Kalendarium
Piątek, 2021-11-26
Imieniny: Leona, LeonardaStatystyki
- Odwiedziło nas: 302530
- Do końca roku: 35 dni
- Do wakacji: 210 dni
PODRÓŻE WAKACYJNE
Z racji tego, że lato zbliża się wielkimi krokami, to w tym tygodniu rozpoczynamy tematykę związaną z wakacjami, podróżowaniem. Wakacyjny czas dla każdego z nas jest chwilą odpoczynku, poznawania nowych miejsc, a przede wszystkim podróżowania. Zachęcamy Was do wspólnej zabawy, dzięki której nauczymy się bardzo ważnych kwestii związanych z „Wakacyjnym podróżowaniem”.
I. PONIEDZIAŁEK - Wakacyjne plany
1.Zabawy muzyczno - ruchowe
https://www.youtube.com/watch?v=QaCxzdZfBLM
https://www.youtube.com/watch?v=UP-ctUE4DHo
2. Wakacyjne plany – rozmowa inspirowana wierszem L. Łącz Letnie wakacje
Słuchanie wiersza L. Łącz Letnie wakacje. (Rodzic czyta dziecku)
Kiedy są wakacje
I nie pada deszcz,
Możesz gdzieś wyjechać,
Jeśli tylko chcesz.
Kiedy są wakacje -
Morze, góry, las,
Gdzie tylko się znajdziesz,
Miło spędzisz czas.
Latem
Złociste promienie
Słońca
Padają na ziemię,
Popatrz –
Rozwiały się chmury,
Baw się
I nie bądź ponury!
Morze –
Muszelki i piasek,
Góry
Lub łąka za lasem,
Warmia –
Czekają jeziora,
Lato –
Już wyjechać pora!
• Rozmowa na temat wiersza.
Rodzic pyta dziecko i zachęca do wypowiadania się.
O jakiej porze roku wyjeżdża się na wakacje?
Co można robić, kiedy są wakacje?
Gdzie można spędzić wakacje?
1. Zagadki słuchowe: Czym będziemy podróżować na wakacje?
Rodzic udostępniając materiał zachęca dziecko do odgadywania zagadek słuchowych – link poniżej)
https://www.youtube.com/watch?v=kShLSH-J81A
Krótka prezentacja o środkach transportu (link poniżej)
https://www.youtube.com/watch?v=TDnOkVpGoQ0&t=80s
A Ty czym będziesz podróżować czasie wakacji? Rodzic zachęca dziecko do swobodnej wypowiedzi.
II. WTOREK - Podróż samolotem
1. Ćwiczymy język i buzię:
Deszczyk pada, słonko świeci, ale czy można do tego wykonać także ćwiczenia buzi i języka? Oczywiście, że tak!
2. Rozwiązanie zagadki. Rodzic recytuje zagadkę i prosi dziecko o podanie rozwiązania.
Kto mi powie, jaki to czas,
gdy przedszkole idzie w las.
Mama z Tatą w piłkę grają
i wszyscy się opalają.
W tym magicznym czasie,
grzyby rosną w lesie.
Woda ciepła w morzu,
w górach też nie gorzej.
Lubię taki czas, mogę długo spać, kto mi powie
Jak ten czas się zowie? (WAKACJE)
3. Podróż do Włoch – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Wakacyjne podróże.
https://www.youtube.com/watch?v=TaxwjOL1TxY
Powoli zbliżały się wakacje. Każdy dzień był odrobinę dłuższy od poprzedniego. Robiło się coraz cieplej. Ada od dawna marzyła o locie samolotem. Lubiła bawić się starym globusem swojej mamy. Plastikowym samolocikiem lądowała na maciupeńkich, ledwie widocznych wysepkach. Któregoś dnia tata z tajemniczą miną podszedł do dziewczynki. – Córeczko, czy ja mogę wylądować na twoim globusie? – Oczywiście, że możesz. A gdzie chcesz wylądować, tatusiu? – Widzisz, tutaj jest taki but na obcasie. To są Włochy i tu chciałbym wylądować razem z tobą, Olkiem, babcią, dziadkiem i mamą. – To wspaniale, ale nie wiem, czy się zmieścimy w takim małym samolociku – zaśmiała się dziewczynka. – W takim razie może polecimy dużym samolotem? Takim prawdziwym! Co ty na to? – Bardzo, bardzo bym chciała, tatusiu! – krzyknęła uradowana Ada. – To powiem ci w tajemnicy, że już kupiłem bilety. – Naprawdę?! – zapytała z niedowierzaniem dziewczynka. – Olek, słyszałeś, będziemy lądować na bucie! Naprawdę! Olek, podobnie jak jego siostra, nie mógł doczekać się wyjazdu. Kilka dni później całą rodziną przyjechali na lotnisko. – Kochani – powiedział tata - lotnisko jest bardzo duże i łatwo się zgubić. Musimy się wzajemnie pilnować – dodał i popatrzył na dzieci. Rodzeństwo z zaciekawieniem rozglądało się po ogromnej, pełnej ludzi hali wylotów. – A kim są ci ludzie w mundurach? – zapytała Ada, ściskając Dinusia. – To kapitan i stewardesy – odpowiedziała mama. – Może będą z nami lecieć do Włoch. Zobaczymy. Dwie godziny później cała rodzina usadowiła się wygodnie w samolocie. Początkowo dziewczynka odrobinę bała się hałasujących silników. – Startujemy! Nareszcie! – ucieszył się Olek i patrzył przez okno, jak z każdą chwilą wszystko robiło się coraz mniejsze i mniejsze. W końcu wlecieli w chmury i tylko od czasu do czasu widać było ląd, a potem morze. Wreszcie samolot wylądował i zaczęły się prawdziwe wakacje. Upalne dni dzieci spędzały w krystalicznie przeźroczystej i ciepłej wodzie. Wieczorami zaś zwiedzały piękne miasta, miasteczka i wsie pełne gajów oliwnych i winorośli. Ada uwielbiała pozować do zdjęć – zwłaszcza w towarzystwie Dinusia. Najbardziej spodobała się jej Fontanna Pszczół. – Mamo, czy mogę posadzić tutaj Dinusia? – zapytała dziewczynka i w tym momencie Dinuś wpadł prosto do wody. Na szczęście tata szybko wyłowił niesfornego pluszaka. 154 – Musisz go bardziej pilnować, córeczko – zaśmiał się tata. – Nie wiem, czy jest zadowolony z kąpieli. – Chyba nie. Coś smutno wygląda. I co teraz zrobimy? Jeszcze się na mnie pogniewa – zasmuciła się Ada. – Nie martw się. Myślę, że poprawi mu się humor, gdy tylko spróbuje prawdziwej włoskiej pizzy! –powiedział dziadek. – Zrobiłem się naprawdę głodny. A wy? – I wskazał budynek, z którego unosił się świeży zapach ziół i ciasta. – W końcu jak Włochy, to i pizza! – zawołał Olek i cała rodzina weszła do pobliskiej pizzerii. Dinusiowi też poprawił się humor. Tak naprawdę nawet nie zdążył się mocno zmoczyć.
4. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania
− Gdzie wybrali się Olek i Ada z rodzicami i dziadkami na wakacje?
− Co stało się z Dinusiem tuż przed tym, jak tata zrobił jemu i Adzie zdjęcie?
− Jakie miejsce odwiedziła cała rodzina Olka i Ady? R. prosi, aby dzieci opowiedziały, jak wygląda Fontanna Pszczół. Następnie kontynuuje rozmowę z dziećmi na temat opowiadania.
− Co jeszcze robili na wakacjach Olek, Ada i ich rodzina?
− W jaki sposób rodzina Olka i Ady dotarła do Włoch?
5. Zabawa ruchowa „Samoloty”.
Dzieci - samoloty przykucają i szeroko rozstawiają ramiona. Na hasło: Start! powoli się podnoszą i naśladują lot. Biegają w różnych kierunkach. Na hasło: Lądujemy! powoli zwalniają swój bieg, zatrzymują się w miejscu,
kucają i opuszczają ramiona.
6. Kreatywne rysowanie - narysuj samolot według instrukcji.
https://www.youtube.com/watch?v=-C-uytP3MzU
7. Zabawa przy piosence Aida – Mucha W Mucholocie
https://www.youtube.com/watch?v=IueASDp61bc
III.ŚRODA - Skarb Bałtyku
1.Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby Bursztynek.
Kiedy zbliżają się wakacje, wszyscy się cieszą, a najbardziej słońce. Każdego ranka budzi się coraz wcześniej i świeci radośniej. Ledwie wstanie, zagląda w okna i zachęca do zabawy. Niewątpliwie z tego właśnie powodu dzieci w przedszkolu Olka i Ady bardzo nieuważnie słuchały bajki, którą czytała im pani.
– Widzę, że nie możecie się doczekać wakacji – powiedziała pani, zamykając książkę.
– Nie możemy! – przyznał Marek. – Tata obiecał, że w tym roku pojedziemy w góry, bo rok temu byliśmy nad morzem i spiekłem się na słońcu. Wyglądałem jak spalony naleśnik. Ledwie przeżyłem – dodał z dumą.
