Kalendarium
Piątek, 2021-11-26
Imieniny: Leona, LeonardaStatystyki
- Odwiedziło nas: 302540
- Do końca roku: 35 dni
- Do wakacji: 210 dni
Skąd się bierze ciepło?
„Słonko świeci – deszczyk pada” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Dziecko stoi przy ścianie lub w innym wyznaczonym miejscu. Kiedy rodzic powie: Słonko świeci! – dziecko w dowolny sposób porusza się (spaceruje, biega, podskakuje) po dywanie , a na zawołanie: Deszczyk pada! – dziecko wraca na poprzednie miejsce. Urozmaicenie zabawy stanowi naśladowanie spadających kropel deszczu (rytmiczne klaskanie i wymawianie słów: kap... kap...).
„Skąd się bierze ciepło?” – burza mózgów. Rodzic przedstawia różne źródła ciepła, np. słońce, kaloryfer, piec, grzejnik, ognisko. Rodzic pyta dziecko, czy je rozpoznaje, jak się nazywają i do czego służą. Zachęca dziecko do poszukania odpowiedzi na kilka pytań:
– Dlaczego jest ciepło?
– Co jest źródłem ciepła?
– Czemu ono służy?
Pomocny Wam będzie film edukacyjny „Skąd się bierze ciepło w naszym domu?” https://www.youtube.com/watch?v=1JvGQom1p9k
„Ciepło-zimno” – zabawa dydaktyczna doskonaląca spostrzeganie, odnajdywanie ukrytych przedmiotów dzięki słownym wskazówkom Rodzica. Na początku zabawy należy pokazać dziecku, co zamierzamy schować, po czym poprosić, aby zamknęło oczy i ukryć daną zabawkę. Kiedy dziecko zbliża się do przedmiotu, rodzic mówi: Ciepło, cieplej..., a gdy już jest przy przedmiocie, mówi: Gorąco, parzy! I odwrotnie, gdy się oddala, mówi: Chłodno, zimno, lodowato... Należy również dać dziecku możliwość chowania zabawek.
Uwaga! Należy chować zabawkę tak, by mały jej fragment był widoczny.
„Ciepłe, cieplejsze, najcieplejsze” - zabawa badawcza. Rodzic przygotowuje 4 słoiki z wodą o rożnej temperaturze. Dziecko dotyka i mówi co czuje. Wypowiada się na temat swoich odczuć w kontakcie z zimnem i ciepłem.
Eksperymenty ze światłem i słońcem:
1. Ciepło, coraz cieplej
Potrzebne będą: śnieg lub lód z zamrażalnika, piasek, 2 talerze, nasłonecznione miejsce w domu - np. okienny parapet.
- Na jednym talerzu połóżcie piasek, a na drugim śnieg.
- Oba talerzyki wystawcie na słońce.
Po pewnym czasie śnieg i lód roztopią się, a piasek lekko ogrzeje. Dlaczego? Energia w postaci promieniowania słonecznego dociera do Ziemi. Zostaje zamieniona w energię cieplną, która sprawia, że piasek zostaje ogrzany, a lód się topi.
Energia jest niezbędna do wszelkich procesów zachodzących na świecie. Może ona zmieniać formę, ale nigdy nie zanika.
2. Dzień i noc
Potrzebne będą: jabłko, patyczek do szaszłyków, szpilka, latarka - najlepiej wykonać eksperyment wieczorem.
- Przebijcie jabłko patyczkiem, to będzie Ziemia, patyczek wyznaczy jej oś.
- Wbijcie szpilkę w jabłko - będzie ona symbolizować miejsce w którym my się znajdujemy
- Zaciemnijcie pokój i włączcie latarkę – to będzie Słońce.
- Ustawcie latarkę tak, aby jej światło padało na jabłko. Obserwujcie co się dzieje, gdy obracacie „Ziemię” wokół jej osi. Gdzie pada światło?
Światło pada zawsze tylko na jedna stronę jabłka, druga pozostaje w cieniu.
Raz szpilka oświetlona jest przez "słońce" (mamy dzień) - a po obróceniu jabłka znajduje się w ciemności (mamy noc).
Światło rozchodzi się w linii prostej, nie może „zawinąć się” wokół napotkanego przedmiotu ani go opłynąć jak woda. Dlatego na Ziemi mamy dzień i noc. Kiedy słońce oświetla tę półkulę, na której mieszkamy, mamy dzień, a ponieważ Ziemia obraca się wokół własnej osi (jak jabłko wokół patyczka), po około 12 godzinach nadchodzi noc. Wtedy znajdujemy się na tej zacienionej stronie. Obrót Ziemi wokół osi trwa 24 godziny czyli dobę.
„Jasno - ciemno, słońce - księżyc” - układanie rytmów naprzemiennych.
Potrzebne będą: białe i czarne kartoniki, emblematy księżyca i słońca – po kilka sztuk
Na dywanie, kładziemy przed dzieckiem kilka kartoników białych i czarnych lub emblematów księżyca i słońca. Rozmawiamy z dzieckiem o tym, z czym im się one kojarzą. Proponuje ułożenie naturalnego rytmu dzień – noc. Ustalamy z dzieckiem, że ciemne kartoniki oznaczają noc, a jasne – dzień. Zamiennie z nimi można zastosować emblematy z księżycem dla nocy i słońcem dla dnia.
Pani Ania i Pani Zosia