Kalendarium
Piątek, 2021-11-26
Imieniny: Leona, LeonardaStatystyki
- Odwiedziło nas: 302583
- Do końca roku: 35 dni
- Do wakacji: 210 dni
CIEKAWE ZJAWISKA POGODOWE-WIATR
WITAJCIE SMERFIKI!
Dziś za oknem piękne słońce, ale wczoraj na pewno zauważyliście oprócz słońca wiał silny wiatr. I właśnie dzisiaj sobie o nim porozmawiamy.
Na początek trochę gimnastyki
1.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem skakanki lub sznurka
Przygotujcie kawałek sznurka. Początkowe ćwiczenia możecie wykonywać samodzielnie, ale potem konieczna będzie pomoc Rodzica i ten filmik
https://www.youtube.com/watch?v=u3F0v0lO2eQ gimnastyka
2. „Piórko tańczące na wietrze” – zabawa integracyjna
Przygotujcie dużą chustę bądź zwykły koc. Na środku połóżcie piórko (jak nie macie to balon bądź piłeczkę). Zaproście kogoś do zabawy, musi być minimum dwie osoby, ale najlepiej zaangażować całą rodzinę. Złapcie za brzegi i odpowiednio poruszajcie materiałem, który wytworzy wiatr i powoli będzie podnosił piórko. Zadanie wymaga koordynacji i współpracy, aby kontrolować intensywność poruszania materiałem. Na początku piórko będzie jedynie podskakiwać na materiale, aby później … sami zobaczycie .
3. „Wiosenny kalendarz pogody” – codzienna obserwacja i uzupełnianie założonego wcześniej, indywidualnego kalendarza zjawisk pogodowych
Nie zapomnijcie uzupełnić kalendarza.
4. „Wietrzyk, wiatr, wicher” – wysłuchanie wiersza „Wiosenny wietrzyk” J. Kulmowej jako punkt wyjścia do rozmowy na temat wiatru
Usiądźcie wygodnie, zamknijcie oczy i posłuchajcie uważnie wiersza czytanego przez Rodzica .(Czytając utwór szczególnie intonujcie, przeciągając głoski ,wyrazy dźwiękonaśladowcze-„szeleszczące”. Dla ułatwienia podkreśliłyśmy te wyrazy i obok napisałyśmy którą głoskę przeciągnąć)
Mały wietrzyk wiosenny
ledwie w drzewach zaszumi, (szszsz)
ledwie w krzakach zamruczy ,(rrrr)
jeszcze gwizdać nie umie, (gwiiii)
jeszcze się uczy.
Znalazł szczerbę w płocie – zaświstał. (Szszszsz), ( świiiii)
Znalazł listki- zapiał na listkach.
Czasem w suchych gałęziach zatrzeszczy. (szszszs)
Czasem nuci , gdy zagra mu deszczyk. (szszszsz)
Albo szemrze w zeszłorocznej trawie. (szszsz)
Albo szepcze tak że milczy prawie. (szszsz)
Ludzie mówią wtedy: nie ma wietrzyka!
A on jest.
Tylko słucha słowika.
A teraz spróbujcie odpowiedzieć na pytania?
- O czym jest ten wiersz?
- Co robi wiatr w wierszu? (szumi, szemrze gwiżdże, trzeszczy, śwista, mruczy, szepce)
- Czy znacie inne słowa, w których „ukrył się wiatr? A może potraficie ten wiatr zrobić? (deszczyk, szczerba, szczęście, szuka, itp. Dziecko może pocierać papierem, o włosy, o ubranie itp.) –(tu może dziecko posłuchać odgłosów wiatru- link na dole)
- Czy wiecie skąd się bierze wiatr? (podpowiedź niżej lub w filmie)
- Jakie są rodzaje wiatru? (obrazki w mailu)
- Czy wiatr jest potrzebny i do czego? (obrazki w mailu)
- Jak silny wiatr wpływa na otoczenie? (obrazki w mailu)
Jeśli nie wiecie porozmawiajcie o tym z rodzicami lub obejrzyjcie jeden z filmów:
https://www.youtube.com/watch?v=rNSV1EMxSkc skąd się bierze wiatr
https://www.youtube.com/watch?v=ltrD-yuNDgA pierwsza część o wietrze
Podpowiedź:Wiatr jest jednym ze zjawisk pogody. Tworzy się, gdy powietrze nagrzeje się w sposób nierównomierny. Różnice temperatur powietrza ciepłego i zimnego powodują ruch, czyli powstanie wiatru. Może być delikatny albo gwałtowny. Od siły wiatru zależy jego nazwa. Znad morza wieje lekki wiatr, zwany bryzą. Morze jest wtedy spokojne a, trawy na wydmach lekko się poruszają. Wicher to odmiana bardzo silnego wiatru mogącego zrywać dachy i łamać drzewa. Jego najsilniejszym przykładem jest huragan występujący tylko nad oceanem, gdzie temperatura wody jest bardzo wysoka. W polskich górach za to czasem wieje halny, czyli ciepły, suchy, porywisty wiatr skierowany ku dolinom.
