Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Kalendarium

Piątek, 2021-11-26

Imieniny: Leona, Leonarda

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 302559
  • Do końca roku: 35 dni
  • Do wakacji: 210 dni

MALI OBROŃCY PRZYRODY

Mali i duzi obrońcy przyrody

Kochane Smerfy!

Nasza Ziemia jest piękna, ale żeby taka pozostała należy o nią dbać. W tym tygodniu właśnie nad tym się zastanowimy i nad tym będziemy pracować. Podpowiemy też jak można wykorzystać śmieci do dobrej zabawy.

 

 Mali i duzi obrońcy przyrody

Kochane Smerfy!

Nasza Ziemia jest piękna, ale żeby taka pozostała należy o nią dbać. W tym tygodniu właśnie nad tym się zastanowimy i nad tym będziemy pracować. Podpowiemy też jak można wykorzystać śmieci do dobrej zabawy.

  1. Porozmawiajcie z Rodzicami na temat „ Jak możemy zadbać o środowisko”. Proponuje Wam do obejrzenia  filmy pt „ W Kontakcie z naturą-dla dzieci”, „Pomagajmy Ziemi -codziennie”, „Ekologiczny dom- bajka edukacyjna”, „Bajka edukacyjna- proekologiczna”, które pomogą Wam odpowiedzieć na to pytanie.( Znajdziecie je na youtube).
  2. „Nakrętkowy szlaczek”- przygotuj nakrętki po napojach w trzech kolorach. Rodzic niech ułoży rytm, a Wy go kontynuujcie. Przykład: Rodzic układa rytm czerwona nakrętka i dwie niebieskie, czerwona, dwie niebieskie a potem Wy czerwona, dwie niebieskie itd. Lub rodzic układa zielona, niebieska, żółta, zielona, a dalej Wy niebieska żółta, zielona niebieska żółta itd.
  3. „Piramida z pudełek po serku”- ułóż jak najwyższą piramidę, policz ile pudełek wykorzystałeś
  4. „Dwie wieże” – ty i rodzic ustawiacie wieżę z kubeczków po jogurtach (raz kubeczek do góry dnem , raz do dołu), Komu udało się ustawić wyższą wieżę? Policz z ilu była kubeczków.
  5. „Pomysł na pudełko”- weź duże pudełko np. po butach i wymyśl co można z niego zrobić. ( jeśli dziecko długo nie będzie mogło wymyślić podpowiedzcie mu np. domek dla lalek dziewczynki, a garaż chłopcy”
  6. „Kapslowe spychanki”- potrzebujesz   nakrętki po napojach w dwóch kolorach i małego stolika z dostępem ze wszystkich stron. Rozkładacie jeden kolor kapsli po swojej stronie stolika ( to wasi zawodnicy), a drugi po drugiej- to zawodnicy rodzica. Pstrykacie w kapsle naprzemiennie tak, żeby trafić w kapsel przeciwnika i zepchnąć go ze stołu. Jeśli ze stołu spadnie twój kapsel nie możesz go podnieść. Przegrywa ten, kogo np. 5 nakrętek pierwszych znajdzie się na podłodze.
  7. „Kapselkowe literki”- z kapsli układaj literki i pytaj rodzica czy wie jak to literka. Jeśli nie, powiedzcie jaka literkę chcieliście ułożyć, a rodzić niech ją narysuje poprawnie w dużym formacie , a Wy ułóżcie ją „po śladzie”. Po ułożeniu literki wymieńcie 5 rzeczy , które się na nią zaczynają.
  8. Piosenka na ten tydzień: Zozi-  „Świat jest w naszych rękach-eko piosenka”
  9. Zabawy ruchowe:

Wysocy ekolodzy – niscy ekolodzy – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci maszerują po pokoju w różnych kierunkach. Na hasło: Wysocy ekolodzy – chodzą na palcach. Na hasło: Niscy ekolodzy – chodzą w przysiadzie.

