Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Kalendarium

Piątek, 2021-11-26

Imieniny: Leona, Leonarda

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 302583
  • Do końca roku: 35 dni
  • Do wakacji: 210 dni

ODKRYWAMY NOWĄ LITERKĘ "Ż,ż"

Część II

Na początek ćwiczenia artykulacyjne:

Zabawa słuchowo-ortofoniczna „Wiejskie odgłosy”

W najłatwiejszej wersji po prostu posłuchajmy i powtórzmy. Proste.

https://www.youtube.com/watch?v=tj2ccM-9kF0

• Zabawa Jakie jest zwierzę?
− R. pyta: Jaki (jaka) jest…? – podając nazwę zwierzęcia, a dzieci wymyślają określenia.
Np. Jaka jest kura? (mała, głośna…)
Jaki jest kogut? (szybki, głośny…)
Jaka jest kaczka? (spokojna, powolna…)
Jaka jest krowa? (duża, łagodna, spokojna…)
Jaki jest koń? (duży, szybki, groźny…)

• Układanie zdań na temat zwierząt z wiejskiego podwórka.
 Zdjęcia/obrazki zwierząt.
Zabawę rozpoczyna R., wypowiadając pierwsze zdanie.
Np. Po podwórku kroczy kaczka, a za nią żółte kaczuszki.
Następne zdania układają dzieci.

 

ODKRYWANIE LITERY: Ż, Ż

 

5 – latki

Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie

do czytania, pisania, liczenia, s. 68.

- Określanie, co przedstawia obrazek. Podawanie pierwszej głoski z jego nazwy.

- Rysowanie po śladach rysunków.

- Podawanie głosek, jakimi rozpoczynają się słowo żubr i nazwy rysunków.

- Zaznaczanie liter ż, Ż w wyrazach.

 

 

6- latki

Możecie skorzystać z filmiku

https://www.youtube.com/watch?v=MnA8fPg1QPg

 

Wyodrębnianie wyrazu podstawowego – żubry.

Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 64–65.

R. pyta:
− Jakim zwierzętom przyglądają się Olek, Ada i dziadek?
− Czy żubry żyją wolno?

Analiza i synteza słuchowa słowa żubry.
Dzieci dzielą słowo żubry na sylaby i na głoski.
Liczą, ile w słowie żubry jest sylab, a ile głosek.
Następnie wymieniają inne słowa, w których głoskę ż słychać na początku (żaba, żurek, żyrafa…), w środku (leżak, jeżyny, kałuża…). R. zwraca uwagę, że głoska ż na końcu słowa jest często słyszana jak głoska sz, np. w słowie garaż.

• Budowanie schematu słowa żubry.
(Pamiętamy białe kartoniki. Mamy w kartach pracy narysowane okienka).
Białe kartoniki dla każdego dziecka.Dzieci układają tyle kartoników, ile sylab słyszą w słowie żubry. Rozsuwają kartoniki i wymawiają sylaby głośno. Następnie układają tyle kartoników, ile głosek słychać w słowie żubry – wymawiają głoski głośno, dotykając kolejno kartoników.

 • Budowanie schematu słowa Żaneta.
Białe kartoniki dla każdego dziecka.
R. mówi, że niedaleko domu dziadków mieszka dziewczynka o imieniu Żaneta. Dzieci dzielą imię na sylaby i na głoski. Układają z kartoników schemat imienia.

• Budowanie modeli słów: żubry, Żaneta.
Czerwone kartoniki i niebieskie kartoniki dla każdego dziecka.

  • · Określanie rodzaju głoski ż.
    Dzieci wypowiadają głoskę ż:
    długo: żżżyyyy…
    krótko: ż, ż, ż, ż…
    Głoska ż jest spółgłoską i oznaczamy ją na niebiesko. Pod schematami słów zaznaczają miejsca głoski ż niebieskimi kartonikami. Uzupełniają modele słów: żubry, Żaneta, niebieskimi kartonikami i czerwonymi kartonikami.

• Odkrywanie litery ż, Ż Kartoniki z literami ż, Ż dla dziecka. R. pokazuje litery ż, Ż, dziecko omawia  ich wygląd. Wskazuje różnice pomiędzy literami.
Następnie umieszcza kartoniki z literami we właściwych miejscach pod modelami słów: żubry, Żaneta.

R. pyta:  − Kiedy używamy wielkiej litery? 

• Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 64–67. 
• Dzielenie nazw zdjęć na głoski. 
• Kolorowanie na niebiesko liter ż, Ż w wyrazach. 
• Czytanie sylab, wyrazów i tekstu. 
• Oglądanie obrazków.
Czytanie wypowiedzeń, wpisywanie obok nich odpowiedniej liczby – takiej, jaka jest przy obrazku, którego wypowiedzenie dotyczy. 
• Wodzenie palcem po literze ż – małej i wielkiej, pisanej.              
Pisanie liter ż, Ż po śladach, a potem – samodzielnie.

Na koniec wykonajcie kartę do albumu liter.

Do jutra Uśmiech wasze panie Basia i Julitka

Pliki do pobrania

Galeria

Powiększ zdjęcie