Kalendarium
Piątek, 2021-11-26
Imieniny: Leona, LeonardaStatystyki
- Odwiedziło nas: 302557
- Do końca roku: 35 dni
- Do wakacji: 210 dni
KULE I KOŁA
I. Posłuchajcie wiersza Marii Terlikowskiej Kolorowe koła
Spójrzcie uważnie dookoła,
wszędzie są kule i koła.
Kół co niemiara, kul co niemiara.
Jest koło! Tarcza zegara.
Wesoło koła turkocą
pod starodawną karocą.
Na drogach świecą się jasno,
błysną i gasną, błysną i gasną.
A tutaj koło przy kole:
wagon, semafor – to kolej.
A kiedy kół jest tak dużo,
po prostu pachnie podróżą.
Kulę każdy nadmucha –
od babci do malucha.
Zrobimy z mydła pianę
i będą bańki mydlane
Ojej, przepraszam, omyłka.
To już nie bańka – to piłka.
Tu mamy kulę armatnią,
niemodną wprawdzie ostatnio.
Sypią się kule, kuleczki,
wiśnie, a może porzeczki.
Nitka, na nitce kulki.
Czyje korale? – Urszulki.
Balon
to kula z gondolą.
Lećmy!
Państwo pozwolą.
W balonie było przyjemnie,
lecz pora wracać na Ziemię.
Noc właśnie Ziemię otula.
A Ziemia – to co?
Też kula. (...)
Wyjaśnijcie dzieciom znaczenia słów: gondola, semafor, staroświecka.
Porozmawiajcie na temat wiersza
- Jakie przedmioty w kształcie koła zostały wymienione w wierszu?
- Jakie przedmioty w kształcie kuli zostały wymienione w wierszu?
II. A teraz się pobawimy
1. Jaka jest różnica między kulą a kołem?
Potrzebne będą dwa napisy : KULA, KOŁO, kartonowe koło, piłeczka
Weźcie między dłonie kartonowe koło. Koło jest płaskie, prawie go nie czujecie między dłońmi. Potem weźcie piłeczkę: piłeczka zajmuje już trochę miejsca (przestrzeni), nie jest płaska jak koło.
Rzućcie teraz kartonowe koło na podłogę. Ono upada i leży. Następnie rzuc piłkę w kształcie kuli. Ona – jak większość kul – odbija się i turla.
Następnie rozetnijcie koło. Ma dwie płaskie połówki . poproście rodzica ,by pokroił pomarańczę na plasterki.Otrzymuje kawałki w kształcie koła. Zapamiętajcie, że środek każdej kuli ma kształt koła.
2. Przygotujcie: plastikowy talerz, koło samochodzika, kolorowy krążek wycięty z papieru, taca, różnej wielkości piłki, pomarańcza, koraliki czy inne przedmioty w kształcie koła lub kuli, którymi dysponujecie w domu.
Posegregujcie na te w kształcie koła (plastikowy talerz, koło samochodzika, kolorowy krążek, taca...)
i te w kształcie kuli (różnej wielkości piłki, pomarańcza, koraliki...). Wykorzystajcie przygotowane napisy.
3. Pobawcie się dowolnie piłką.
4. Karta pracy, cz. 3, s. 50.
Otaczanie zieloną pętlą tego, co ma kształt koła, a czerwoną – kuli. Rysowanie kół po śladach. Kolorowanie najmniejszego koła na żółto, a największego – na niebiesko
5.Przygotujcie komplet trzech kół różnej wielkości i różnych kolorów
- rozłóż koła jeden obok drugiego przed sobą,
- weź do ręki największe koło
- pokaż najmniejsze koło,
- weź do ręki koło koloru …(rodzic podaje nazwę w zależności jakie koła przygotowaliście)
- weź do ręki największe koło i obrysuj palcem jego kształt
- kreślimy kształt koła w powietrzu, na podłodze, na brzuchu, na policzku, na dłoni
6. Możecie nawycinać dużo kółek i ułożyć korale z kół na nitce, tasiemce, wełnie. Możecie je przykleić.
7.Proponuję stworzyć kreatywne obrazki wykorzystując przedmioty w kształcie koła takie jak nakrętki, pokrywki, rolki po papierze toaletowym, plastikowe kubeczki. Maczajcie je w farbie i stemplujcie na kartce tworząc barwne kołowe kompozycje.
8. Jeśli macie ochotę, nauczcie się krótkiego wierszyka:
Gdy rozejrzymy się uważnie wkoło,
to zawsze zobaczymy jakieś koło.
Może być jedno, cztery lub dwa.
Ma je samochód i rower ma.
Trzy - na skrzyżowaniu świecą się jasno
Najpierw błysną, a potem zgasną.
Widzisz, więc, że kół jest mrowie.
A może ty jakieś podpowiesz?
Do jutra!!!
Basia i Julita