Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Kalendarium

Piątek, 2021-11-26

Imieniny: Leona, Leonarda

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 302583
  • Do końca roku: 35 dni
  • Do wakacji: 210 dni

LITERKOWE ZABAWY

Serdecznie was witamy kochane Smerfy. Za oknami piękna pogoda i chyba coraz cieplej. Spacerek (oczywiście w maskach) w tym pięknym dniu będzie na pewno bardzo przyjemny. I to niech będzie priorytetem, bo przecież stanowczo zbyt długo musieliśmy siedzieć w domu. A więc może do lasu? A w międzyczasie kilka propozycji na dziś. Pozdrawiamy – wasze panie Ania i Dorotka.

I. Postacie z bajek – zabawa ruchowa, ćwiczenie pamięci. Jest to zabawa, do której możemy zaprosić wszystkich domowników. Wybieramy sobie kilka bajkowych postaci np. Czerwony Kapturek, Kopciuszek, wilk, Baba Jaga, Kot w butach lub inne. Ustalamy wspólnie dla każdej z nich jakiś gest, ruch, np. Czerwony Kapturek - przykuca i zbiera kwiatki, wilk – chodzi na palcach, Kopciuszek – zamiata podłogę, Baba Jaga – lata na miotle, Kot w butach - chodzi wysoko podnosząc kolana. Włączamy jakąś fajną taneczną muzykę, gdy gra - tańczymy w rytm muzyki, gdy przestaje grać (pauza) osoba prowadząca (ustalamy wcześniej kto nią jest - mama, tata, ale też każdy z was) mówi hasło np. Kopciuszek i wtedy wszyscy wykonują ustalony wcześniej ruch. Polecamy.

Muzykę do tańca możecie znaleźć np. tutaj:

https://www.youtube.com/watch?v=o9sfhtfq5xc

https://www.youtube.com/watch?v=IRMp3V5UjTc

oraz hity lat 80, doskonałe do tańca tutaj:

https://zloteprzeboje.tuba.pl/zloteprzeboje/56,162811,24701713,10-tanecznych-przebojow-lat-80.html

II. Literowy pociąg zapoznanie z obrazem graficznym litery „Ż” i „ż”, utrwalenie poznanych liter. Mama lub tata przygotowują w pokoju (lub ogrodzie) „stacje”, w których umieszcza karty z poznanymi dotychczas literami. Na ostatniej stacji umieszczają nową literę „Ż”. Następnie w rytm muzyki jedziemy pociągiem i zatrzymujemy się na kolejnych stacjach (np. stacja szafa, stacja drzwi, stacja stół itp) Na każdej stacji odkrywamy kartę z literą i musimy podać słowo rozpoczynające się tą literą, np. stacja z literą „A” – ananas. Dojeżdżając do ostatniej stacji z literą Ż zastanówmy się co przypomina nam ta litera, spróbujmy narysować ją palcem w powietrzu. Tłem do zabawy w literowy pociąg niech będzie rock and roll

https://www.youtube.com/watch?v=sP35I4T7cpY

https://www.youtube.com/watch?v=-eJOJhwgluE

Karty z literami w załącznikach. Oczywiście można do zabawy wykorzystać dowolne litery.

Informacja dla rodzica – w wieku 5 lat dzieci dopiero zaczynają poznawać litery, jest to okres przygotowania do nauki czytania i pisania. Prawdopodobnie zapamiętały kilka z nich. Zacznijmy od łatwiejszych: A, M, T, O, K, I oraz pierwsza litera imienia dziecka. Jeśli wiemy, że nasze dziecko zna ich więcej lub wszystkie, możemy zwiększyć stopień trudności w zabawie.

III. Poszukiwania liter „Ż” i „ż” – ćwiczenie koncentracji uwagi, Wyszukałyśmy dla was zabawne rymowanki. Poproście rodziców o wydrukowanie ich. Waszym zadaniem będzie odnalezienie w tekstach liter „Ż” i „ż”. Możecie zaznaczać je kolorowymi mazakami, np. otaczać pętlami.

Wąż
Idzie wąż wąską dróżką,
nie porusza żadną nóżką.
Poruszałby gdyby mógł,
lecz wąż przecież nie ma nóg.

„Żaba i żuk”

Duża żaba nad kałużą
napotkała żuka.
Żuk na nóżki buty włożył
i butkami puka.
Żółte butki, żółty szalik
i żółty kapelusz.
Pyta żaba: „Dokąd bieżysz,
mój ty przyjacielu?”
„Idę żabko na przyjęcie
do pana bociana.
Będzie żuraw, żółw i jeżyk.
Chodź i ty kochana.

„Żuk do żuka”

Rzecze żuk do żuka:
„Czego pan tu szuka? - może pożywienia:
rzepy, żołędzi, rzodkiewek,
a może jarzębiny czerwonej?”
„Nie, ja szukam narzeczonej”.

„Żółwik”

Bożenka mała
żółwika miała.
Ten żółwik rzadki
wciąż wąchał kwiatki.
Różowe róże,
żonkile duże,
lewkonie żółte,
fiołki, piwonie.

IV. Głośne ,,Ż”, ciche ,,ż” zabawa rytmiczna. Rozkładamy na podłodze obrazki, w nazwach większości z nich jest głoska „ż”. Waszym zadaniem jest wysylabizować je cicho lub głośno w zależności od komunikatu rodzica. Kiedy mama lub tata podniosą rękę, mówicie słowo bardzo głośno, kiedy ręką dotknie podłogi – bardzo cicho. Wskażcie wśród obrazków te, w których nie słyszycie głoski „ż”. Spróbujcie z materiału przyrodniczego nazbierajcie na spacerze (patyczki, kamyki itp) lub z tego co znajdziecie w domu (zapałki, wykałaczki, guziki) ułożyć literę „ż”. Nie zapomnijcie o kropce nad literą – jest bardzo ważna, Obrazki do tej zabawy w załącznikach.

Informacja dla rodziców - bardzo fajnym ćwiczeniem dla dzieci jest pisanie palcem po drobnej kaszy (manna), mące lub piasku. Wysypujemy kaszę na tacę lub duży płaski talerz i rysujemy różne wzory, litery itp. Jest to ćwiczenie z zakresu Metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz usprawniające motorykę małą i aktywizująca rozwój funkcji psychruchowych. Zdjęcia poniżej.

Na koniec na karcie pracy z waszych książek narysujcie zwierzęta po śladzie i określcie, jaką literą rozpoczynają się ich nazwy. (Karty pracy część 4 str. 59 – wersja elektroniczna wysłana pocztą email)

 

 

 

 

 

 

Galeria

Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie