Kalendarium
Piątek, 2021-11-26
Imieniny: Leona, LeonardaStatystyki
- Odwiedziło nas: 302557
- Do końca roku: 35 dni
- Do wakacji: 210 dni
WOKÓŁ JAJKA
1. Zabawa badawcza – Poznajemy budowę jajka
Poszukajcie w Internecie obrazków jajek: kurze, przepiórcze, strusie.
Obejrzyjcie dokładnie.
Porównajcie ich wielkość i kolorystykę.
Jaki mają kształt ?
Podajcie przykłady zwierząt, które wykluwają się z jajek.
Teraz potrzebujemy jedno surowe jajko.
Rodzic niech rozbije przed Wami jajko. Obejrzyjcie jego zawartość. Nazwijcie poszczególne części: skorupka, białko, żółtko.
Rodzice, zwróćcie uwagę dzieci na zarodek i wyjaśnijcie im, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki.
Przygotujcie dwa takie same jajka – z tym, że jedno jest ugotowane, a drugie – surowe.
Rodzic pokazuje dziecku dwa jednakowe jajka.
Prosi, aby się zastanowiło, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane.
Dziecko podaje swoje propozycje.
Następnie Rodzic wprawia w ruch obrotowy oba jajka.
Dziecko obserwuje ich ruchy i określa, które z nich kręci się szybciej. Rozbijają jajko i sprawdzają, czy miało rację.
Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Powodem jest jego
płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony, co hamuje szybkie
poruszanie się jajka.
Zajrzyjcie na stronę: https://www.mamawdomu.pl/2016/03/eksperymenty-z-jajem-czyli-7-pomyslow-na-doswiadczenia-z-dziecmi.html
2.Zabawa badawcza – Jajka i woda
• Jajka surowe, jajka ugotowane, szklane naczynia, sól, łyżka.
Dzieci badają zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka ugotowanego – wkładają je
kolejno do przezroczystego naczynia z wodą. Obserwują ich zachowanie.
• Do wody w przezroczystym naczyniu wkładają surowe jajko i dosypują stopniowo sól
(około 10–12 łyżek soli). Obserwują, co dzieje się z jajkiem.
• Ciekawostki na temat pisanek.
Uważano, że pisanki mają magiczną moc, dlatego np. dotykano nimi grzbietów bydła, aby
było zdrowe i płodne, toczono je wzdłuż zagonów oziminy, żeby zapewnić sobie dobry
urodzaj. Były one darem, który miał zapewnić obdarowanej osobie wszelką pomyślność
(także w sprawach sercowych). Pełniły one rolę wykupu w obrzędach wielkanocnych, np.:
dyngusa, chodzenia z barankiem lub kurkiem. Panna mogła dostać pisankę czekoladowo-marcepanową z pierścionkiem zaręczynowym w środku. Ludzie bogaci obdarowywali się
drogimi pisankami, ze złota, przyozdobionymi szlachetnymi kamieniami. Francuski jubiler
P. C. Fabergé wykonał takie drogie pisanki na zamówienie cara Rosji. Pisanki służyły do za-
bawy zwanej taczanką. Turlało się po stole malowane jaja, zderzając je ze sobą. Wygrywała
ta osoba, której pisanka się nie potłukła.
3. Zabawy i ćwiczenia pod hasłem: Co można zrobić z jajka?
•Oglądanie skorupki jajka przez lupę.
•Porównywanie ciężaru jajek – surowego i ugotowanego.
•Wypowiadanie się dzieci na temat: Co można zrobić z jajek?
(Pomalować, ugotować, usmażyć itp.)
•Wymyślanie przez dzieci przepisów na potrawy z jajek. Nadawanie im nazw.
Zabawa zręcznościowa – Szybko i ostrożnie
Koszyk na jajka,łyżka, jajko ugotowane na twardo.
Dziecko otrzymuje łyżkę i jajko ugotowane na twardo. Staje w jednym końcu pokoju lub korytarza. W drugim końcu stoi koszyk
Zadaniem dziecka jest przeniesienie swojego jajka na łyżce i ostrożnie odłożenie
go do koszyka, aby się nie stłukło.
Możecie urządzić rodzinne zawody.
4. Karta pracy, cz. 3, s. 77.
Kolorowanie koszyczka zgodnie z kolorami kropek. Dzielenie nazw zdjęć na sylaby lub na
głoski. Rysowanie pod każdym zdjęciem odpowiednią liczbę kresek, odpowiadajacą liczbie sylab (lub głosek).
5. Jajka dla smakoszy
Przygotujcie dowolną potrawę z użyciem jaj ugotowanych na twardo.
Koniecznie przyślijcie zdjęcie. Smacznego!!!
Do jutra!
Pani Basia i Julitka