Kalendarium
Piątek, 2021-11-26
Imieniny: Leona, LeonardaStatystyki
- Odwiedziło nas: 302587
- Do końca roku: 35 dni
- Do wakacji: 210 dni
OBSERWUJEMY POGODĘ
Witamy serdecznie was wszystkich, kochane Smerfy. Witamy też waszych rodziców. Święta już minęły i chociaż były inne niż zwykle, mamy nadzieję, że sprawiły wam wiele radości. Na początek, na rozruszanie, po tych dniach, które spędziliśmy na trochę przymusowym leniuchowaniu i pałaszowaniu różnych pyszności, proponujemy trochę gimnastyki
I. Gimnastyka dla mamy i jej smyka
-
Sięgając chmur –ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dziecko z siadu kucznego powoli podnosi się, wstaje, prostuje się do pozycji stojącej, wspina się na palce, wyciąga do góry ręce, tak jakby chciało sięgnąć nieba, chmur. Na klaśnięcie przysiada, powracając do pozycji wyjściowej. Bardzo fajnie będzie, gdy mama albo tata zrobią to razem z dzieckiem. To będzie na pewno bardzo motywujące, a i dorosłym przyda się w tych dniach trochę ruchu. Ćwiczenie można powtórzyć kilkakrotnie.
-
Słoneczko–ćwiczenie z elementem równowagi. Kładziemy koło wycięte z papieru (maksymalnie duże) na podłodze. Dziecko wchodzi do środka i staje na jednej nodze. Drugą unosi i wyciągniętymi do przodu palcami stopy rysuje promienie słońca od brzegu koła na zewnątrz. Jeśli nie może utrzymać równowagi, może unieść ramiona i rozłożyć je na boki. W czasie „rysowania” obraca się delikatnie na nodze wewnątrz szarfy. Po zatoczeniu koła zmienia nogę.
-
Ścieżka z kałużami –ćwiczenie z podskokami. Wyznaczamy na dywanie (podłodze) ścieżkę z „kałużami”. Na odcinku kilku metrów rozkładamy kartki papieru, które będą kałużami. Zadaniem dziecka jest przedostanie się ścieżką do wyznaczonego miejsca, ale w taki sposób, by ominąć, przeskoczyć „kałuże” i nie „zamoczyć” nóg. Przemieszczamy się, wykonując podskoki na obu nogach.
-
Relaks w pogodny dzień –wyciszenie. Stoimy w lekkim rozkroku, oddychamy miarowo. Trzymając w dłoniach np. kuchenną ścierkę, delikatnie ją napinamy i bez wysiłku podnosimy, wykonując spokojny wdech. W chwili opuszczania rąk powoli wydychamy powietrze. Powtarzamy kilkakrotnie
-
Taniec deszczowych kropelek – zamieńmy się teraz w deszczowe kropelki i zatańczmy piękny taniec do deszczowej muzyki
https://ninateka.pl/audio/deszcz-szpilman-uri-caine
https://www.youtube.com/watch?v=bvngHeiEWsA&t=50s
II. Pogoda – gwiazda skojarzeń, trening kreatywności. Rodzic wypowiada głoskami słowo, które będzie stanowiło punkt wyjścia do budowania skojarzeń. W pierwszej kolejności zadaniem dziecka jest dokonanie syntezy słuchowej i powiedzenie całego wyrazu. Następnie rodzic zapisuje w centralnym punkcie kartonu wyjściowe słowo, tym razem przegłoskowane lub wypowiedziane sylabami (każdej sylabie towarzyszy klaśnięcie w dłonie) przez dziecko „pogoda”. Od tego słowa dzieci rysują linie – promienie gwiazdy, na których końcu zostaną zapisane przez rodzica ich skojarzenia. Notujemy wszystkie pomysły, od prostych, typowych, do tych oryginalnych, będących z punktu widzenia kreatywności najbardziej wartościowymi. Po wykonaniu zadania rodzic odczytuje skojarzenia i umieszcza schemat w widocznym miejscu np. na lodówce. Podpowiedź : do każdego skojarzenia możemy dorysować prosty obrazek będący symbolem takiej właśnie pogody. W pliku na dole strony załączamy przykładowe obrazki.
