Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Kalendarium

Piątek, 2021-11-26

Imieniny: Leona, Leonarda

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 302557
  • Do końca roku: 35 dni
  • Do wakacji: 210 dni

WIELKANOC

1. Słuchanie wiersza Pawła Beręsewicza „Wielkanoc”

 

Jajko z napisem „Pisanka Janka”

to była, przyznam, niespodzianka,

bo u nas w domu aż do tej pory

każdy malował jajka we wzory.

Ale poza tym, jak się wydaje,

nie ucierpiały stare zwyczaje:

Były palemki, serdeczne słowa,

spacer, życzenia, babka drożdżowa,

a w śmigusdyngus po dwóch minutach

wszystkim świątecznie chlupało w butach.

 

(Wiersz pochodzi z e-podręcznika do EW na licencji CC-BY-3.0 www. epodreczniki.pl

Klasa 1, wiosna, blok 28, temat 139, plansza 2)

 

•Obejrzyjcie wywiad z Waszymi rówieśnikami na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=P-OGtL56MXg

 •Co Wy wiecie  na temat zwyczajów wielkanocnych?

− Jaki jest najważniejszy symbol świąt wielkanocnych?(Jajko).

− Co symbolizuje jajko?(Życie, radość, zmartwychwstanie Jezusa).

− Jak były barwione jajka w dawnych czasach?(Na jeden kolor, bez żadnych zdobień).

− Czego używano jako barwników?(Łupin cebuli, soku z buraków, pędów zbóż).

− Jakie były popularne sposoby zdobienia jajek? (Zdobienie woskiem, kolorowym sitowiem lub włóczką).

− Jak nazywano jajka oklejane włóczką?(Oklejanki).

 

Na czym polegały zabawy jajkami: w bitki, w turlanie?

  • Przypomnijcie sobie naszą piosenkę o „Znakach Wielkanocy”

https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U

Posłuchajcie innej „ Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne”

https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4

 

- Do czego wykorzystujemy jajka?

- Podajcie propozycje potraw, których składnikiem jest jajko.

 

2. Czas na odkrycie litery f: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

 

Przypomnijcie sobie wczorajsze opowiadanie o „ Gipsowych pisankach”. Przyda Wam się.

 

6 - LATKI  (Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 58–59).

 

Zacznijmy od wyrazu podstawowego – farby

Pamiętacie ?

W jaki sposób Olek ozdobił jajka?

Czego do tego użył?

 

•Analiza i synteza słuchowa słowa farby

Podzielcie słowo farby na sylaby ( far-by)  i na głoski (f-a-r-b-y).

Policzcie ile w słowie jest sylab, a ile głosek.

Wymieńcie inne słowa, w których słychać głoskę f na początku (np.futro, flaga, fasola...), w środku słowa (agrafka, alfabet, wafle...)

 

•Budowanie schematu słowa: farby.

 

Przygotujcie białe kartoniki. Ułóżcie tyle kartoników, ile sylab słyszycie w słowie farby– rozsuńcie kartoniki i wymieniajcie  głośno sylaby. Następnie ułóżcie tyle kartoników, ile głosek słychać w słowie farby, wymówcie głoski głośno, dotykając kolejno kartoników.  

 

•Budowanie schematu słowa: Franek.

- Pamiętacie?Kolega Ady, ten który nie chodzi, ma na imię Franek. Podzielcie imię Franek na sylaby i na głoski. Ułóżcie z kartoników schemat imienia.

 

•Budowanie modeli słów: farby, Franek.

Przygotujcie czerwone kartoniki i niebieskie kartoniki ( np. kwadrat  2cm x 2 cm) . Głośno podzielcie na głoski słowa: farby, Franek. Wymawiajcie głoskę f: długo: fffyyyy...krótko: f, f, f, f.

Głoska f jest spółgłoską i oznaczamy ją na niebiesko.

Pod schematami słów: farby, Franek zaznaczcie miejsca głoski f niebieskimi kartonikami.

Potem zaznaczcie miejsca samogłosek czerwonymi kartonikami, a miejsca pozostałych spółgłosek – niebieskimi kartonikami. Porównajcie liczbę samogłosek i spółgłosek.

 

- Dzieci , co Wam przypomina literka f. F?

 - Przypomnijcie, kiedy używamy wielkiej litery?

 

Karty pracy Litery i liczby, cz. 2, s. 58–61.

• Nazywanie zdjęć. Rysowanie pod nimi modeli ich nazw.

• Kolorowanie na niebiesko liter f,F w wyrazach.

• Czytanie sylab, tekstu.

• Czytanie wyrazów powstałych z połączenia sylab.

• Łączenie liter z lukami w wyrazach. Odczytanie powstałych wyrazów.

• Wodzenie palcem po literze : małej i wielkiej, pisanej. Pisanie liter f, F po śladach, a potem – samodzielnie

 

5 – LATKI Karta pracyNowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia,

s. 66 -  67.

• Rysowanie cebuli po śladzie, nie odrywając kredki od kartk

• Opisywanie, co przedstawia obrazek.

• Określanie pierwszych głosek w słowie farby i nazwach rysunków.

• Rysowanie po śladach rysunków.

• Kolorowanie wybranych rysunków.

• Zaznaczanie liter f, F w wyrazach.

 

3. Zabawa plastyczna – „Nasze pisanki”

Różne materiały będą Wam potrzebne do ozdobienia pisanek, np.: farby plakatowe, włóczki, koronki, kolorowy papier; nożyczki, kleje, pędzle, mazaki, ugotowane jajka.

 

Przygotujcie ( do wyboru) :

a) kolorowe włóczki, klej, jajka (oklejanie ugotowanych jajek włóczką),

b) kolorowy papier lub bibuła witrażowa , klej, jajka (oklejanie kolorowym papierem lub elementami wyciętymi z kolorowego papieru, np. kółeczkami),

c)farby plakatowe, pędzle, jajka (malowanie jajek farbami),

d)mazaki, jajka (rysowanie mazakami wzorów na jajkach).

e) dowolne pomysły ze stron internetowych, np. Pinterest

 

Wykonajcie dowolną pisankę i koniecznie przyślijcie zdjęcie .        

Nie zapomnijcie posprzątać miejsca pracy Mrugnięcie

 

 

                                                                      Pozdrawiamy Was serdecznie!!!

Wychowawczynie:Basia i Julitka

Galeria

Powiększ zdjęcie