Kalendarium
Piątek, 2021-11-26
Imieniny: Leona, LeonardaStatystyki
- Odwiedziło nas: 302539
- Do końca roku: 35 dni
- Do wakacji: 210 dni
TĘCZA KOLOROWA
W tym tygodniu rozmawiać będziemy o kolorach, które nas otaczają, zwłaszcza tych, które coraz bardziej ukazuje nam przyroda.
Zachęcam do utrwalania z dzieckiem poznanych kolorów poprzez wymienianie ich oraz przedmiotów,
które kojarzą mu się z danym kolorem (mogą to być przedmioty z najbliższego otoczenia, ale także zwierzęta czy rośliny).
Zwrócimy także uwagę na cechy charakterystyczne wiosennej pogody.
Tęcza kolorowa. 18.05. – 22.05.2020 r.
Poniedziałek
1. „Jak powstaje tęcza” zapoznanie dzieci ze zjawiskiem tęczy na podstawie filmu: https://youtu.be/X5OTGXAk7yU.
2. „ Magiczne kolory”- zabawy plastyczne, mieszanie barw podstawowych np. czerwony – niebieski, żółty – niebieski.
Tworzenie wiosennych prac wg. własnego pomysłu.
3. „Słonko po deszczu”. Naśladowanie odgłosów wiosennej pogody za pomocą gazety. Rodzic opowiada, dziecko naśladuje zjawiska pogody. Jakie odgłosy wydają pojedyncze krople deszczu? Wystukajcie to (wolno palcem w gazetę). Wyobraźcie sobie że deszczowych kropli jest więcej (szybko kilkoma palcami). I zerwał się wiatr (pocieramy jednym końcem gazety o drugi). Deszcz zmienił się w ulewę (uderzanie całą dłonią w gazetę) i burzę (rozerwanie gazety). Rozległ się grzmot (miażdżenie gazety). Wreszcie wiatr ucichł (pocieranie ręki gazetą) i wyjrzało słońce (kulka gazety w górę).
Wtorek
1. Tęcz –cza,cza cza – zabawa muzyczno- ruchowe :
„Tęcza cza cza”
1. Koleżanko, kolego
popatrz czasem na niebo.
Czasem zdarzyć się może
cud, zjawisko w kolorze.
Ref : Tęcza, tęcza, cza, cza, cza.
Czarodziejska wstążka ta
wiąże niebo z ziemią o!
jaki kolorowy splot.
Tęcza, tęcza, cza, cza, cza.
Czarodziejska wstążka ta.
Przez tę tęczę cały świat
kolorowy uśmiech ma.
2. Narysuję tę tęczę
i na zawsze ci wręczę.
By ci było tęczowo,
tęczę noś kieszonkową.
Ref :Tęcza,..
3. Śpiewaj z nami o tęczy,
kiedy nuda cię dręczy.
W domu, w szkole, po burzy
tęcza minę rozchmurzy.
Ref :Tęcza,..
2. „Historia tęczy” rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.
Porozmawiajmy z dzieckiem o zjawisku atmosferycznym, które łączy w sobie kilka kolorów, czyli o tęczy. Zachęcam w związku z tym do przeczytania dziecku opowiadania „Historia tęczy”.
Kiedyś, bardzo dawno temu, wszystkie kolory świata zaczęły się sprzeczać. Każdy z nich utrzymywał, że jest najpiękniejszy, najważniejszy, najpotrzebniejszy.
Zieleń powiedziała:
- Jest oczywiste, że jestem najważniejszym kolorem. Jestem piękna i nie ma beze mnie wiosny, ani lata. Jestem kolorem trawy, drzew, liści. Beze mnie świat byłby smutny.
Przerwał jej niebieski:
- Patrzysz tylko na ziemię; a co z morzem i niebem? To ja nadaję im kolor. Ja pomalowałem caluteńkie niebo, każdą rzekę, jezioro, morze, ocean. Jestem niezbędny i najważniejszy!
Kolor żółty uśmiechnął się swoim zwyczajem:
- Jesteście wszystkie bardzo ważne, ale to ja przynoszę światu uśmiech, radość, ciepło. Słońce jest żółte, księżyc jest żółty, gwiazdy są żółte. Wszystko, co pomaluję jest takie piękne, że wszyscy patrzą na to z zachwytem!
Czerwień nie mogła znieść tego długiego wywodu:
- Ja jestem ponad wami wszystkimi bo ja jestem kolorem serca – miłości. Jestem też kolorem ognia. Daję ludziom ciepło. Beze mnie nie można się obejść!
Spór kolorów trwał i coraz bardziej się wzmagał. Nagle na niebie pojawiła się wielka czarna chmura i powiedziała:
- Jesteście niemądre kolory! Wszystkie jesteście piękne, jak motyle, jak kwiaty. Tak mi smutno jak słucham waszej kłótni! I chmura zaczęła płakać gęstym deszczem.
