Kalendarium
Piątek, 2021-11-26
Imieniny: Leona, LeonardaStatystyki
- Odwiedziło nas: 302530
- Do końca roku: 35 dni
- Do wakacji: 210 dni
Książki wokół nas... (08.06-12.06)
Witajcie Pszczółki, w kolejnym wiosennym tygodniu.
Tutaj będziemy wam przedstawiać propozycje zabaw na ten tydzień.
Życzymy udanej zabawy.
Pani Ania i Pani Zosia
1. „Jak powstaje książka”
„Poczytaj mi tato, poczytaj mi mamo..” - zabawy muzyczno-ruchowe przy piosence (Załącznik - Poczytaj mi tato) - słowa i muzykę wysłałyśmy mailem:)
https://www.youtube.com/watch?v=dpI1tJxJ1XQ
„Jak powstaje książka?” – rozmowa z rodzicem; poznanie nazw niektórych zawodów związanych z wydawaniem książki: autor, grafik, drukarz, na podstawie wiersza, filmów edukacyjnych (linki poniżej) oraz ilustracji - Jak powstaje książka.
https://www.youtube.com/watch?v=IsJD930hqgQ
https://www.youtube.com/watch?v=Oo0bSS0bNIs
„Moja bajka” - praca plastyczno-techniczna. Spróbujcie wymyślić własną bajeczkę a później wykonać własną książeczkę. Poniżej linki pomocne w wykonaniu własnej książki.
https://pracaplastyczna.pl/index.php/inne/475-moja-bajka
https://www.youtube.com/watch?v=sXR4OxY2TaI
Zachęcamy do wysyłania nam zdjęć
2. „Księgi, książki, książeczki….”
„Książeczka” Jadwiga Korczakowska - porozmawiaj z rodzicami na temat wiersza.
W książeczce płynie rzeczka, w książeczce szumi las.
W prześlicznych twych książeczkach, tysiące przygód masz.
Książeczka cię powiedzie, na strome szczyty skał,
z niej możesz się dowiedzieć, gdzie niedźwiedź zimą spał.
Jak świerszczyk grał na skrzypkach, jak morzem płynął śledź
i co zrobiła Wikcia, by same piątki mieć.
Więc chroń i szanuj książki i kartek nie rwij też.
Wpierw dobrze umyj rączki, a potem książkę bierz.
Pytania:
- O czym jest wiersz?
- Co można znaleźć w książeczkach?
- Czego nie wolno robić z książkami?
- Co trzeba zrobić przed korzystaniem z książki?
„Książeczkowe zbiory” - ćwiczenia koncentracji uwagi, uważnego słuchania i wykonywania złożonych poleceń. Dziecko siada na dywanie, gdzie z znajdują się rozłożone różnorodne książki. Rodzic wydaje polecenia poprzedzone "zapowiedzią": Posłuchaj uważnie - zapamiętaj i wykonaj polecenie:
- wybierz ze zbioru książek małą rozkładaną książeczkę, połóż ja na ... (stole, krześle,...)
- wybierz ze zbioru książkę, której okładka przedstawia królewnę, podnieś ją do góry...
- wybierz ze zbioru książkę, która ma twardą okładkę, zanieś ja na półkę...
- wybierz ze zbioru książkę z miękką okładką, opowiedz co przedstawia obrazek na okładce
- ... i inne tego typu.
Rodzice pamiętajcie aby pochwalić dziecko za każde prawidłowo wykonane polecenie!
W podobny sposób możecie ćwiczyć wykonywanie innych złożonych poleceń w ciągu dnia i gromadzić "punkty" za ich poprawne wykonanie. Gdy nazbieracie 5, 10, czy inną ustaloną ilość punktów - nie zapomnijcie o nagrodzie (pochwała, niewielki smakołyk, czy wspólna zabawa). Każde takie polecenie powinna poprzedzać "zapowiedź"! Po takim treningu dzieci będą chętniej słuchały, zapamiętywały i wykonywały wasze polecenia. Powodzenia:)
„Zakładka do książki” - praca plastyczna.
Materiały: klej, nożyczki, kolorowy papier, flamastry, kredki.
http://praceplastyczne.pl/inne/132-zakladka-do-ksiazki
https://www.youtube.com/watch?v=Pflv6y_FSkQ
https://www.superkid.pl/prace-plastyczne-zakladki
https://www.youtube.com/watch?v=pgPXhLT2Ids
„Książki” - ćwiczenia logopedyczne.
Zamienimy - dosłownie na chwilkę - nasze buzie w książki. Ciekawi jesteście jak? Zobaczcie:
- „otwieranie i zamykanie książki” - dziecko otwiera i zamyka szeroko usta
- „przekładnie kartek w książce”- dziecko przesuwa czubek języka z jednego kącika ust do drugiego.
3. „Książeczki z naszej biblioteczki”
„Kicia Kocia w bibliotece”- https://www.youtube.com/watch?v=aZEElop06Z0
Porozmawiajcie z Rodzicami na temat treści książeczki, którą razem obejrzycie.
„Czym różnią się książki?” - zabawa dydaktyczna, utrwalanie pojęć dotyczących wielkości i barw przedmiotów.
Rodzic prosi, aby dziecko przyniosło kilka wybranych książek ze swojej półeczki. Następnie układa je na kocyku i zachęca dziecko do rozmowy na ich temat korzystając z zamieszczonych niżej pytań:
- Czy wszystkie książki są takie same?
- Jakiej wielkości mogą być książki?
- Proszę pokaż mi jakąś dużą / małą książkę.
- Czy wszystkie książki mają taką samą grubość?
- Proszę pokaż książkę, która jest gruba / cienka?
- Czy wszystkie książki mają taki sam kolor?
- Wskaż jedną książkę i powiedz, w jakim jest kolorze?
„W bibliotece” - zapoznanie z bajką dla dzieci, przypomnienie o tym jak należy zachowywać się w bibliotece i co można w niej znaleźć.
https://www.youtube.com/watch?v=7TJtWPGdwSM
https://www.youtube.com/watch?v=VkFhIN2xMbk
„Bajka o zmęczonej książce z bajkami” (tekst - w załączniku)
Mamo, Tato - przeczytajcie dzieciom tę bajkę i porozmawiajcie na jej temat!
Pytania:
- O czym była bajeczka?
- Jakie postaci występowały w bajce?
- Co spotkało książkę i jej bohaterów?
- Jak zakończyła się bajka?
4. „Szanujmy książki”
„Skarga książki” Jan Huszcza – czy tak moi kochani można postępować z książkami? Porozmawiajcie o tym z rodzicami.
Jestem książką z dużej szafy.
Wszyscy mówią, żem ciekawa,
więc mnie ciągle ktoś pożycza,
lecz nie cieszy mnie ta sława.
Miałam papier bielusieńki,
ślady na nim Florka ręki.
Pozaginał Jaś mi rogi,
Julek na mnie kładł pierogi.
Krzyś ze swym zwyczajem zgodnie,
trzymał mnie aż trzy tygodnie.
Narysował na okładce
Staś diabełka, małpkę w klatce.
Anka, Władka siostra mała,
ta mi kartki dwie wyrwała.
Cóż mi z tego, żem ciekawa,
dłużej żyć tak nie potrafię.
Nie będziecie mnie szanować,
to się na klucz zamknę w szafie.
„Jak należy korzystać z książek?” - zapoznanie dzieci z zasadami korzystania z książek. Odczytajcie razem z rodzicami „Prośby książeczki” i posłuchajcie ZASAD KORZYSTANIA Z KSIĄŻEK - starajcie się ich przestrzegać.
ZASADY KORZYSTANIA Z KSIĄŻEK: https://www.youtube.com/watch?v=BehV1UbZXaE
„Bajkowe zagadki” - rodzic odczytuje dziecku zagadki a dziecko odgaduje tytuł bajki.
Jej czerwony płaszczyk widać już z daleka.
Gdy przez las idzie, wilk już na nią czeka. (Czerwony Kapturek)
Tego chłopca i dziewczynkę z bajki pamiętacie.
Sprytem wiedźmę przechytrzyli w piernikowej chacie. (Jaś i Małgosia)
Jak inne zwierzęta cztery łapy ma, lecz tylko na tylnych buty ma dwa.
Choć czasem mruczy, to myszy nie goni, kapelusz z piórkiem ma na swej skroni. (Kot w butach)
W łupince orzecha wygodnie sypiała, w pyłku kwiatowym co dzień się kąpała.
A choć najmniejszą dziewczynką była, od dużych kłopotów się nie ochroniła. (Calineczka)
Był bajkowym pajacykiem co miał ludzki głos,
lecz gdy głosem tym nakłamał rósł mu nos. (Pinokio)
„Taniec zygzak” - zabawa taneczno-ruchowa przy muzyce.
https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs
A na zakończenie tygodnia z książeczkami zapraszamy na coś ciekawego i zabawnego dla miłośników bajek czytanych, słuchanych i oglądanych:
"Warto czytać"- bajki dla dzieci- z serii RODZINA TREFLIKÓW
https://www.youtube.com/watch?v=jc-OfE8YI_4
Książka bez obrazków- czyta Maciej Stuhr
https://www.youtube.com/watch?v=y9sqfepiFgM
Polecamy wam też serdecznie bajki do słuchania ze strony - Bajkowisko.pl
https://www.youtube.com/results?search_query=bajkowisko+pl+zaprasza
Pozdrawiamy!
Pliki do pobrania
Poczytaj mi tato....jpg (123.26 KB)
Bajka o zm¦Öczonej ksi¦ů+-ce z bajkami.pdf (128.87 KB)
Biblioteka-tekst.pdf (88.71 KB)
Jak-powstaje-ksi¦ů+-ka-tekst-1.pdf (45.76 KB)