Kalendarium
Piątek, 2021-11-26
Imieniny: Leona, LeonardaStatystyki
- Odwiedziło nas: 302540
- Do końca roku: 35 dni
- Do wakacji: 210 dni
Ruch tu wielki, dźwięków moc, z traw na łące miękki koc. (11.05-15.05)
Witajcie Pszczółki, w kolejnym wiosennym tygodniu.
Tutaj przedstawiamy wam propozycje zabaw na kolejne dni tego tygodnia.
Życzymy udanej zabawy.
Pani Ania i Pani Zosia
1. „Jak gąsieniczka motylkiem się stała?”
"Bal na łące" i "Taniec Mai"- zabawy taneczne z piosenkami. Do tańca z piosenkami zapraszają was mieszkańcy łąki, których bliżej poznacie wykonując kolejne zadania przygotowane na ten tydzień (słowa i muzykę wysłałyśmy mailem).
Bal na łące: https://www.youtube.com/watch?v=VL-IW-Xy0Jo
Taniec Mai: https://www.youtube.com/watch?v=UG-WU0ZbgK8
„Magiczna przemiana” - opowiadanie o przemianie gąsienicy w motyla. Rodzic opowiada:
Jak już wiecie, w przyrodzie są dwie grupy motyli: dzienne i nocne – ćmy. Wszystkie ulegają całkowitej przemianie. I o tej przemianie teraz opowiem. Najpierw samica motyla składa maleńkie jaja na liściach krzaczków, kwiatów, w zagłębieniach kory drzew lub w trawie. Jaja mają różne kształty i kolory, w zależności od rodzaju motyla. Z jaja wykluwa się gąsienica – larwa motyla. Gąsienica ma podłużny kształt i może mieć gładką skórkę lub być pokryta włoskami. Gąsienice żywią się listkami, a niektóre z nich – korą drzew. Larwy motyla, czyli gąsienice, bardzo dużo jedzą, bo szybko rosną. Po zgromadzeniu zapasów gąsienica zmienia się w poczwarkę. Z czasem poczwarka robi sobie kokon. Kokony są tworzone w ziemi lub w zwiniętych liściach. W kokonie przyczepionym np. do liścia - zaczyna się przemiana w motyla. Choć motyle w tym czasie nic nie jedzą, to oddychają. Rosną im wtedy skrzydła. Powstaje dorosły, piękny motyl, który po wyjściu z kokonu rozprostowuje zwinięte skrzydła i jest gotowy do lotu.
W trakcie opowiadania rodzic pokazuje fragmenty ilustracji (Załącznik - Cykl życia motyla) odpowiadające omawianym stadiom rozwoju motyla.
Po przedstawieniu ich wszystkich nazywa poszczególne części ciała motyla: głowa (oczy, czułki, aparat gębowy – ssawka, którą motyl zasysa wodę lub pyłek kwiatowy), tułów, odwłok, skrzydła, nogi - pokazując je na kolejnej ilustracji, przedstawiającej motyla (Załącznik - Budowa motyla). Wskazując części ciała, wyjaśnia do czego służą motylowi. Na koniec dzieci poznają najpopularniejsze polskie gatunki motyli: cytrynka, bielinka kapustnika, pazia królowej, rusałkę admirała, i inne. (Załącznik - Motyle)
Jeśli chcesz na własne oczy zobaczyć jak gąsienica przeobraża się w motyla kliknij w link poniżej https://www.youtube.com/watch?v=zNeizTuJCgg
„Wesołe motylki” - znajdź dwa takie same motylki i pokoloruj je. (Załącznik Wesołe motylki)
2. „Ślimak, ślimak….”
Poproś rodziców albo rodzeństwo, aby przeczytali Ci wiersz pana Arkadiusza Łakomiaka pt. "Ślimak". Zastanów się co wiesz o tym zwierzątku? Co to znaczy, że nosi swój dom na grzbiecie? Czy zmieści się cały do swojej muszelki?
Ślimakowi ciężko w świecie,
kiedy nosi dom na grzbiecie;
w środku książek tyle zmieścił,
że w nim sam się ledwo mieści.
Gdy w pobliżu człowiek tupie,
szybko chowa się w skorupie.
Zerka potem po kryjomu,
czy mu nikt nie zniszczył domu.
Wieczorami - na fotelu
(tak jak robi to niewielu)
siada wesół, w świetle świeczki,
aby czytać swe bajeczki.
Nagle... zasnął nasz bohater,
co na plecach nosi chatę;
boczek tylko często zmienia,
chrapie, że aż dudni ziemia!
Niech więc każdy mu wybaczy,
że w czytaniu się ślimaczy.
Pospolity, brzuchonogi
mięczak z niego, choć ma rogi.
Teraz pora poznać budowę ślimaka (Załącznik - Ślimak - budowa ciała)
Obejrzyj film o ślimakach i poznasz wiele ciekawostek z ich życia i dowiesz się czy prawdziwe jest powiedzenie: powolny jak ślimak.
https://www.youtube.com/watch?v=xmG_XkJy4u4
„W ogródku” - wskaż i pokoloruj 10 elementów które nie pasują do obrazka. (Załącznik - Pokoloruj to co nie pasuje)
3. „Żaby…”
Poproście Rodziców o przeczytanie bajeczki o żabce, porozmawiajcie o niej.
