Kalendarium
Piątek, 2021-11-26
Imieniny: Leona, LeonardaStatystyki
- Odwiedziło nas: 302557
- Do końca roku: 35 dni
- Do wakacji: 210 dni
Wtorek 14.04.2020 Wiosenne powroty.
- Ćwiczenia grafomotoryczne. Przygotowanie konturów ptaków. Szablony: bociana, skowronka, jaskółki, czajki, czarny mazak, dla każdego dziecka sztywny karton A4 i ołówek, wizytówki z imionami dzieci, klej.
R. pokazuje dzieciom szablony przedstawiające: bociana, skowronka, jaskółkę i czajkę. Zwraca uwagę na charakterystyczne cechy budowy tych ptaków (nogi, dziób, skrzydła). Następnie dzieci wybierają szablon i na sztywnych kartonach odrysowują go ołówkiem. Pogrubiają kontur ptaka czarnym mazakiem. Na koniec przyklejają na rogu kartki wizytówkę ze swoim imieniem.
- Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Ptasia narada.
W dalekiej Afryce spotkała się na naradzie trójka przyjaciół. Pierwszy odezwał się skowronek. – Kochani! Pewnie już niedługo zacznie się w Polsce wiosna. A kto ma ją witać swoim śpiewem, jeśli nie ja? Mówię wam, czas wracać. Nie ma na co czekać. Szkoda każdego dnia! – A ty jak zwykle – odezwał się bocian. – Tylko praca ci w głowie… Może masz rację, przyjacielu, ale gdy sobie pomyślę, ile tam będę miał roboty… Najpierw gniazdo muszę wyremontować, potem wysiadywać jajka, a jeszcze później wykarmić pisklęta, nauczyć je latać… Poczekajmy parę dni. Odpocznijmy. Nabierzmy sił… Rozejrzyj się i zobacz, jak tu przyjemnie. Co prawda trochę gorąco, ale pośpiech naprawdę nie jest wskazany. – Masz rację, bocianie! – przytaknęła jaskółka. – Ciężka praca nas czeka. Nie jest łatwo wychować dzieci. Co innego taka kukułka – podrzuca innym jajka. Po prostu wstyd, jak można tak postępować… Leń z niej, tyle powiem! Ja na przykład zamierzam wychować swoje dzieci najlepiej jak potrafię, żeby stanowiły wzór do naśladowania! Nagle przyfrunęła pani czajka, niosąc coś w dziobie. – Witajcie, przyjaciele. Ale się zmęczyłam. Zobaczcie, co znalazłam w swoim ogródku! List od wróbelka z Polski! Bocianie, może ty przeczytaj go na głos, bo ja już nie mam siły. Tak się śpieszyłam do was! Bocian wyprostował się na swoich długich czerwonych nogach i z wielką uwagą przeczytał list od początku do końca. – Ojej! – zawołał zdenerwowany. – Czekają na nas! Nie ma czasu do stracenia! Musimy lecieć! Natychmiast! Gdzie moje walizki? – Co tam walizki! Trzeba czym prędzej witać wiosnę! – zawołał skowronek. – Co to będzie? Co to będzie? – Wiosna tuż-tuż, a my jeszcze w Afryce! – lamentowała przerażona jaskółka. Ptaki bez zastanowienia spakowały cały dobytek i wyruszyły w daleką drogę do Polski. Nawet nie miały czasu się zastanowić, co je tam czeka.
• Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji oraz mapy świata,
R. zadaje pytania:
− Od kogo ptaki dostały list?
− Czego się z niego dowiedziały?
− Jakie ptaki przylatują wiosną do Polski?
• Ćwiczenia ortofoniczne.
R. prosi dzieci, aby usiadły wygodnie
.R. pokazuje sylwetę wybranego ptaka i ustala z dziećmi jego odgłos, np.:
bocian – kle, kle; skowronek – fiju, fiju, jaskółka – ci-wit, ci-wit;
czajka – ki-wit, ki-wit; wróbel – ćwir, ćwir.
Następnie zR. zadaje pytania. Dzieci odpowiadają, naśladując odgłosy wydawane przez ptaki.
Przykłady: − Witam, panie bocianie. (Dzieci odpowiadają: kle, kle, kle). − Czy zbudował pan już gniazdo? (Kle, kle, kle). − Czy zjadł już pan śniadanie? (Kle, kle, kle).
- Kolorowe piórka – zajęcia badawczo-plastyczne.
Część badawcza – Jakie jest piórko? Miska z wodą, folia, sztuczne piórka, spryskiwacz z wodą. Dzieci dotykają piórek przyniesionych przez N. Pocierają nimi dłoń, policzki, szyję. R. zwraca uwagę dzieci na budowę piórka. Dzieci opisują wygląd piórka, dzielą się swoimi wrażeniami dotykowymi. Opisują piórko za pomocą określeń przymiotnikowych, np.: Piórko jest: lekkie, ciepłe, delikatne, miłe. Następnie R. zaprasza dzieci do stolika, na którym stoi miska wypełniona wodą. Kładzie piórko na wodzie. Dzieci obserwują doświadczenie i formułują wnioski. Wniosek: Piórko unosi się na powierzchni wody.
Dzięki piórom ptaki unoszą się na wodzie. R. kontynuuje zabawę. Układa piórko na folii i spryskuje je wodą. Dzieci obserwują, jak krople wody spływają z piórka. Dotykają piórka. Wniosek: Piórko jest suche. Wystarczy, że ptaki po deszczu otrząsną krople wody z piór i są gotowe do lotu.
• Podsumowanie badań. R. pyta dzieci: Po co ptakom są potrzebne pióra? Dzieci próbują znaleźć odpowiedź na to pytanie. R. uzupełnia ich wypowiedzi. Pióra są potrzebne ptakom do lotu, pomagają utrzymać się ptakom na wodzie. Ponadto pióra zabezpieczają ptaki przed drapieżnikami, utrzymują stałą temperaturę ciała.
- Zróbcie swojego Bociana wykorzystując podpowiedź-https://www.youtube.com/watch?v=OuOWBR54FtI
- Zabawa ruchowa połączona z ćwiczeniami oddechowymi – Jestem lekki jak piórko
Sztuczne piórko dla każdego dziecka, odtwarzacz CD, nagranie spokojnej melodii.
R. rozdaje dzieciom po jednym piórku. Podczas muzyki dzieci spacerują po sali i podrzucają piórko do góry. Za pomocą wydychanego powietrza próbują utrzymać piórko jak najdłużej w powietrzu. Podczas przerwy w muzyce zatrzymują się i patrzą, jak piórko opada na podłogę, po czym kładą się na dywanie i obserwują piórko
Fim Wywiad z bocianem -https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw
Ciekawostki o ptakach -https://www.ekologia.pl/srodowisko/przyroda/ptaki-wiosenne-opis-i-zdjecia-wiosenne-ptaki-ciekawostki,20333.html
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-kp-2/mobile/index.html#p=27