W tej chwili na niebie pojawiło się słońce i powiedziało:
- Nie płacz chmuro, a wy kolory, przestańcie się kłócić. Weźcie się za ręce i namalujcie na niebie coś pięknego razem, aby było widać was wszystkie.
- Kolory zaczęły malować na niebie różnobarwne pasy i tak powstała tęcza. Na jej widok chmurka się uśmiechnęła, a kolory zobaczyły, że każdy z nich jest piękny i niezastąpiony i wspaniale wyglądają razem!
Na pamiątkę tej chwili za każdym razem, gdy słońce chce pocieszyć kropelki spadającego deszczu, na niebie pojawia się tęcza.
Pytania dotyczące treści opowiadania:
- jakie kolory się kłóciły i dlaczego?
- czy miały rację?
- kto się smucił?
- kto im pomógł?
- w jaki sposób pomógł?
Rozmowa z dzieckiem o tym, w jaki sposób powstaje tęcza.
3. Eksperymenty :
Dziś zapraszamy was do eksperymentowania, wykonajcie zadania dokładnie z instrukcją.
Może uda się wam stworzyć własną tęczę.
-„Tęcza na talerzu” - eksperyment dla dzieci nr 1.
Potrzebne materiały: talerzyk, woda, cukierki skittles
https://www.youtube.com/watch?v=SfVVFCAmSmY
https://www.youtube.com/watch?v=iTlB-5-2_5U
-„Tęcza na mleku” - eksperyment dla dzieci nr 2.
Potrzebne materiały: głęboki talerz, płyn do mycia naczyń, barwniki spożywcze, pełno tłuste mleko, patyczek higieniczny.
https://www.youtube.com/watch?v=cyTO1y3aDGs
Środa
1. „Tęcza”- nauka wiersza M Konopnickiej. Ćwiczenie pamięci świeżej
Analiza treści wiersza stymulowana pytaniami.
Kto wymalował tęczę ?
Jakie zjawiska atmosferyczne powodują tęczę?
„Tęcza”- M Konopnickiej
A kto ciebie, śliczna tęczo,
Siedmiobarwny pasie,
Wymalował na tej chmurce
Jakby na atłasie?
Słoneczko mnie malowało
Po deszczu, po burzy;
Pożyczyło sobie farby
Od tej polnej róży.
Pożyczyło sobie farby
Od kwiatów z ogrodu;
Malowało tęczę na znak,
Że będzie pogoda!
2. „Coś w pobliżu w kolorze…” – zabawa dydaktyczna, wyróżnianie i nazywanie kolorów w najbliższym otoczeniu z wykorzystaniem ilustracji lub przedmiotów z najbliższego otoczenia.
3. Zabawy muzyczno- ruchowe z wykorzystaniem piosenki: „Kolorowy deszcz”. Podczas refrenu, gdy pojawiają się nazwy kolorów dzieci wskazują odpowiednie kolory klocków, kartek lub innych przedmiotów w domu. Piosenka: :https://www.youtube.com/watch?v=1WhIEV0fStk
Gdy na dworze pada deszcz
kiedy wszystko szare jest
wyjmij kredki i narysuj to
co tylko chcesz
Ref. Na niebiesko, fioletowo
żółto i różowo na zielono,
na czerwono i pomarańczowo. bis
Kredki z deszczu śmieją się.
Każda kredka ostrzy nosek
I rysować chce.
Ref. Na niebiesko,.......
Kolorowy pada deszcz
Kolorowy szczeka pies
I parasol kolorowy
Rysujemy też.
Ref. Na niebiesko,.......
Czwartek:
1. Rozwiązywanie zagadek:
Siedem wspaniałych
barw ją odziewa.
Istnieje wtedy,
gdy mija ulewa. (tęcza)
Kolorowa wstęga
na niebie się mieni
utkana jest z deszczu
i słońca promieni. (tęcza)
Kolorowa wstęga
na niebie się mieni
utkana jest z deszczu
i słońca promieni.(burza)
Pada deszcz, wiatr się zrywa,
słychać groźne grzmoty
i wychodzić wtedy z domu
nikt nie ma ochoty. (burza)
Konewki mu nie trzeba.
A podlewa kwiaty, warzywa i drzewa (deszcz) .
Kropelki wody
na głowy padają.
Wszyscy przed nimi,
pod dach uciekają (deszcz).
O szyby dzwoni,
gdy chmura łzy roni.(deszcz).
2. „Tęcza, tęcza...” - prace plastyczno-techniczne.
Materiały: paski papieru w kolorach tęczy, wata, klej, nożyczki, biała kartka papieru,
Poniżej linki z instrukcjami do wykonania tęczowych prac plastycznych
Tęcza na chmurce: https://www.youtube.com/watch?v=fOVx0T-f-zM
Tęczowy most i inne... http://krokotak.com/2020/03/3d-rainbow/
Piątek
1. Jak powstaje deszcz? Dzieci zapoznają się ze schematem rysunkowym oraz przedstawiający powstawanie deszczu. Jak powstaje deszcz? Woda z ziemi i ze wszystkich zbiorników wodnych jako para unosi się. Wysoko na niebie, gdzie jest chłodniej, znowu zamienia się w maleńkie kropelki wody, które łączą się ze sobą, tworząc chmury. Kiedy kropli jest dużo, chmury stają się coraz cięższe, aż w końcu krople opadają na ziemię w postaci deszczu.
Film przedstawiający obieg wody w przyrodzie : https://www.youtube.com/watch?v=EXfEySFqfyQ&feature=youtu.be
2. „Nasze słoneczko” – ćwiczenia narządów mowy z elementami ćwiczeń artykulacyjnych. Rodzic prowadzi ćwiczenia, opowiada, demonstruje, zachęca dzieci do powtarzania oraz kontroluje poprawność wykonania ćwiczeń.
– Kończy się noc. Słoneczko w naszej buzi wstaje pomalutku – czubek języka wspina się stopniowo od górnych zębów, poprzez wargę aż do nosa – jak najwyżej.
– Jest jeszcze trochę senne – ziewa – ziewanie z równoczesnym wypowiadaniem głoski aaa.
– Ach, jaki piękny dzisiaj dzień! Uśmiech w prawo, uśmiech w lewo – odciąganie kącików zamkniętych ust raz w prawo, raz w lewo.
– I uśmiech na całego! – usta zamknięte, odciąganie kącików obu ust tak mocno, jak się da. Teraz uśmiech połączony z wypowiadaniem głoski eeee.
– Słoneczko musi ogrzać całą ziemię – przesuwanie czubkiem języka po wargach, ruch okrężny. I jeszcze prawą stronę i lewą – szybkie ruchy języka od kącika do kącika, bez opierania go na wardze.
– Ojej, nadpłynęły gęste chmury i przesłoniły słoneczko! Ale ono da sobie radę, przeciśnie się przez nie – przeciskanie płaskiego języka między zbliżonymi zębami.
– Mały deszczyk nie zaszkodzi – czubek języka uderza kilkakrotnie o podniebienie górne.
– Teraz słoneczko bierze pędzel i maluje tęczę – przesuwanie języka od górnych zębów, środkiem podniebienia górnego w kierunku gardła.
– A przy pracy, przyśpiewuje sobie – powtarzanie la, la la.
– Dzień szybko mija, słoneczko już zachodzi – wysuwanie języka na brodę.
– Pa, pa słoneczko – powtarzanie: pa, pa.
3. „Słonko po deszczu” – zabawa rytmiczna do wiersza M. Kownackiej. Rodzic czyta i razem z dzieckiem ilustruje ruchem jego treść.
Słonko po deszczu - Maria Kownacka
Pada deszczyk! Pada deszczyk! I po liściach tak szeleści...
Kap! Kap! Kap! (dzieci w przysiadzie bębnią rytmicznie palcami o podłogę)
Zatuliły kwiatki płatki, główki chylą do rabatki!
Kap! Kap! Kap! (dzieci opuściły nisko głowy)
Deszcz ustaje – płyną chmury – kwiaty wznoszą się do góry.
Ho! Ho! Ho! (dzieci wznoszą stopniowo głowy i ramiona w górę)
Wiatr tu pędzi na wyścigi, wiatr kołysze nam łodygi!
Wiu! Wiuu! Wiuuu! (dzieci w rozkroku kołyszą się na boki)
Biegną dzieci tu z ochotą: Uważajcie – takie błoto!
Wiu! Wiuu! Wiuuu! (dzieci biegną na palcach)
Byle słonko nam nie zaszło – róbmy prędko z błota – masło!
Chlap! Ciap! Ciap! (dzieci przebierają nogami w miejscu)
Teraz – baczność – kroki duże – przeskoczymy przez kałużę!
Hop! Hop! Hop! (bieg i podskoki)
Już pogoda – słonko świeci, maszerują w pole dzieci –
Raaz – dwaa – trzyy! (dzieci maszerują rytmicznie, akcentując stopą pierwszy krok i klaskaniem następ
W załączeniku karty pracy z których możecie skorzystać.
Pozdrawiamy
Wasze panie Magda i pani Marta
Pliki do pobrania
10-roznic-przedszkole-ogrodek - Kopia.pdf (876.97 KB)
10-roznic-ulewa - Kopia - Kopia.pdf (548.05 KB)
Figury geometryczne (2) - Kopia.pdf (644.43 KB)
kolorowanka tecz 2.jpg (94.26 KB)
KWIATEK I TECZA KOOROWANKA - Kopia.gif (39.35 KB)
Motylek karta pracy - Kopia.jpg (92.61 KB)
Slimak karta pracy - Kopia.jpeg (17.18 KB)
tecza-i-chmury-na-niebie- - Kopia.jpg (47.31 KB)
tecza3.jpg (76.38 KB)
tecza ZDJECIE - Kopia.jpg (208.21 KB)
tecza kolorowanka - Kopia.png (66.05 KB)
Wiosna -polacz kropki - Kopia.png (50.93 KB)