczka płynu do mycia naczyń
  • woda – jeśli potrzeba

 

7.    „Podwodny świat zwierząt” -   możecie dodatkowo obejrzeć  filmy o zwierzętach morskich   „

https://youtu.be/PiayEX0bqjo   FILM

oraz   to  WAŻNE !!! Bezpieczne zabawy nad wodą film

https://youtu.be/Ui-ndYWcThA

 

 

7. Na koniec zrelaksuj się i posłuchaj szumu morza.

https://www.youtube.com/watch?v=a_IYOP-bmMI

https://www.youtube.com/watch?v=_Y5KYwp8V9o

https://www.youtube.com/watch?v=E29TkWp8PGI

 

 

Kolorowanka na dziś

 

 

 

 

Galeria

Powiększ zdjęcie