5. „Tornado w szklance wody” – zabawa badawcza
Do tego zadania będzie nam potrzebne:
- wysoka szklanka
- łyżeczka
- sól
- woda gazowana
Do wysokiej szklanki wlewamy wodę gazowaną, zapełniając ⅔jej objętości (do narysowanej kreski). Energicznie mieszamy, wsypując trochę soli.
Podpowiedź: W wyniku reakcji powstaną pęcherzyki, które uformują tornado. Po wykonaniu doświadczenia dzieci opisują, co zaobserwowały, a rodzic wyjaśnia w uproszczony sposób, w jaki sposób działa to zjawisko w naturalnym środowisku: tornado powstaje z chmury burzowej, ciepłe powietrze wznosi się z bardzo dużą prędkością, w dół schodzi chłodne i tworzy się wirujący lej.
6. „Wiej wietrzyku” - zabawa rozwijająca zmysł dotyku
Do tej zabawy będzie wam potrzebna suszarka i rodzic do pomocy. Usiądźcie i zamknijcie oczy. Rodzic włącza suszarkę i kieruje na Was strumień powietrza- raz ciepły raz zimny, mocny i słaby. Waszym zadaniem jest odgadnąć czy wiatr jest ciepły , wiosenny czy też zimny zimowy, mocny -jesienny
7.„Tęcza i tornado” – ćwiczenia grafomotoryczne
Zróbcie kartę pracy str. 56 lub dowolną kolorowankę przesłaną na maila. Możecie też namalować lub wykleić tęczę samodzielnie. Czy pamiętacie jak powstaje tęcza?
8. „Piórkowy mecz”- ćwiczenia oddechowe połączone z przeliczaniem
Przygotujcie po 10 piórek w dwóch kolorach. Zbudujcie bramkę z klocków. Na środku stołu postawcie bramkę, a na brzegu połóżcie piórka dla siebie i rodzica.
Na sygnał próbujecie wdmuchnąć jak najwięcej piórek do bramki. Po minucie przeliczcie komu udało się „strzelić więcej piórkowych goli”. Pamiętajcie, aby nabierać powietrze nosem. Możecie też piórka wdmuchiwać sami i liczyć w której minucie udało się więcej wdmuchnąć.
.
9. „Pogoda”- osłuchanie z piosenką
Na koniec posłuchajcie piosenki. Popatrzcie na obrazki i zwróćcie uwagę jak zmienia się pogoda w zależności od pory roku. Możecie to też obejrzeć na filmie(link na dole)
https://www.youtube.com/watch?v=7G7SqRUrz6Q
A dla ciekawych mamy jeszcze kilka dodatkowych filmików.
https://www.youtube.com/watch?v=lbBbi_ds4eU- pogoda w różnych porach roku kreskówka. POLECAMY!
https://www.youtube.com/watch?v=uQMjztYYuuk Zjawiska pogodowe prezentacja
http://xn--odgosy-5db.pl/wiatr03.php- odgłosy wiatru
https://www.youtube.com/watch?v=RSef8VgxcIc- halny
https://www.youtube.com/watch?v=-uc-5wgTHTE tornado (krótki fragment)
Pozdrawiamy i życzymy radosnego dnia- Pani Dorotka i Pani Ania.