Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Kalendarium

Piątek, 2021-11-26

Imieniny: Leona, Leonarda

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 302560
  • Do końca roku: 35 dni
  • Do wakacji: 210 dni

Ł jak łopata

Czwartek 26.03.2020

Temat dnia: Ł jak łopata

 

  1. Opowiadanie M. Strękowskiej- Zaremby Łjak ławka

Następnego dnia Atlas znów wybrał się na długi spacer. Poszedł nad leśne jezioro. Tam, na zielonej fali, kołysał się biały łabędź.

"Temu to dopiero dobrze - pomyślał kotek. - Fale wożą go na swoim grzbiecie, a on nawet dziobem nie kiwnie."

- Przepraszam cię, piękne stworzenie. Powiedz mi, jak się nazywasz - poprosił grzecznie kotek. Łabędź uniósł białą szyję.

- Zmykaj stąd, łobuziaku! - syknął i odpłyną od brzegu. Atlas był oburzony. - Wcale nie jesteś ładny! - zawołał. - Jesteś brzydki i niegrzeczny! A twoja pierwsza literka musi być najbrzydsza pod słońcem!

- To łabędź, ...będź!, ...będź! - odezwał się znajomy głos echa.

- To Ł... Ł... Ł! - Ł? Nie znam takiej litery! - zawołał kotek.

- Ale nic mi po niej - oddał.

- Musi być głupia i niegrzeczna jak cały łabędź - rozżalił się.

- Nie przeszkadzaj, lepiej popatrz na swoje łapki - odparło echo.

- Dlaczego na łapki?

Atlas przestraszył się, że znowu zapomniał je umyć.

- Łapki, ...apki, ...apki! - powtórzyło echo.

- Czy są głupie albo niegrzeczne?

- Ach! - kotek nagle zrozumiał.

- Łapki są na Ł! To musi być wspaniała literka. Łabędź nie jest miły, ale łapki - chodzą, biegają, skaczą i robią tyle pożytecznych rzeczy. Są pracowite i zręczne. A to dopiero odkrycie! Dziękuję ci, echo!

- Nie ma za co ... co! co!

Uradowany Atlas pobiegł do domu. Zmęczony, usiadł na ławce przy ogrodzeniu.

- Poznałem dzisiaj dziwną literkę - rozmyślał głośno. -Jest miła i niemiła jednocześnie. Szkoda, że tylko dwie rzeczy są na Ł.

- Co ty powiesz? - zatrzeszczała ławka. - A ja to co?

- Przepraszam - miauknął kotek. - Zapomniałem, że ty też jesteś na Ł. Znasz jeszcze inne wyrazy zaczynające sie na tę literkę?

- Oczywiście! - zatrzeszczała ławka i zaczęła się tłumaczyć: - Gdyby nie Ł, siedziałbyś na -awce, biegał po -ące, pływał -ódką, jadł -akocie albo popłakiwał kocimi - zami...

- Ojejej! Jak dużo wyrazów! - Atlas złapał się za łepek. - Bardzo dużo jak na ostatnią literkę alfabetu -dodał.

- Ostatnią? W żadnym wypadku! - stwierdziła ławka.

- To w takim razie jaka litera jest ostatnia?

- Dowiesz się we właściwym czasie. A teraz powtórz: A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, Ł - skrzypnęła wesoło ławka.

- A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, Ł - powtórzył zmęczony kotek i ziewnął przeciągle. To łatwe - dodał.

- Tak, ale to jeszcze nie wszystko - odparła ławka. - Tyle literek nie wystarczy, aby budować z nich długie wyrazy i całe zdania. Czeka cię jeszcze wiele pracy, kotku.

 

Pytania do opowiadania:

- Jakie nazwy na ł poznał Atlas?

- Czy spodobała się mu ta literka?

- Czy to była ostatnia literka alfabetu?

 

  1. Zabawy

Zabawa kształtująca postawę ciała „ Pierwsze kwiaty”

Dzieci z pozycji siadu klęcznego powoli podnoszą się do stania z wyciągniętymi rękami- naśladują jak rosną kwiaty.

 

Ćwiczenia głowy,rąk,nóg : Kwiaty poruszane wiatrem

Dzieci kreślą rękami, nogami, głową leniwe ósemki, naśladując ruchy kwiatów poruszanych wiatrem.

      

3.Wprowadzenie litery ł małej i wielkiej, drukowanej i pisanej

1. Rozmowa z dziećmi na temat co robimy wiosną w ogródku?

Jakich narzędzi potrzebujemy?

Do czego potrzebujemy wideł, a do czego łopaty?

 

2. Analiza i synteza słuchowa słowa łopata

  • Dzielenie go na sylaby, głoski, co słychać na początku?
  • Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską ł (łodyga, łuk, łubin), mających ją w środku (półka, głowa, igła) oraz na końcu (dół, bawół, stół)
  • Z ilu głosek składa się słowo łopata ?

3. Budowanie schematu słowa z cegiełek, kartoników lub klocków

 

□  □ □ □ □ □

4.Określanie rodzaju głoski ( samogłoska, spółgłoska)

  •  wypowiadanie głoski ł długo: łłłłyyyyy...
  • wypowiadanie głoski krótko: ł, ł, ł, ł, ł....

5.Budowanie modelu słowa łopata.


6.Analiza i synteza słuchowa imienia Łucja

  • dzielenie imienia na sylaby, na głoski; budowanie jesgo schematu.

7. Pokaz litery ł małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

8. Umieszczenie poznanych liter: ł, Ł, a, c, u, o, p, t, pod modelami słów łopata, Łucja

  • odczytywanie wyrazu łopata

9. Utrwalenie litery ł, Ł.

4. Ćwiczenia logopedyczne.

Ćwiczenia na wydłużenie fazy wydechowej.

Nabieramy powietrza i na wydechu mówimy (kto najwięcej policzy jaj i wron):

 

Siedzi kura w koszyku, liczy jaja do szyku: jedno jajo, drogie jajo, trzecie jajo, czwarte jajo, piąte jajo........ ( itd.)

 

Pierwsza wrona bez ogona, druga wrona bez ogona, trzecia wrona bez ogona, czwarta wrona bez ogona, piąta wrona bez ogona, szósta wrona bez ogona, siódma wrona bez ogona, ósma wrona bez ogona, dziewiąta wrona bez ogona, dziesiąta wrona bez ogona i ta jedenasta wrona ogoniasta ...