Obserwator przyrody – zabawa z elementem podskoku. Dzieci podskakują raz na jednej nodze, raz na drugiej. Kiedy rodzic powie: Obserwujemy przyrodę, dzieci rozglądają się jakby podziwiały piękny widok

Szumiący las – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dzieci spacerują swobodnie po pokoju Na słowa: Szumi las, stają w rozkroku, unoszą ramiona i kołysząc nimi, naśladują szum lasu: szszszszsz.

Śmieciu, precz! – zabawa z elementem podskoku. Dzieci chodzą swobodnie po pokoju w różnych kierunkach. Na słowa: Śmieciu, precz!, schylają się, udając podnoszenie

śmiecia z podłogi, i podskakują, próbując wrzucić go do kosza na śmieci.

Narysuj… – zabawa ruchowa przy muzyce. Dzieci tańczą w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce rodzic mówi: Narysuj rybkę, a dzieci „rysują” w powietrzu

podany przez rodzica wzór. Po ponownym odtworzeniu muzyki dzieci tańczą swobodnie. Zabawę należy powtórzyć wielokrotnie. Przykłady do rysowania: drzewo, fale, kwiatek, słońce.

  1. Segregujemy śmieci”- potrzebujecie cztery kolorowe kartki żółta, zielona , niebieska, biała (możecie wyciąć je w kształcie wiaderek lub pojemników do segregacji), reklamówki z supermarketów, nożyczki klej. Obejrzyjcie w gazetce produkty i zastanówcie się co po nich zostanie gdy zostaną zużyte. Jeśli plastik lub metal wytnijcie i przyklejcie na żółtą kartkę, jeśli papier-na niebieską, jeśli szkło na zieloną a pozostałe( np. obierki, ogryzki) na białą. Na koniec możecie przykleić kartki na większy arkusz np. szarego papieru lub stronę dużej zużytej gazety.
  2. Zabawa z literkami: możecie w tym tygodniu przyjrzeć się literce „J,j” i włączyć ją do literkowych zabaw, które już znacie.
  3. Filtr do wody – zabawa badawcza. Rodzic odczytuje list: „Matka Natura powiedziała mi, że na świecie jest bardzo dużo zanieczyszczonej wody. Jest jej bardzo smutno z tego powodu. Ale wiecie co? Ja mam pomysł, jak można sprawić, żeby Matka Natura poczuła się lepiej! Wiem, jak można oczyścić wodę. Chcecie się dowiedzieć? Do dzieła! Butelkę odwracamy tak, aby zakrętka była na dole. Kładziemy watę na spód, później piasek, a na górze kamyczki. Gotowe! Świetnie się spisaliście! Teraz czas na test naszego filtra. Przelejcie brudną wodę przez filtr i zobaczymy, co się stanie. Jak myślicie, woda będzie czysta czy zostanie brudna? Dlaczego?.  Tak właśnie jest oczyszczana woda która trafia do naszych kranów. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej obejrzyjcie film „Niezwykła podróż kropelki”
  4. Co się stanie z wodą? – zabawa badawcza. Czy wiecie, co potrafi słońce?. weźcie dwa słoiki i napełnijcie wodą. Jeden okręćcie folią przezroczystą, a drugi czarną ( np. z worka na śmieci) dla uszczelnienia przymocujcie je gumkami. Następnie ustawcie obydwa słoiki w słonecznym miejscu i obserwujcie co jakiś czas, co się dzieje z wodą. Co zauważyliście? (dzieci powinny dostrzec, że słońce rozgrzewa wodę w naczyniach, dodatkowo czarna folia wzmacnia efekt, bowiem pobiera więcej energii słonecznej, dlatego woda pod nią jest cieplejsza, w szczególnie nasłonecznionym miejscu, na ściankach mogą pojawić się kropelki, ponieważ woda zaczyna parować).
  5. „Ilustrowany Kodeks Małego Obrońcy Przyrody”- narysuj jak należy dbać o przyrodę. Może to być jeden duży rysunek lub kilka małych połączonych w książeczkę.

Na stronie eduzabawy.com znajdziecie ciekawe kolorowanki, szlaczki i inne ciekawe karty pracy do wydruku. Polecamy i pozdrawiamy PANI ANIA I PANI DOROTKA