Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Kalendarium

Piątek, 2021-11-26

Imieniny: Leona, Leonarda

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 302587
  • Do końca roku: 35 dni
  • Do wakacji: 210 dni

OBSERWUJEMY POGODĘ

Witamy serdecznie was wszystkich, kochane Smerfy. Witamy też waszych rodziców. Święta już minęły i chociaż były inne niż zwykle, mamy nadzieję, że sprawiły wam wiele radości. Na początek, na rozruszanie, po tych dniach, które spędziliśmy na trochę przymusowym leniuchowaniu i pałaszowaniu różnych pyszności, proponujemy trochę gimnastyki

I. Gimnastyka dla mamy i jej smyka

  • Sięgając chmurćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dziecko z siadu kucznego powoli podnosi się, wstaje, prostuje się do pozycji stojącej, wspina się na palce, wyciąga do góry ręce, tak jakby chciało sięgnąć nieba, chmur. Na klaśnięcie przysiada, powracając do pozycji wyjściowej. Bardzo fajnie będzie, gdy mama albo tata zrobią to razem z dzieckiem. To będzie na pewno bardzo motywujące, a i dorosłym przyda się w tych dniach trochę ruchu. Ćwiczenie można powtórzyć kilkakrotnie.

  • Słoneczkoćwiczenie z elementem równowagi. Kładziemy koło wycięte z papieru (maksymalnie duże) na podłodze. Dziecko wchodzi do środka i staje na jednej nodze. Drugą unosi i wyciągniętymi do przodu palcami stopy rysuje promienie słońca od brzegu koła na zewnątrz. Jeśli nie może utrzymać równowagi, może unieść ramiona i rozłożyć je na boki. W czasie „rysowania” obraca się delikatnie na nodze wewnątrz szarfy. Po zatoczeniu koła zmienia nogę.

  • Ścieżka z kałużamićwiczenie z podskokami. Wyznaczamy na dywanie (podłodze) ścieżkę z „kałużami”. Na odcinku kilku metrów rozkładamy kartki papieru, które będą kałużami. Zadaniem dziecka jest przedostanie się ścieżką do wyznaczonego miejsca, ale w taki sposób, by ominąć, przeskoczyć „kałuże” i nie „zamoczyć” nóg. Przemieszczamy się, wykonując podskoki na obu nogach.

  • Relaks w pogodny dzień –wyciszenie. Stoimy w lekkim rozkroku, oddychamy miarowo. Trzymając w dłoniach np. kuchenną ścierkę, delikatnie ją napinamy i bez wysiłku podnosimy, wykonując spokojny wdech. W chwili opuszczania rąk powoli wydychamy powietrze. Powtarzamy kilkakrotnie

  • Taniec deszczowych kropelek – zamieńmy się teraz w deszczowe kropelki i zatańczmy piękny taniec do deszczowej muzyki

    https://ninateka.pl/audio/deszcz-szpilman-uri-caine

     

    https://www.youtube.com/watch?v=bvngHeiEWsA&t=50s

    II. Pogodagwiazda skojarzeń, trening kreatywności. Rodzic wypowiada głoskami słowo, które będzie stanowiło punkt wyjścia do budowania skojarzeń. W pierwszej kolejności zadaniem dziecka jest dokonanie syntezy słuchowej i powiedzenie całego wyrazu. Następnie rodzic zapisuje w centralnym punkcie kartonu wyjściowe słowo, tym razem przegłoskowane lub wypowiedziane sylabami (każdej sylabie towarzyszy klaśnięcie w dłonie) przez dziecko pogoda”. Od tego słowa dzieci rysują linie – promienie gwiazdy, na których końcu zostaną zapisane przez rodzica ich skojarzenia. Notujemy wszystkie pomysły, od prostych, typowych, do tych oryginalnych, będących z punktu widzenia kreatywności najbardziej wartościowymi. Po wykonaniu zadania rodzic odczytuje skojarzenia i umieszcza schemat w widocznym miejscu np. na lodówce. Podpowiedź : do każdego skojarzenia możemy dorysować prosty obrazek będący symbolem takiej właśnie pogody. W pliku na dole strony załączamy przykładowe obrazki.

    III. Wiosenne opadysłuchanie wiersza „Ulewa” M. Strzałkowskiej. Rodzic czyta wiersz bez podawania jego tytułu:

    Ulewa

    Ptak się kuli pośród liści,

    mokną drzewa, mokną krzewy,

    a ja biegnę przez kałuże,

    a ja biegnę wśród ulewy...

    Drży na deszczu pączek róży,

    mokną grusze i jabłonie,

    a ja biegnę przez kałuże,

    krople deszczu łapię w dłonie...

    Kiście bzu zwiesiły głowy,

    mokra ziemia pachnie deszczem,

    a ja krzyczę prosto w chmury:

    Padaj, deszczu! Padaj jeszcze!

    Po przeczytaniu wiersza zadajmy dziecku kilka pytań dotyczących jego treści. Przykładowe pytania:

    • Jaka pogoda została przedstawiona w wierszu?

    • Które fragmenty wiersza o tym mówią?

    • Jaki tytuł może mieć ten wiersz?

    • Co to jest ulewa?

    • Jakie inne zjawiska pogodowe możemy zaobserwować wiosną?

    Na dole strony zamieściłyśmy zdjęcia ulewy (dawno deszczu nie było) a poniżej link do strony, na której możecie sprawdzić jak samemu zrobić deszcz.

    https://www.mamawdomu.pl/2014/09/zamykamy-deszcz-w-sloiku-eksperyment.html

    https://educarium.pl/inspiracje/ekologia-i-dzieci/zabawne-eksperymenty-z-woda-czyli-dotykamy-pogody

    Odgłosów ulewy możecie posłuchać tutaj:

    https://www.youtube.com/watch?v=-ao7fCE60zo

     

    IV. Deszczowa wiosna – praca plastyczna, malowanie akwarelami. Potrzebna będzie kartka z bloku technicznego, farby akwarele oraz pędzelek. Za pomocą pędzelka zwilżamy karton wodą. Na mokrej powierzchni malujemy prosty wiosenny obrazek. np. drzewa, kwiaty. Kolory będą się ze sobą zlewać i łączyć, tworząc ciekawe wzory. Po skończeniu, patrząc na swoje dzieło, będziecie mieć wrażenie, że oglądacie świat zza mokrej szyby. Po wysuszeniu praca będzie miała delikatne barwy. Nie należy się przejmować, że prace będą niewyraźne. Informacja dla rodzica: jeśli dzieci nie będą do końca zadowolone z efektów, można ją wykorzystać jako tło do innej techniki, np wydzieranki, wykleajnki.

    Inne pomysły na prace plastyczne o deszczowej tematyce znajdziecie tutaj:

    https://kreatywnadzungla.pl/2017/09/jesienne-inspiracje-plastyczne-deszcz.html

    https://ekodziecko.com/w-deszczu

    https://blondynkikreatywnie.blogspot.com/2019/10/spacer-w-deszczu.html

     

    Dodatkowe karty pracy związane z tematem zamieszczamy na dole strony.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

Galeria

Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie