Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Kalendarium

Piątek, 2021-11-26

Imieniny: Leona, Leonarda

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 302557
  • Do końca roku: 35 dni
  • Do wakacji: 210 dni

JAKA JEST POGODA?

KALENDARZ POGODY

1.Porozmawiajcie na temat aktualnej pogody.

− Czy dzisiaj jest ciepło?

− Czy niebo jest zachmurzone?

− Czy pada deszcz (śnieg)?

− Czy wiatr jest silny, czy słaby?

Jeśli macie termometr za oknem poproście rodzica o odczytanie temperatury?

Obejrzyjcie wspólnie z rodzicami prognozę pogody w telewizji lub Internecie, zwróćcie uwagę na symbole elementów pogody. Możecie sami przygotować kartoniki z symbolicznymi oznaczeniami elementów pogody, np.: słońce, chmury, chmury z deszczem, drzewa kołysane przez wiatr.

 

2.Badanie zjawisk: parowania, skraplania.

 

Ćwiczenie 1.

 

Połóżcie na parapecie okna, w nasłonecznionym miejscu lub na grzejniku (jeszcze grzeją), talerz z niewielką ilością wody i. Sprawdźcie na drugi dzień.

− Co się stało z wodą?

− Czy woda to ciecz, czy ciało stałe?

− W co zamienia się woda?

Wniosek: Woda wyparowała pod wpływem ciepła.

 

Ćwiczenie 2.

Obejrzyjcie w Internecie zdjęcia chmur.

Chmury powstają, gdy para wodna styka się z zimnym powietrzem.

Woda paruje z rzek, jezior, mórz, roślin, zwierząt, ludzi, zamieniając się w maleńkie, niewi-

doczne gołym okiem, kropelki, które rozprzestrzeniają się w powietrzu. Unoszą się coraz

wyżej, wyżej, a tam wysoko jest chłodniej. Kropelki łączą się ze sobą, tworząc chmury.

 

Ćwiczenie 3.

Powiedzcie:

− Jak wyglądają chmury, gdy pada deszcz?

− Jaki może być deszcz?

− Jakie znacie rodzaje deszczu? (Mżawka, kapuśniaczek, ulewa, nawałnica).

− Jak oznaczylibyście graficznie rodzaje deszczu?

 

Spraw by padało! (wymagany nadzór osoby dorosłej)

Materiały: szklany słoik z metalową pokrywą, kostki lodu, sól, woda

 

Poproś osobę dorosłą, by zrobiła pięć dziurek w pokrywce słoika.

Ugotuj jedną szklankę wody i przelej ją do słoika.

Umieść pokrywkę do góry dnem na środku słoika tak, by w całości go zakrywała.

Umieść nieco kostek lodu na pokrywce słoika i posyp je solą.

Teraz połóż kolejne piętro kostek lodu na poprzednie posypane solą. Poczekaj kilka minut i obserwuj jak skraplające się kostki lodu wpadają do wody na dnie słoika.

Wyjaśnienie: Para z ciepłej wody podnosi się, podobnie jak woda w sposób naturalny paruje pod wpływem ciepła słonecznego. Lód i sól tworzą obszar o bardzo niskiej temperaturze, zbliżonej do wysokich poziomów atmosfery, w której skrapla się para wodna, zamieniając się w krople wody. Te krople będą się wytrącać i opadać z pokrywki wtedy, gdy będą stawać się cięższe od powietrza. Oto co się dzieje, gdy pada deszcz.

 

Wniosek: Schłodzona para wodna skropliła się.

Kropelki wody zawarte w chmurach, schłodzone, skraplają się i spadają na ziemię w posta-

ci deszczu. W czasie zimy niska temperatura sprawia, że zamiast deszczu pada śnieg.

 

Ćwiczenie 4.

Porozmawiajcie na temat wiatru.

− Po czym poznajemy, że wieje wiatr?

− Czy wiatr zawsze jest zimny?

− Jak możemy określić, skąd wieje wiatr?

 

Wykonajcie wskaźnik służący do określenia kierunku wiatru.Wytnijcie z bibuły wąski pasek ( może być też tasiemka) i z pomocą rodzica przymocujcie bibułę do rurki za pomocą małej pinezki lub szpilki. Sprawdźcie na zewnątrz, z którego kierunku wieje wiatr. Podnieście  rękę ze wskaźnikami do

góry i obserwujcie, w którą stronę odchyla się bibuła.

Wniosek

Wiatr wieje z przeciwnego kierunku niż ten, w którym wychyla się bibuła.

Wiatr może wiać bardzo delikatnie, ale i gwałtownie; w zależności od tego różnie go nazywamy. Mamy bryzę– lekki wiatr od morza; wichurę– wiatr wiejący bardzo silnie; huragan, który wyrywa drzewa z korzeniami, zrywa dachy domów, powoduje, że morze wdziera się w głąb lądu (sztorm).

Tornado, najniebezpieczniejsze zjawisko, pojawia się w postaci trąby powietrznej poruszającej się z wielką szybkością i niszczącej wszystko na swojej drodze.

 

3. Kalendarz pogody. Karty pracy, cz. 3, s. 48–49.

 

Obejrzyjcie kalendarz pogody wykonany przez Adę, Olka i ich rodziców. Nazwijcie elementy pogody występujące  w każdym dniu. Uzupełniajcie kalendarz pogody przez cały tydzień – rysując odpowiednie elementy pogody. Po tygodniu obserwacji wyślijcie do nas zdjęcie wypełnionego kalendarza. Czekamy!

 

4. Na koniec jeszcze jedna zabawa badawcza – Co pływa? Co tonie?

Wybierzcie drobne elementy, np. moneta, igła, śrubka,  korek, plastikowa nakrętka, gumow piłeczka lub kaczuszka, gwoźdź, agrafka, plastelina, piórko, kamyk, kredka, kawałek styropianu itp. Wrzyćcie je do miski z wodą. Sprawdźcie , jak zachowują się w wodzie. Pamiętacie? Kiedyś robiliśmy takie doświadczenie.

 Podzielcie się z rodzicami swoimi spostrzeżeniami na temat przedmiotów, które pływają w wodzie i które w niej toną. Poszukajcie odpowiedzi na pytanie: Dlaczego tak się dzieje? Zapytajcie rodziców.

Jeśli chcecie, pomóżcie Adzie( Karta pracy, cz. 3, s. 51.)

 

 

 

Do następnego tygodnia!!!

                                                                        Basia i Julita