III. Wiosenne opady – słuchanie wiersza „Ulewa” M. Strzałkowskiej. Rodzic czyta wiersz bez podawania jego tytułu:
Ulewa
Ptak się kuli pośród liści,
mokną drzewa, mokną krzewy,
a ja biegnę przez kałuże,
a ja biegnę wśród ulewy...
Drży na deszczu pączek róży,
mokną grusze i jabłonie,
a ja biegnę przez kałuże,
krople deszczu łapię w dłonie...
Kiście bzu zwiesiły głowy,
mokra ziemia pachnie deszczem,
a ja krzyczę prosto w chmury:
– Padaj, deszczu! Padaj jeszcze!
Po przeczytaniu wiersza zadajmy dziecku kilka pytań dotyczących jego treści. Przykładowe pytania:
-
Jaka pogoda została przedstawiona w wierszu?
-
Które fragmenty wiersza o tym mówią?
-
Jaki tytuł może mieć ten wiersz?
-
Co to jest ulewa?
-
Jakie inne zjawiska pogodowe możemy zaobserwować wiosną?
Na dole strony zamieściłyśmy zdjęcia ulewy (dawno deszczu nie było) a poniżej link do strony, na której możecie sprawdzić jak samemu zrobić deszcz.
https://www.mamawdomu.pl/2014/09/zamykamy-deszcz-w-sloiku-eksperyment.html
https://educarium.pl/inspiracje/ekologia-i-dzieci/zabawne-eksperymenty-z-woda-czyli-dotykamy-pogody
Odgłosów ulewy możecie posłuchać tutaj:
https://www.youtube.com/watch?v=-ao7fCE60zo
IV. Deszczowa wiosna – praca plastyczna, malowanie akwarelami. Potrzebna będzie kartka z bloku technicznego, farby akwarele oraz pędzelek. Za pomocą pędzelka zwilżamy karton wodą. Na mokrej powierzchni malujemy prosty wiosenny obrazek. np. drzewa, kwiaty. Kolory będą się ze sobą zlewać i łączyć, tworząc ciekawe wzory. Po skończeniu, patrząc na swoje dzieło, będziecie mieć wrażenie, że oglądacie świat zza mokrej szyby. Po wysuszeniu praca będzie miała delikatne barwy. Nie należy się przejmować, że prace będą niewyraźne. Informacja dla rodzica: jeśli dzieci nie będą do końca zadowolone z efektów, można ją wykorzystać jako tło do innej techniki, np wydzieranki, wykleajnki.
Inne pomysły na prace plastyczne o deszczowej tematyce znajdziecie tutaj:
https://kreatywnadzungla.pl/2017/09/jesienne-inspiracje-plastyczne-deszcz.html
https://ekodziecko.com/w-deszczu
https://blondynkikreatywnie.blogspot.com/2019/10/spacer-w-deszczu.html
Dodatkowe karty pracy związane z tematem zamieszczamy na dole strony.
-
Pliki do pobrania
SYMBOLE POGODY 1.jpg (113.16 KB)
SYMBOLE POGODY.jpg (130.69 KB)
10-roznic-ulewa.pdf (570.09 KB)
ldm-pogoda-1.pdf (577.17 KB)
ldm-pogoda-8.pdf (559.15 KB)
ldm-pogoda-14.pdf (857.55 KB)
wycinanki-parasol-1a.pdf (82.80 KB)
wycinanki-parasol-1a-bc.pdf (82.00 KB)
wycinanki-parasol-1b.pdf (95.28 KB)
wycinanki-parasol-1b-bc(1).pdf (88.70 KB)
wycinanki-parasol-1b-bc.pdf (88.70 KB)