Kalendarium
Piątek, 2021-11-26
Imieniny: Leona, LeonardaStatystyki
- Odwiedziło nas: 302540
- Do końca roku: 35 dni
- Do wakacji: 210 dni
GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA
Gimnastyka buzi i języka to ćwiczenia nie tylko dla dzieci mającymi problemy w zakresie wymowy,ale dla wszystkich dzieci w celu usprawniania aparatu mowy.
Warunkiem prawidłowego wymawiania głosek jest sprawne funkcjonowanie narządów artykulacyjnych: języka, warg, podniebienia miękkiego oraz żuchwy. Ich ruchy powinny być celowe i bardzo dokładne. Dlatego też narządy mowy trzeba ćwiczyć tak, aby wypracować maksymalną precyzję działania,korzystne jest wykonywanie ćwiczeń z lustrem pod fachowym okiem dorosłej osoby. Wymawiając poszczególne głoski musimy wykonać określone ruchy artykulatorów, a zatem wykonywana jest odpowiednia praca mięśni - każda głoska wymaga innych ruchów artykulacyjnych. Dlatego tak ważne są ćwiczenia, które usprawniają narządy mowy i wypracowują świadome oraz celowe ruchy języka, warg, żuchwy i podniebienia.
Zatem do dzieła:
„Gimnastyka dla języka” - zabawy i ćwiczenia narządów mowy. Najlepiej, aby dzieci wykonywały je przed lusterkiem w towarzystwie dorosłych, podających polecenia i prezentujących sposób ich wykonania:).
Mycie zębów- język jak szczoteczka myje zęby; dzieci przesuwają zęby po zewnętrznej i wewnętrznej stronie zębów - górnych i dolnych.
Generalne porządki- myją językiem ostatni ząb na górze i na dole, z prawej i lewej strony.
Spacer - język bardzo lubi codziennie chodzić na spacer - dzieci wysuwają język, który wędruje najpierw w stronę nosa, potem w stronę brody.
Biegi - język lubi biegać - przesuwają go szybko na boki pomiędzy kącikami ust.
Odpoczynek - po bieganiu język lubi odpoczywać: dzieci głęboko oddychają - wciągają powietrze nosem a wypuszczają ustami.
„Dmuchamy na mikroby” - ćwiczenia oddechowe, dmuchanie przez słomki na konfetti.
Na rozgrzewkę dzieci wykonują po kilka oddechów w różnych pozycjach:
- w pozycji stojącej
- w pozycji leżącej - głęboki wdech z uniesieniem klatki piersiowej i długi wydech zakończony rozluźnieniem całego ciała
- w pozycji siedzącej i klęczącej- dziecko siedzi ze skrzyżowanymi nogami: wdech z uniesieniem ramion, wydech z opuszczeniem ramion.
Dziecko otrzymuje słomkę i stoi przy stole, przed nim rodzic rozsypuje niewielką ilość konfetti (nie za blisko). Na hasło „Start” dzieci zaczynają dmuchać na swoje konfetti, starając się jak najszybciej zdmuchnąć wszystko.
Ćwiczenia warg i policzków"
Minki - naśladowanie min: wesołej - płaskie wargi, rozciągnięte od ucha do ucha, uśmiech szeroki, smutnej - podkówka z warg, obrażonej - wargi nadęte, zdenerwowanej - wargi wąskie.
Rybka - wysuwanie warg do przodu i rozszerzanie na końcu jak u ryb, tworząc samogłoskę o.
Echo - dobitne wymawianie samogłosek a, o, e, i, u, y.
Masaż warg - nagryzanie zębami wargi dolnej, potem górnej.
Baloniki - nabranie powietrza i zatrzymanie go w wydętych policzkach, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego, balon pękł - dziecko palcami uderza w policzki.
Ćwiczenia podniebienia miękkigo.
Chory krasnoludek – kasłanie z językiem wysuniętym z ust.
Balonik - nabieranie powietrza ustami, zatrzymanie w policzkach, następnie wypuszczanie nosem.
Śpioch - chrapanie na wdechu i wydechu.
Ćwiczenia żuchwy
Zamykanie i otwieranie domku - szerokie otwieranie ust, jak przy wymawianiu głoski 'a', zęby są widoczne dzięki rozchylonym wargom.
Grzebień - wysuwnie żuchwy, zakładanie i poruszanie dolnymi zębami po górnej wardze. Cofanie żuchwy, zakładanie i poruszanie górnymi zębami po dolnej wardze i brodzie.
Życzymy miłej zabawy.
Pozdrawiamy pani Renata i pani Hania