Marek oczywiście przesadził. Dzieci pamiętały, że przywiózł z wakacji ładną opaleniznę. Na pewno nie przypominał spalonego naleśnika.
– Ja przywiozłam znad morza muszlę, w której coś szumi – przypomniała Jola.
– Co szumi? Wiatraczek? – zainteresował się Olek.
– Nie wiem, nie sprawdzałam.
Pani wyjaśniła, że w muszli szumi morze, ale nie wszyscy w to uwierzyli. Przecież niemożliwe, żeby morze zmieściło się w jednej muszelce.
– A ja znalazłam na plaży bursztyn z zatopionym komarem. Noszę go ze sobą od powrotu z wakacji – powiedziała Ola i pokazała dzieciom żółty, przezroczysty bursztynek z nieruchomym komarem w środku. Wydawało się, że śpi w lśniącej, bursztynowej bańce jak śpiąca królewna w królewskim łożu.
„Jak on wszedł do środka?” – zastanawiał się Olek.
Przypomniał sobie o komarze zatopionym w bursztynie dopiero po powrocie do domu. W przedszkolu tyle się działo, że nie zdążył porozmawiać o nim z Olą.
– Pytasz, jak komar znalazł się w środku? – tata przerwał pracę nad projektem hali dworca kolejowego. – To wyjątkowo ciekawa historia. Brzmi jak bajka, ale jest najprawdziwszą prawdą.
Do pokoju przybiegła Ada.
– Ja też chcę posłuchać bajki – Ada położyła się na kanapie.
– Tata mówi, że to prawda, nie bajka – sprostował Olek.
– To chcę posłuchać nie bajki – upierała się Ada.
– Drogie dzieci, proszę o głos – przerwał spór tata. – Było to bardzo dawno temu, przed milionami lat. Nad Morzem Bałtyckim szumiały gęste lasy. Szuuu, szuuu, szuuu... Wiatr od morza kołysał gałęziami pradawnych sosen i wysokich paproci. Pewnego słonecznego dnia mały komar usiadł na pniu drzewa. Sądzę, że chciał chwilę odpocząć i lecieć dalej. Niestety, wpadł w pułapkę. Z pęknięcia na pniu wypłynęła gęsta, lepka żywica. Ciężka kropla spłynęła na naszego komarka i oblepiła go dookoła. Dostał się w sam środek kleistej kropli, która zastygła i stwardniała. Pewnego razu sztorm powalił nadbrzeżne drzewa. Kropla, chlup!, wpadła do Bałtyku. Morska woda chłodziła ją i obmywała, aż któregoś dnia wyrzuciła na plażę. Znalazła ją Ola z przedszkola i zawołała: „Hura! Znalazłam bursztyn!”. Zabrała go do domu, żeby pokazać w przedszkolu. W środku jej bursztynu mały komar śpi głębokim snem i cieszy oczy. Do pracowni zajrzała mama. To, co zobaczyła, nie ucieszyło jej oczu. Ada smacznie spała, zwinięta w kłębek.
– Dlaczego uśpiliście Adę? Wyśpi się w dzień, a potem w nocy będzie rozrabiała. Jakoś nie mogła uwierzyć w to, że nikt Ady nie usypiał, ani w to, że zaraziła się snem od komara sprzed milionów lat.
2. Rozmowa na temat opowiadania.
Jeśli mamy w domu bursztyn to pokazujemy dziecku
R. pyta dziecko: O czym rozmawiały dzieci w grupie? Co zdarzyło się rok temu na wakacjach? Jeśli dziecko było nad morzem to wspominamy razem nasze przygody.
3. Osłuchanie z piosenką Lato na dywanie
Nauka refrenu piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=JY2LxTIkWyQ
4. Oglądanie filmu- Bałtyckie plaże z lotu ptaka
https://www.youtube.com/watch?v=oXGd83iZFVk
5. Nadmorskie krajobrazy - malowanie farbami zainspirowane obejrzanym filmem ,lub własnymi doświadczeniami dziecka
Pomoce : farby , pędzel , duża kartka papieru A3 lub większa.
IV. CZWARTEK - Letnie zabawy
1. Rozwiązywanie zagadek o tematyce letniej, wakacyjnej (I. Fabiszewska):
Co to za pora roku,
gdy słonko mocno świeci,
a na wakacje w różne strony
wyjeżdżają dzieci? (lato)
Plastikowe, kolorowe,
rybki, gwiazdki, kaczki, misie.
W piaskownicy jest ich dużo,
każda przydać może ci się. (foremki do piasku)
Gdy wiatr jest na dworze,
on unosi się w górze.
Biegniesz z nim po trawie
i trzymasz na sznurze. (latawiec)
2.Zabawy z rymowanką (K. Wilk)
Jaskółeczka w locie
kreśli duże koła.
Czy już przyszło lato?
– ciągle z góry woła.
a). Dzieci powtarzają tekst rymowanki za rodzicem, starając się zapamiętać jej tekst. Można wypowiadać słowa na różne sposoby: głośno, cicho, wysoko, nisko.
b). Rodzice umawiają się z dziećmi, że podczas skocznej muzyki będą naśladowały lot jaskółki. Na pauzę w muzyce będą poruszały się według instrukcji (np.skakanie, pełzanie itp.) i recytowały jednocześnie rymowankę, dzieląc słowa na sylaby:
Jas-kó-łecz-ka w lo-cie
kreś-li du-że ko-ła.
Gniaz-do swe szy-ku-je.
– Przy-szło la-to! – wo-ła.
Dzieci spacerują po łące – maszerują do przodu, recytując i jednocześnie wyklaskując pierwszą część rymowanki. Następnie maszerują do tyłu, recytując i wyklaskując pozostałą część rymowanki. Zabawę powtarzamy. Podczas kolejnych pauz dzieci recytują rymowankę: raz głośno, raz cicho, i wykonują ruchy: raz w szybkim tempie, raz w wolnym tempie.
3. Wykonanie pracy plastycznej - „Lato”
Dzieci wykonują pracę plastyczną, której tematem będzie lato. Wykonywanie pracy dobrze jest poprzedzić rozmową z dzieckiem na temat jego skojarzeń z latem (np. słońce, lody, plaża, kwiaty itp.). Pracę można zrobić dowolną techniką plastyczną, np.: kredki, farby, wycinanka, wylepianie plasteliną. W trakcie wykonywania pracy można posłuchać sobie piosenki o tematyce letniej „Lato na dywanie” zespołu Fasolki.
https://www.youtube.com/watch?v=JY2LxTIkWyQ
V. PIĄTEK - Letnie zagadki
Aby dzień rozpocząć z dobrym humorem poćwiczmy przy muzyce:
https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ
https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M
https://www.youtube.com/watch?v=QaCxzdZfBLM
2. Wakacyjne bagaże- zabawy matematyczne
Rodzic zapoznaje dziecko z zawartością walizki. Liczenie przedmiotów umieszczonych w walizce.
Mała walizka, w której znajduje się np. 5 foremek i 4 łopatki do piasku, koło do pływania (dmuchane), czepek, koc, dwie letnie czapki, okulary przeciwsłoneczne, 3 małe piłeczki.
Dzieci wyjmują kolejno poszczególne przedmioty i układają je na dywanie.
Określają przeznaczenie przedmiotów i układają obok siebie te, których przeznaczenie jest takie samo (do zabawy, do pływania, do ochrony przed słońcem). Liczą przedmioty, pokazują na paluszkach ile mają przedmiotów i rysują na kartonikach tyle kropek i wskażą na paluszkach.
3. Grafomotoryka- ćwiczenia ręki:
– pamiętaj o prawidłowym trzymaniu ołówka, na koniec możesz pokolorować obrazki
1. Możesz spać w nim na polu, ogródku, czy w sadzie,
na wyjeździe w plener.
Wygodnie się tam każdy kładzie:
NAMIOT
2. Pakujesz w nią ubranka,
Gdy wyjeżdżasz z rodziną.
Jest mała, twarda, kwadratowa.
Do podróży zawsze gotowa:
WALIZKA :)
3. Mocno świeci na niebie,
Umila wakacyjny czas.
Gdy tylko spojrzymy w górę,
Ciepłem ogrzewa Nas!
SŁOŃCE
4. Na plażę zawsze gotowa,
Szybka, skoczna, okrąglutka.
Może być duża, a także malutka :)
PIŁKA PLAŻOWA
5. Oprawka zwykle kolorowa,
no i barwne szkiełka,
Gdy za mocno słońce świeci
Każdy przez nie zerka! :)
OKULARY PRZECIWSŁONECZNE
5. „Podwodny świat zwierząt” - możecie dodatkowo obejrzeć filmy o zwierzętach morskich „
https://youtu.be/PiayEX0bqjo FILM
oraz to WAŻNE !!! Bezpieczne zabawy nad wodą film
6. Na koniec zrelaksuj się i posłuchaj szumu morza.
https://www.youtube.com/watch?v=a_IYOP-bmMI
https://www.youtube.com/watch?v=_Y5KYwp8V9o
https://www.youtube.com/watch?v=E29TkW
Pozdrawiamy serdecznie Pani Magda i Marta