Kalendarium
Piątek, 2021-11-26
Imieniny: Leona, LeonardaStatystyki
- Odwiedziło nas: 302542
- Do końca roku: 35 dni
- Do wakacji: 210 dni
WIELKIE TALENTY CIEKAWE ZAWODY
WITAJCIE SMERFIKI!
Zastanawiałyście się kiedyś jaki chcielibyście wykonywać zawód, kiedy już będziecie dorośli?
Jest ich tak wiele, że niełatwo będzie wybrać. W tym tygodniu porozmawiamy sobie o różnych zawodach i o tym co jest potrzebne, żeby je wykonywać.
Bez względu na to kim zechcecie zostać, ważne byście byli silni i zdrowi, dlatego jak zwykle zaczniemy od gimnastyki.
1.Gimnastyka na każdy dzień- zestaw ćwiczeń gimnastycznych
Poniżej macie link do kolejnego odcinka ćwiczeń z serii- Sprintem do maratonu” aby Was jeszcze bardziej zachęcić przesyłamy Wam na maila piosenkę o tej tematyce
https://www.youtube.com/watch?v=-pmG45LdGKw
2.Talent, cóż to jest takiego?- rozmowa w oparciu o ilustracje
Przy wyborze zawodu ważne jest by robić to co się lubi i do czego ma się talent.
Obejrzyjcie ilustracje, które do Was wysłałyśmy i odpowiedzcie na poniższe pytania
− Kim są przedstawieni na zdjęciach ludzie?
− Co ich łączy?
− Co mają wspólnego?
− Co to jest talent?
− Czy każdy z nas ma talent?
− Czy talent to coś ważnego?
− Po co ludziom talenty?
− Czy talent można wykorzystać w pracy?
- Jakie talenty maja dzieci, które znasz?
- Jakie Wy macie talenty?
Podpowiedź: Rozmawiamy z dziećmi na temat talentów osób im dobrze znanych rówieśników rodzeństwa, np. Kasia ładnie rysuje, Tomek buduje ładnie z klocków. Wyjaśniamy dzieciom, że ze każdy z nas ma jakiś talent, który można wykorzystać w dorosłym życiu- jako pasje, hobby lub pracę.
3. Robimy porządki- ćwiczenie oddechowe
Kładziemy przed sobą na stole kulki z papieru , pomponiki , kawałki papieru, piórka i inne leciutkie śmieci i próbujemy wdmuchnąć je na szufelkę. Pamiętajcie, by nabierać powietrze nosem, a wydmuchiwać buzią.
To i wiele innych zabaw oddechowych znajdziecie na filmiku. Zachęcamy byście każdego dnia wybrały sobie jedną i świetnie się bawiły ćwicząc prawidłowy oddech.
https://www.youtube.com/watch?v=zA85oayoC2Q
4. Poznajemy zawody- rozmowa inspirowana wierszem, filmem oraz zagadkami
Obejrzyjcie film lub posłuchajcie wiersza czytanego przez rodzica. Rozwiążcie zagadki, które przesyłamy Wam na maila. Zastanówcie się i odpowiedzcie na poniższe pytania:
- Co to jest praca?
-Co oznacza pracowanie?
-Kiedy ludzie zaczynają pracę?
-Czy każdy człowiek może wykonywać każdą pracę?
-Co trzeba zrobić, by zdobyć jakiś zawód? .
- Kim chciałabym/chciałbym zostać ?
https://www.youtube.com/watch?v=zYkJUgCDdyc link do filmu o różnych zawodach
Zawody
Tak jak są przeróżne lody,
tak i różne są zawody!
Ten to umie, tamten nie,
każdy robi to, co chce.
Każdy robi, co potrafi,
każdy na swój zawód trafi!
Chociaż teraz jesteś mały,
może skromny i nieśmiały,
kiedyś będziesz podróżnikiem
lub rolnikiem, lub leśnikiem,
albo, gdy ci talent każe,
to zostaniesz i malarzem
czy też nawet oficerem –
sam wybierzesz swoją karierę!
Jest zawodów całe mrowie,
ja o kilku ci opowiem.
Mariusz Niemycki
(Prosimy o porozmawianie z dziećmi, jaki zawód chciałoby wykonywać gdy będą dorosłe.
Prosimy pokierować rozmowę w taki sposób, by uzasadniły swój wybór.
5. „Pary”- zabawa dydaktyczna
Połącz w pary zawód i to co się z nim kojarzy.
6. „Ćwiczymy opanowanie” - zabawy wyciszające i koncentrujące uwagę
Wybierzcie tylko jedną lub dwie zabawy na każdy dzień
- a. „Uważaj”- zadaniem dziecka jest przeniesienie kubka z jednego określonego miejsca w inne miejsce w taki sposób , aby nie uronić ani jednej kropelki. Zamiast kubka z wodą można użyć piłeczki ping-pongowej na papierowym talerzyku.
- b. „ Butelka z wodą” Dziecko dajemy plastikową butelkę, którą napełnia wodą. Dziecko wlewa do butelki tyle wody, ile chce. Nalewanie wody ma odbyć się w ciszy, tak żeby dziecko mogło usłyszeć wodę nalewaną z kranu.
- c. „Walka paluszkowa” – dziecko ustawia palce dłoni w pary (kciuk do kciuka, wskazujący do wskazującego itd.), a następnie kolejno, palec po palcu, naciskają palcami na siebie. Potem naciskają na siebie wszystkimi paluszkami obu rąk jednocześnie. Tego rodzaju działanie ma na celu rozładowanie napięcia oraz daje możliwość wyładowania energii.
- d. „Kołyska” – dzieci siadają na dywanie w pozycji półleżącej. Nogi zginają w kolanach, ustawiając je w pozycji na krzyż, ręce oplatają na kolanach, głowy chowają. Następnie delikatnie kołyszą się do przodu i do tyłu oraz na boki. Ćwiczenie to rozwija nawyk skupiania uwagi i zrozumienia.
7. „Kto dba o nasze bezpieczeństwo”- zabawa z kartą pracy
Przyjrzyjcie się obrazkom i pokolorujcie serduszka przy tych osobach które dbają o nasze zdrowie i bezpieczeństwo.
8. „Sygnały”- zabawa dźwiękonaśladowcza
Naśladujcie sygnały jakie wydają wozy służb mundurowych, najpierw cicho potem coraz głośniej. Obserwujcie rodzica, gdy podnosi dłoń to znaczy „coraz głośniej”, gdy opuszcza znaczy „ coraz ciszej”
Eoeoeoeo
Iiiiioooooiiiiooo
Yoyoyo
Iuiuiu
9. Wóz strażacki”- praca plastyczna
Wykonajcie dowolną techniką (przestrzenną lub płaską) wóz strażacki, policyjny lub karetkę.
10. „Ciekawe zawody”- zabawy dydaktyczne związane z różnymi zawodami
a. .Listonosz
„Droga listu”- historyjka obrazkowa
Uporządkuj obrazki we właściwej kolejności. Opowiedz rodzicowi drogę listu od nadawcy do adresata
„Pogubione listy”- zabawa doskonaląca spostrzegawczość
Pomóż listonoszowi odnaleźć pogubione listy.
b. Malarz
„Akcesoria malarza”- zabawa z głoskowaniem
Połączcie ze sobą obrazki zaczynające się na te sama głoskę
„Pędzle i farby”- zabawa matematyczna
Połączcie paletę malarską z zestawem zawierającym tyle pędzli ile jest barw na tej palecie
- Bibliotekarka
„Zestawy książek”-zabawa matematyczna
Połącz książki w zestawy tak, aby każdy zawierał tyle samo książek
- Chemik
„W laboratorium”- zabawa grafomotoryczna
Narysuj po śladzie laboratorium chemiczne.
- Szewc
„U szewca”- wyszukiwanie różnic
Znajdź 10 różnic, którymi różnią się obrazki
- Lekarz
„Zestaw lekarski”- zabawa doskonaląca spostrzegawczość
Pomóż odnaleźć elementy zestawu lekarskiego
- „U lekarza”- zabawa tematyczna
Pobawcie się w lekarza. Recepty, karty obserwacji, skierowania itp. Znajdziecie na mailu.
11. Ćwiczymy buzię - zabawy logopedyczne
Czy wiecie jak nazywa się osoba , która uczy dzieci poprawnej wymowy ?(logopeda)
Jest to również zawód - nauczyciel poprawnej wymowy.
A teraz Wy zabawcie się w logopedę i pokażcie rodzicowi lub rodzeństwu jak trzeba wykonać te ćwiczenia. Jeśli rodzic nie ma czasu pobawcie się z lustrem
- "Antoś żuje gumę" - dziecko naśladują żucie gumy, wykonują ruchy żuchwą, w przód , w tył , na boki
-"Leniuszek"- dziecko naśladuje ziewanie , maksymalnie oddalając od siebie dolną i górną wargę, jak podczas wymawiania głoski "a"
-"Huśtawka"- dziecko naśladuje językiem ruch rozbujanej huśtawki - wysuwa język z buzi i poruszają nim lekko do góry i na dół;
„Kołysanie misia”- Dziecko kładzie się na plecach na płaskiej powierzchni. Na brzuchu kładziemy małą maskotkę (np. misia). Zadaniem dziecka jest nabranie powietrza do brzuszka (przepony) i wypuszczenie tak, aby miś się kołysał.
Zadania w książce pasujące do tej tematyki są na stronach 22-24.
To zadania na cały tydzień. Sami je sobie podzielcie na poszczególne dni. Pozdrawiamy Was serdecznie i czekamy na Was w przedszkolu Wasze panie -Dorotka i Ania.