Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Kalendarium

Piątek, 2021-11-26

Imieniny: Leona, Leonarda

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 302540
  • Do końca roku: 35 dni
  • Do wakacji: 210 dni

Ruch tu wielki, dźwięków moc, z traw na łące miękki koc. (11.05-15.05)

Witajcie Pszczółki, w kolejnym wiosennym tygodniu.

Tutaj przedstawiamy wam propozycje zabaw na kolejne dni tego tygodnia.

Życzymy udanej zabawy.

Pani Ania i Pani Zosia Uśmiech

1. „Jak gąsieniczka motylkiem się stała?”

"Bal na łące" i "Taniec Mai"- zabawy taneczne z piosenkami. Do tańca z piosenkami zapraszają was mieszkańcy łąki, których bliżej poznacie wykonując kolejne zadania przygotowane na ten tydzień (słowa i muzykę wysłałyśmy mailem).

Bal na łące: https://www.youtube.com/watch?v=VL-IW-Xy0Jo

Taniec Mai:  https://www.youtube.com/watch?v=UG-WU0ZbgK8

„Magiczna przemiana” - opowiadanie o przemianie gąsienicy w motyla. Rodzic opowiada:

Jak już wiecie, w przyrodzie są dwie grupy motyli: dzienne i nocne – ćmy. Wszystkie ulegają całkowitej przemianie. I o tej przemianie teraz opowiem. Najpierw samica motyla składa maleńkie jaja na liściach krzaczków, kwiatów, w zagłębieniach kory drzew lub w trawie. Jaja mają różne kształty i kolory, w zależności od rodzaju motyla. Z jaja wykluwa się gąsienica – larwa motyla. Gąsienica ma podłużny kształt i może mieć gładką skórkę lub być pokryta włoskami. Gąsienice żywią się listkami, a niektóre z nich – korą drzew. Larwy motyla, czyli gąsienice, bardzo dużo jedzą, bo szybko rosną. Po zgromadzeniu zapasów gąsienica zmienia się w poczwarkę. Z czasem poczwarka robi sobie kokon. Kokony są tworzone w ziemi lub w zwiniętych liściach. W kokonie przyczepionym np. do liścia - zaczyna się przemiana w motyla. Choć motyle w tym czasie nic nie jedzą, to oddychają. Rosną im wtedy skrzydła. Powstaje dorosły, piękny motyl, który po wyjściu z kokonu rozprostowuje zwinięte skrzydła i jest gotowy do lotu.

W trakcie opowiadania rodzic pokazuje fragmenty ilustracji (Załącznik - Cykl życia motyla) odpowiadające omawianym stadiom rozwoju motyla.

Po przedstawieniu ich wszystkich nazywa poszczególne części ciała motyla: głowa (oczy, czułki, aparat gębowy – ssawka, którą motyl zasysa wodę lub pyłek kwiatowy), tułów, odwłok, skrzydła, nogi - pokazując je na kolejnej ilustracji, przedstawiającej motyla (Załącznik - Budowa motyla). Wskazując części ciała, wyjaśnia do czego służą motylowi. Na koniec dzieci poznają najpopularniejsze polskie gatunki motyli: cytrynka, bielinka kapustnika, pazia królowej, rusałkę admirała, i inne. (Załącznik - Motyle)

Jeśli chcesz na własne oczy zobaczyć jak gąsienica przeobraża się w motyla kliknij w link poniżej https://www.youtube.com/watch?v=zNeizTuJCgg  

„Wesołe motylki” - znajdź dwa takie same motylki i pokoloruj je. (Załącznik Wesołe motylki)

2. „Ślimak, ślimak….”

Poproś rodziców albo rodzeństwo, aby przeczytali Ci wiersz pana Arkadiusza Łakomiaka pt. "Ślimak". Zastanów się co wiesz o tym zwierzątku? Co to znaczy, że nosi swój dom na grzbiecie? Czy zmieści się cały do swojej muszelki?

Ślimakowi ciężko w świecie,

kiedy nosi dom na grzbiecie;

w środku książek tyle zmieścił,

że w nim sam się ledwo mieści.

Gdy w pobliżu człowiek tupie,

szybko chowa się w skorupie.

Zerka potem po kryjomu,

czy mu nikt nie zniszczył domu.

Wieczorami - na fotelu

(tak jak robi to niewielu)

siada wesół, w świetle świeczki,

aby czytać swe bajeczki.

Nagle... zasnął nasz bohater,

co na plecach nosi chatę;

boczek tylko często zmienia,

chrapie, że aż dudni ziemia!

Niech więc każdy mu wybaczy,

że w czytaniu się ślimaczy.

Pospolity, brzuchonogi

mięczak z niego, choć ma rogi.

Teraz pora poznać budowę ślimaka (Załącznik - Ślimak - budowa ciała)

Obejrzyj film o ślimakach i poznasz wiele ciekawostek z ich życia i dowiesz się czy prawdziwe jest powiedzenie: powolny jak ślimak.

https://www.youtube.com/watch?v=xmG_XkJy4u4

„W ogródku” - wskaż i pokoloruj 10 elementów które nie pasują do obrazka. (Załącznik - Pokoloruj to co nie pasuje)

3. „Żaby…”

Poproście Rodziców o przeczytanie bajeczki o żabce, porozmawiajcie o niej.

„Bajeczka o żabkach” - Magdalena Tokarczyk, Olga Adamowicz

Bajeczka to będzie całkiem niedługa…

O żabce, która choć mała, to się zastanawiała,

skąd się na brzegu stawu znalazła – tak sobie kumkała.

A wszystko zaczyna się tak – rzec wypada,

że najpierw żaba w stawie skrzek swój składa,

a z niego małe kijanki się wylęgają,

i razem sobie w wodzie pływają.

Gdy tak kijankom mijają dni,

to po pewnym czasie wyrastają im nogi.

Wesoło kijanki harcują w wodzie,

dodając piękna całej przyrodzie.

Lecz przychodzi taka chwila kiedy dorastają,

i w tym momencie małym żabkom skrzela zanikają.

Przychodzi czas, kiedy koniec swej metamorfozy mają

stają się prawdziwymi żabkami, ogony im odpadają.

I stąd właśnie na wiosennej łące, pojawiają się małe żabki skaczące.

 

A teraz obejrzyjcie film o tym jak z jajeczka rozwija się kijanka a potem żaba.

"Życie żaby": https://www.youtube.com/watch?v=HJsDVkyep_E

„Żabki” - praca plastyczno-techniczna z rolki po papierze toaletowym - teraz zróbcie własne żabki - jedną, dwie o może cała żabią rodzinę?

http://krokotak.com/2017/04/toilet-paper-tube-frog/

„Na drugi brzeg” - przeprowadź żabę tak by mogła przeskoczyć na drugi brzeg stawu, pokoloruj żabę i tylko te liście, na które wskoczy w drodze na drugi brzeg stawu. (Załącznik - Po śladzie)

4. „Co w trawie piszczy?”

Na początek poproś rodziców, aby włączyli Ci krótki filmik „Odgłosy łąki”, może uda ci się rozpoznać niektóre z nich.

https://www.youtube.com/watch?v=IoC7WCfx6Z0

„Łąka” - opowieść ruchowa.

Dziecko zajmuje dowolne miejsce na podłodze. Dorosły rozpoczyna opowiadanie:

Jest piękna pogoda. Świeci słońce. – rękoma zataczamy krąg w górze.

Wszyscy mieszkańcy łąki już dawno wstali i wykonują swoją pracę. – dzieci maszerują rąbiąc przy tym „młynek” rękami

Mrówki budują swoje mrowisko. – dziecko układa dłoń nad dłonią „budując”

Pszczoły zbierają nektar, frunąc z kwiatka na kwiatek - dziecko wyciąga ręce na boki i biegając na palcach małymi krokami przemieszcza się w dowolnym kierunku.

Powiał wiatr. Kwiaty i trawa kołyszą się w różne strony. - ręce w górze, robi „wiaterek”, przenosząc ciężar ciała z nogo na nogę.

Nagle pojawiają się piękne motyle - dziecko maszeruje w miejscu, ręce ma wyciągnięte na boki i wykonuje nimi powolne ruchy unosząc je powoli w górę i w dół.

„Tajemnicze owady” - pokoloruj obrazek wg kodu, a dowiesz się jakie owady się na nim ukryły. (Załącznik - Wg kodu)

„Motylek” - spróbuj samodzielnie narysować motyla korzystając z obrazkowej instrukcji (Załącznik - Motyl - krok po kroku).

5. „Inni mieszkańcy łąki”

Popatrz na ilustrację wiosennej łąki (Załącznik - Mieszkańcy łąki), nazwij zwierzęta, które widzisz. Jeśli nie wiesz jak się nazywają poproś rodziców o pomoc - na pewno je znają!

Policz: wszystkie owady na łące ... , a teraz tylko latające ... , wszystkie kwiaty ... , a teraz tylko różowe ... . Jakie zwierzątka siedzą się na kamieniu?

„Mrówka w labiryncie” - poprowadź mrówkę przez labirynt, tak by mogła opuścić mrowisko. (Załącznik - Labirynt)

A teraz pora na zagadki - znajdziesz je w filmie - Mieszkańcy łąki:

 https://www.youtube.com/watch?v=LIsNWZUA8X4

Wiele dodatkowych ciekawostek o życiu na łące znajdziesz w filmie: Wędrówki Skrzata Borówki - odc. 3 - Łąka

https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4&t=578s

A może sami wyczarujecie własną wiosenną łąkę - wg instrukcji z filmu?

Czekamy na zdjęcia waszych prac na temat łąki i jej mieszkańców.

Pozdrawiamy słonecznie - Pani Ania i Pani Zosia:)

Galeria

Powiększ zdjęcie