„Bajeczka o żabkach” - Magdalena Tokarczyk, Olga Adamowicz
Bajeczka to będzie całkiem niedługa…
O żabce, która choć mała, to się zastanawiała,
skąd się na brzegu stawu znalazła – tak sobie kumkała.
A wszystko zaczyna się tak – rzec wypada,
że najpierw żaba w stawie skrzek swój składa,
a z niego małe kijanki się wylęgają,
i razem sobie w wodzie pływają.
Gdy tak kijankom mijają dni,
to po pewnym czasie wyrastają im nogi.
Wesoło kijanki harcują w wodzie,
dodając piękna całej przyrodzie.
Lecz przychodzi taka chwila kiedy dorastają,
i w tym momencie małym żabkom skrzela zanikają.
Przychodzi czas, kiedy koniec swej metamorfozy mają
stają się prawdziwymi żabkami, ogony im odpadają.
I stąd właśnie na wiosennej łące, pojawiają się małe żabki skaczące.
A teraz obejrzyjcie film o tym jak z jajeczka rozwija się kijanka a potem żaba.
"Życie żaby": https://www.youtube.com/watch?v=HJsDVkyep_E
„Żabki” - praca plastyczno-techniczna z rolki po papierze toaletowym - teraz zróbcie własne żabki - jedną, dwie o może cała żabią rodzinę?
http://krokotak.com/2017/04/toilet-paper-tube-frog/
„Na drugi brzeg” - przeprowadź żabę tak by mogła przeskoczyć na drugi brzeg stawu, pokoloruj żabę i tylko te liście, na które wskoczy w drodze na drugi brzeg stawu. (Załącznik - Po śladzie)
4. „Co w trawie piszczy?”
Na początek poproś rodziców, aby włączyli Ci krótki filmik „Odgłosy łąki”, może uda ci się rozpoznać niektóre z nich.
https://www.youtube.com/watch?v=IoC7WCfx6Z0
„Łąka” - opowieść ruchowa.
Dziecko zajmuje dowolne miejsce na podłodze. Dorosły rozpoczyna opowiadanie:
Jest piękna pogoda. Świeci słońce. – rękoma zataczamy krąg w górze.
Wszyscy mieszkańcy łąki już dawno wstali i wykonują swoją pracę. – dzieci maszerują rąbiąc przy tym „młynek” rękami
Mrówki budują swoje mrowisko. – dziecko układa dłoń nad dłonią „budując”
Pszczoły zbierają nektar, frunąc z kwiatka na kwiatek - dziecko wyciąga ręce na boki i biegając na palcach małymi krokami przemieszcza się w dowolnym kierunku.
Powiał wiatr. Kwiaty i trawa kołyszą się w różne strony. - ręce w górze, robi „wiaterek”, przenosząc ciężar ciała z nogo na nogę.
Nagle pojawiają się piękne motyle - dziecko maszeruje w miejscu, ręce ma wyciągnięte na boki i wykonuje nimi powolne ruchy unosząc je powoli w górę i w dół.
„Tajemnicze owady” - pokoloruj obrazek wg kodu, a dowiesz się jakie owady się na nim ukryły. (Załącznik - Wg kodu)
„Motylek” - spróbuj samodzielnie narysować motyla korzystając z obrazkowej instrukcji (Załącznik - Motyl - krok po kroku).
5. „Inni mieszkańcy łąki”
Popatrz na ilustrację wiosennej łąki (Załącznik - Mieszkańcy łąki), nazwij zwierzęta, które widzisz. Jeśli nie wiesz jak się nazywają poproś rodziców o pomoc - na pewno je znają!
Policz: wszystkie owady na łące ... , a teraz tylko latające ... , wszystkie kwiaty ... , a teraz tylko różowe ... . Jakie zwierzątka siedzą się na kamieniu?
„Mrówka w labiryncie” - poprowadź mrówkę przez labirynt, tak by mogła opuścić mrowisko. (Załącznik - Labirynt)
A teraz pora na zagadki - znajdziesz je w filmie - Mieszkańcy łąki:
https://www.youtube.com/watch?v=LIsNWZUA8X4
Wiele dodatkowych ciekawostek o życiu na łące znajdziesz w filmie: Wędrówki Skrzata Borówki - odc. 3 - Łąka
https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4&t=578s
A może sami wyczarujecie własną wiosenną łąkę - wg instrukcji z filmu?
Czekamy na zdjęcia waszych prac na temat łąki i jej mieszkańców.
Pozdrawiamy słonecznie - Pani Ania i Pani Zosia:)
Pliki do pobrania
Taniec Mai.jpg (165.34 KB)
Taniec Mai.mp3 (4.17 MB)
Bal na lace.jpg (76.72 KB)
Bal na lace.mp3 (892.52 KB)
Cykl +-ycia motyla.pdf (42.48 KB)
Budowa motyla.pdf (28.79 KB)
Motyle.pdf (1.79 MB)
Weso+ée motylki.pdf (426.26 KB)
+Ülimak budowa cia+éa.pdf (21.23 KB)
Pokoloruj to co nie pasuje.pdf (393.68 KB)
Po +Ťladzie.pdf (264.17 KB)
wg kodu.pdf (476.28 KB)
Motyl krok po kroku.pdf (301.87 KB)
Mieszka+äcy +é¦ůki - ilustracja.pdf (945.24 KB)
Labirynt.pdf (301.22 KB)