Kalendarium
Piątek, 2021-11-26
Imieniny: Leona, LeonardaStatystyki
- Odwiedziło nas: 302557
- Do końca roku: 35 dni
- Do wakacji: 210 dni
WIELKANOC
1. Słuchanie wiersza Pawła Beręsewicza „Wielkanoc”
Jajko z napisem „Pisanka Janka”
to była, przyznam, niespodzianka,
bo u nas w domu aż do tej pory
każdy malował jajka we wzory.
Ale poza tym, jak się wydaje,
nie ucierpiały stare zwyczaje:
Były palemki, serdeczne słowa,
spacer, życzenia, babka drożdżowa,
a w śmigus‐ dyngus po dwóch minutach
wszystkim świątecznie chlupało w butach.
(Wiersz pochodzi z e-podręcznika do EW na licencji CC-BY-3.0 www. epodreczniki.pl
Klasa 1, wiosna, blok 28, temat 139, plansza 2)
•Obejrzyjcie wywiad z Waszymi rówieśnikami na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=P-OGtL56MXg
•Co Wy wiecie na temat zwyczajów wielkanocnych?
− Jaki jest najważniejszy symbol świąt wielkanocnych?(Jajko).
− Co symbolizuje jajko?(Życie, radość, zmartwychwstanie Jezusa).
− Jak były barwione jajka w dawnych czasach?(Na jeden kolor, bez żadnych zdobień).
− Czego używano jako barwników?(Łupin cebuli, soku z buraków, pędów zbóż).
− Jakie były popularne sposoby zdobienia jajek? (Zdobienie woskiem, kolorowym sitowiem lub włóczką).
− Jak nazywano jajka oklejane włóczką?(Oklejanki).
Na czym polegały zabawy jajkami: w bitki, w turlanie?
- Przypomnijcie sobie naszą piosenkę o „Znakach Wielkanocy”
https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U
Posłuchajcie innej „ Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne”
https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4
- Do czego wykorzystujemy jajka?
- Podajcie propozycje potraw, których składnikiem jest jajko.
2. Czas na odkrycie litery f: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
Przypomnijcie sobie wczorajsze opowiadanie o „ Gipsowych pisankach”. Przyda Wam się.
6 - LATKI (Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 58–59).
Zacznijmy od wyrazu podstawowego – farby
Pamiętacie ?
− W jaki sposób Olek ozdobił jajka?
− Czego do tego użył?
•Analiza i synteza słuchowa słowa farby
Podzielcie słowo farby na sylaby ( far-by) i na głoski (f-a-r-b-y).
Policzcie ile w słowie jest sylab, a ile głosek.
Wymieńcie inne słowa, w których słychać głoskę f na początku (np.futro, flaga, fasola...), w środku słowa (agrafka, alfabet, wafle...)
•Budowanie schematu słowa: farby.
Przygotujcie białe kartoniki. Ułóżcie tyle kartoników, ile sylab słyszycie w słowie farby– rozsuńcie kartoniki i wymieniajcie głośno sylaby. Następnie ułóżcie tyle kartoników, ile głosek słychać w słowie farby, wymówcie głoski głośno, dotykając kolejno kartoników.
•Budowanie schematu słowa: Franek.
- Pamiętacie?Kolega Ady, ten który nie chodzi, ma na imię Franek. Podzielcie imię Franek na sylaby i na głoski. Ułóżcie z kartoników schemat imienia.
•Budowanie modeli słów: farby, Franek.
Przygotujcie czerwone kartoniki i niebieskie kartoniki ( np. kwadrat 2cm x 2 cm) . Głośno podzielcie na głoski słowa: farby, Franek. Wymawiajcie głoskę f: długo: fffyyyy...krótko: f, f, f, f.
Głoska f jest spółgłoską i oznaczamy ją na niebiesko.
Pod schematami słów: farby, Franek zaznaczcie miejsca głoski f niebieskimi kartonikami.
Potem zaznaczcie miejsca samogłosek czerwonymi kartonikami, a miejsca pozostałych spółgłosek – niebieskimi kartonikami. Porównajcie liczbę samogłosek i spółgłosek.
- Dzieci , co Wam przypomina literka f. F?
- Przypomnijcie, kiedy używamy wielkiej litery?
Karty pracy Litery i liczby, cz. 2, s. 58–61.
• Nazywanie zdjęć. Rysowanie pod nimi modeli ich nazw.
• Kolorowanie na niebiesko liter f,F w wyrazach.
• Czytanie sylab, tekstu.
• Czytanie wyrazów powstałych z połączenia sylab.
• Łączenie liter z lukami w wyrazach. Odczytanie powstałych wyrazów.
• Wodzenie palcem po literze : małej i wielkiej, pisanej. Pisanie liter f, F po śladach, a potem – samodzielnie
5 – LATKI Karta pracyNowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia,
s. 66 - 67.
• Rysowanie cebuli po śladzie, nie odrywając kredki od kartk
• Opisywanie, co przedstawia obrazek.
• Określanie pierwszych głosek w słowie farby i nazwach rysunków.
• Rysowanie po śladach rysunków.
• Kolorowanie wybranych rysunków.
• Zaznaczanie liter f, F w wyrazach.
3. Zabawa plastyczna – „Nasze pisanki”
Różne materiały będą Wam potrzebne do ozdobienia pisanek, np.: farby plakatowe, włóczki, koronki, kolorowy papier; nożyczki, kleje, pędzle, mazaki, ugotowane jajka.
Przygotujcie ( do wyboru) :
a) kolorowe włóczki, klej, jajka (oklejanie ugotowanych jajek włóczką),
b) kolorowy papier lub bibuła witrażowa , klej, jajka (oklejanie kolorowym papierem lub elementami wyciętymi z kolorowego papieru, np. kółeczkami),
c)farby plakatowe, pędzle, jajka (malowanie jajek farbami),
d)mazaki, jajka (rysowanie mazakami wzorów na jajkach).
e) dowolne pomysły ze stron internetowych, np. Pinterest
Wykonajcie dowolną pisankę i koniecznie przyślijcie zdjęcie .
Nie zapomnijcie posprzątać miejsca pracy
Pozdrawiamy Was serdecznie!!!
Wychowawczynie:Basia i Julitka