Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Kalendarium

Piątek, 2021-11-26

Imieniny: Leona, Leonarda

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 302557
  • Do końca roku: 35 dni
  • Do wakacji: 210 dni

KULE I KOŁA

 I. Posłuchajcie  wiersza Marii Terlikowskiej Kolorowe koła

 

Spójrzcie uważnie dookoła,

wszędzie są kule i koła.

Kół co niemiara, kul co niemiara.

Jest koło! Tarcza zegara.

Wesoło koła turkocą

pod starodawną karocą.

Na drogach świecą się jasno,

błysną i gasną, błysną i gasną.

A tutaj koło przy kole:

wagon, semafor – to kolej.

A kiedy kół jest tak dużo,

po prostu pachnie podróżą.

Kulę każdy nadmucha –

od babci do malucha.

Zrobimy z mydła pianę

i będą bańki mydlane

Ojej, przepraszam, omyłka.

To już nie bańka – to piłka.

Tu mamy kulę armatnią,

niemodną wprawdzie ostatnio.

Sypią się kule, kuleczki,

wiśnie, a może porzeczki.

Nitka, na nitce kulki.

Czyje korale? – Urszulki.

Balon

to kula z gondolą.

Lećmy!

Państwo pozwolą.

W balonie było przyjemnie,

lecz pora wracać na Ziemię.

Noc właśnie Ziemię otula.

A Ziemia – to co?

Też kula. (...)

 

Wyjaśnijcie dzieciom znaczenia słów: gondola, semafor, staroświecka.

 

Porozmawiajcie na temat wiersza

- Jakie przedmioty w kształcie koła zostały wymienione w wierszu?

- Jakie  przedmioty  w  kształcie  kuli  zostały  wymienione  w  wierszu?

 

II.  A teraz się pobawimy

 

1. Jaka jest różnica między kulą a kołem?

Potrzebne będą dwa napisy : KULA, KOŁO, kartonowe koło, piłeczka

 

Weźcie między dłonie kartonowe koło. Koło  jest płaskie, prawie  go  nie  czujecie między  dłońmi.  Potem  weźcie  piłeczkę:  piłeczka  zajmuje już trochę miejsca (przestrzeni), nie jest płaska jak koło.

Rzućcie teraz  kartonowe  koło  na  podłogę.  Ono  upada  i  leży.  Następnie  rzuc piłkę w kształcie kuli. Ona – jak większość kul – odbija się i turla.

Następnie  rozetnijcie  koło.  Ma  dwie  płaskie  połówki .  poproście rodzica ,by pokroił pomarańczę  na  plasterki.Otrzymuje kawałki w kształcie koła. Zapamiętajcie, że środek każdej kuli ma kształt koła.

 

2. Przygotujcie: plastikowy talerz, koło samochodzika, kolorowy krążek wycięty z papieru, taca, różnej wielkości piłki, pomarańcza, koraliki czy inne przedmioty w kształcie koła lub kuli, którymi dysponujecie w domu.

 

Posegregujcie na te w kształcie koła (plastikowy talerz, koło samochodzika, kolorowy krążek, taca...)

i te w kształcie kuli (różnej wielkości piłki, pomarańcza, koraliki...). Wykorzystajcie przygotowane napisy.

 

3. Pobawcie się dowolnie  piłką.

4. Karta pracy, cz. 3, s. 50.

Otaczanie zieloną pętlą tego, co ma kształt koła, a czerwoną – kuli. Rysowanie kół po śladach. Kolorowanie najmniejszego koła na żółto, a największego – na niebiesko

 

5.Przygotujcie komplet trzech kół różnej wielkości i różnych kolorów

 

- rozłóż koła jeden obok drugiego przed sobą,

- weź do ręki największe koło

- pokaż najmniejsze koło,

- weź do ręki koło koloru …(rodzic podaje nazwę w zależności jakie koła przygotowaliście)

- weź do ręki największe koło i obrysuj palcem jego kształt

- kreślimy kształt koła w powietrzu, na podłodze, na brzuchu, na policzku, na dłoni

 6. Możecie nawycinać dużo kółek i ułożyć korale z kół na nitce, tasiemce, wełnie. Możecie je przykleić.

 

 

7.Proponuję stworzyć kreatywne obrazki wykorzystując przedmioty w kształcie koła takie jak nakrętki, pokrywki, rolki po papierze toaletowym, plastikowe kubeczki. Maczajcie je w farbie i stemplujcie na kartce tworząc barwne kołowe kompozycje.

 

8. Jeśli macie ochotę, nauczcie się krótkiego wierszyka:

 

Gdy rozejrzymy się uważnie wkoło,

to zawsze zobaczymy jakieś koło.

Może być jedno, cztery lub dwa.

Ma je samochód i rower ma.

Trzy - na skrzyżowaniu świecą się jasno

Najpierw błysną, a potem zgasną.

Widzisz, więc, że kół jest mrowie.

A może ty jakieś podpowiesz?

 

 

 

Do jutra!!!Uśmiech

                                                                        Basia i Julita