Kalendarium
Piątek, 2021-11-26
Imieniny: Leona, LeonardaStatystyki
- Odwiedziło nas: 302557
- Do końca roku: 35 dni
- Do wakacji: 210 dni
JAKA JEST POGODA?
KALENDARZ POGODY
1.Porozmawiajcie na temat aktualnej pogody.
− Czy dzisiaj jest ciepło?
− Czy niebo jest zachmurzone?
− Czy pada deszcz (śnieg)?
− Czy wiatr jest silny, czy słaby?
Jeśli macie termometr za oknem poproście rodzica o odczytanie temperatury?
Obejrzyjcie wspólnie z rodzicami prognozę pogody w telewizji lub Internecie, zwróćcie uwagę na symbole elementów pogody. Możecie sami przygotować kartoniki z symbolicznymi oznaczeniami elementów pogody, np.: słońce, chmury, chmury z deszczem, drzewa kołysane przez wiatr.
2.Badanie zjawisk: parowania, skraplania.
Ćwiczenie 1.
Połóżcie na parapecie okna, w nasłonecznionym miejscu lub na grzejniku (jeszcze grzeją), talerz z niewielką ilością wody i. Sprawdźcie na drugi dzień.
− Co się stało z wodą?
− Czy woda to ciecz, czy ciało stałe?
− W co zamienia się woda?
Wniosek: Woda wyparowała pod wpływem ciepła.
Ćwiczenie 2.
Obejrzyjcie w Internecie zdjęcia chmur.
Chmury powstają, gdy para wodna styka się z zimnym powietrzem.
Woda paruje z rzek, jezior, mórz, roślin, zwierząt, ludzi, zamieniając się w maleńkie, niewi-
doczne gołym okiem, kropelki, które rozprzestrzeniają się w powietrzu. Unoszą się coraz
wyżej, wyżej, a tam wysoko jest chłodniej. Kropelki łączą się ze sobą, tworząc chmury.
Ćwiczenie 3.
Powiedzcie:
− Jak wyglądają chmury, gdy pada deszcz?
− Jaki może być deszcz?
− Jakie znacie rodzaje deszczu? (Mżawka, kapuśniaczek, ulewa, nawałnica).
− Jak oznaczylibyście graficznie rodzaje deszczu?
Spraw by padało! (wymagany nadzór osoby dorosłej)
Materiały: szklany słoik z metalową pokrywą, kostki lodu, sól, woda
Poproś osobę dorosłą, by zrobiła pięć dziurek w pokrywce słoika.
Ugotuj jedną szklankę wody i przelej ją do słoika.
Umieść pokrywkę do góry dnem na środku słoika tak, by w całości go zakrywała.
Umieść nieco kostek lodu na pokrywce słoika i posyp je solą.
Teraz połóż kolejne piętro kostek lodu na poprzednie posypane solą. Poczekaj kilka minut i obserwuj jak skraplające się kostki lodu wpadają do wody na dnie słoika.
Wyjaśnienie: Para z ciepłej wody podnosi się, podobnie jak woda w sposób naturalny paruje pod wpływem ciepła słonecznego. Lód i sól tworzą obszar o bardzo niskiej temperaturze, zbliżonej do wysokich poziomów atmosfery, w której skrapla się para wodna, zamieniając się w krople wody. Te krople będą się wytrącać i opadać z pokrywki wtedy, gdy będą stawać się cięższe od powietrza. Oto co się dzieje, gdy pada deszcz.
Wniosek: Schłodzona para wodna skropliła się.
Kropelki wody zawarte w chmurach, schłodzone, skraplają się i spadają na ziemię w posta-
ci deszczu. W czasie zimy niska temperatura sprawia, że zamiast deszczu pada śnieg.
Ćwiczenie 4.
Porozmawiajcie na temat wiatru.
− Po czym poznajemy, że wieje wiatr?
− Czy wiatr zawsze jest zimny?
− Jak możemy określić, skąd wieje wiatr?
Wykonajcie wskaźnik służący do określenia kierunku wiatru.Wytnijcie z bibuły wąski pasek ( może być też tasiemka) i z pomocą rodzica przymocujcie bibułę do rurki za pomocą małej pinezki lub szpilki. Sprawdźcie na zewnątrz, z którego kierunku wieje wiatr. Podnieście rękę ze wskaźnikami do
góry i obserwujcie, w którą stronę odchyla się bibuła.
Wniosek
Wiatr wieje z przeciwnego kierunku niż ten, w którym wychyla się bibuła.
Wiatr może wiać bardzo delikatnie, ale i gwałtownie; w zależności od tego różnie go nazywamy. Mamy bryzę– lekki wiatr od morza; wichurę– wiatr wiejący bardzo silnie; huragan, który wyrywa drzewa z korzeniami, zrywa dachy domów, powoduje, że morze wdziera się w głąb lądu (sztorm).
Tornado, najniebezpieczniejsze zjawisko, pojawia się w postaci trąby powietrznej poruszającej się z wielką szybkością i niszczącej wszystko na swojej drodze.
3. Kalendarz pogody. Karty pracy, cz. 3, s. 48–49.
Obejrzyjcie kalendarz pogody wykonany przez Adę, Olka i ich rodziców. Nazwijcie elementy pogody występujące w każdym dniu. Uzupełniajcie kalendarz pogody przez cały tydzień – rysując odpowiednie elementy pogody. Po tygodniu obserwacji wyślijcie do nas zdjęcie wypełnionego kalendarza. Czekamy!
4. Na koniec jeszcze jedna zabawa badawcza – Co pływa? Co tonie?
Wybierzcie drobne elementy, np. moneta, igła, śrubka, korek, plastikowa nakrętka, gumow piłeczka lub kaczuszka, gwoźdź, agrafka, plastelina, piórko, kamyk, kredka, kawałek styropianu itp. Wrzyćcie je do miski z wodą. Sprawdźcie , jak zachowują się w wodzie. Pamiętacie? Kiedyś robiliśmy takie doświadczenie.
Podzielcie się z rodzicami swoimi spostrzeżeniami na temat przedmiotów, które pływają w wodzie i które w niej toną. Poszukajcie odpowiedzi na pytanie: Dlaczego tak się dzieje? Zapytajcie rodziców.
Jeśli chcecie, pomóżcie Adzie( Karta pracy, cz. 3, s. 51.)
Do następnego tygodnia!!!
Basia i Julita