Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Kalendarium

Piątek, 2021-11-26

Imieniny: Leona, Leonarda

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 302557
  • Do końca roku: 35 dni
  • Do wakacji: 210 dni

MARCOWA POGODA

Moi mili!

W tym tygodniu proponujemy Wam zabawy i zadania do pracy związane z przedwiośniem oraz zjawiskami w przyrodzie i pogodą marcową. Pobawimy się z literką „C,c”. Zapoznacie się z melodią i słowami piosenki „Marcowi przyjaciele”. Stworzycie swój własny „Kalendarz pogody” na podstawie obserwacji. Dowiecie się też, jakie znaczenie ma woda w życiu człowieka.

W MARCU JAK W GARNCU

 

1. Poproście rodziców o przeczytanie opowiadania  Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby „W marcu jak w garncu” Ilustracja w Książce (s. 52–53)

 

„W marcu jak w garncu” mawiamy, kiedy chcemy powiedzieć, że trudno przewidzieć marcową pogodę. Jest bardzo zmienna. To pada śnieg, to deszcz, to słońce grzeje radośnie, to znowu  kulki  gradu  lecą  z  nieba  na  zadarte  głowy  przechodniów.  Kto  tę  pogodę  tak  wymieszał?  – zapytacie.W bajce znajdziecie odpowiedź.

 

Dawno, dawno temu żył sobie król, który miał cztery córki: Wiosnę, Lato, Jesień, Zimę. Każda  posiadała  dar sprowadzania  innej  pogody.  Wiosna  rozgrzewała  ziemię  ciepłym  wiatrem,  Lato promieniało słońcem, Jesień moczyła deszczem, a Zima sypała śniegiem garściami. Siostry mieszkały wraz z ojcem, królem, w Pałacu Czterech Pór Roku. Zajmowały odległe skrzydła budynku i unikały się wzajemnie, ponieważ nie przepadały za sobą. Ogromnie się różniły. Na domiar  złego  wszystkie  miały  to  samo  marzenie:  każda  pragnęła  objąć  tron  po  ojcu,  królu,  i władać pogodą na Ziemi. Niestety, tron był tylko jeden.Gdy  król  się  zestarzał  i  śmierć  zabrała  go  do  krainy  umarłych,  między  siostrami  rozgorzał  spór.  To  jedna,  to  druga  zasiadała  na  tronie,  ale  żadna  długo  na  nim  nie  pozostała.  Wraz  ze  zmianą  władczyni  zmieniała  się  również  pogoda.  Wiało,  grzmiało,  zamarzało  i  rozmarzało  –  wszystko prawie równocześnie. To  było  nie  do  zniesienia.  Cierpiały  rośliny  i  cierpiały  zwierzęta.  Najstarszy  z  niedźwiedzi  udał się do leśnego zamczyska braci miesięcy i poprosił ich o pomoc.

– Między królewnami trwa walka o tron. Zniszczą całą planetę, jeśli ich nie powstrzymacie – rzekł z troską.

Miesiące obiecały porozmawiać z kłótliwymi pannami i przerwać niszczący spór. Po wielu dniach trudnych rozmów udało się doprowadzić do podpisania rozejmu. Siostry zgodziły się na równy podział władzy. Będą zasiadać na tronie w kolejności: Wiosna, Lato, Jesień, Zima, a gdy minie rok, znowu Wiosna obejmie władzę nad pogodą, by po trzech miesiącach oddać ją Latu. Wydawało się, że siostry są zadowolone z rozejmu. Każda dostała swój czas królowania. Wiosna  objęła  panowanie  jako  pierwsza  i  w  czerwcu  ustąpiła  miejsca  Latu,  to  zaś  we  wrześniu  oddało władzę  Jesieni.  W  grudniu  zapanowała  Zima,  która  w  marcu  powinna  oddać  tron  Wiośnie.  Niestety,  nie  oddała.  Wiosna  zapukała  do  sali  tronowej  troszkę  za  wcześnie,  co  bardzo Zimę rozgniewało. Wypuściła z uwięzi najmroźniejsze wiatry, aby przepędziły siostrę spod drzwi. Przemarznięta Wiosna zadrżała z oburzenia i oblała Zimę deszczem. Kłótnia sióstr nie miała końca.

– Trzeba je pogodzić – zdecydowały miesiące i wyznaczyły brata Marca na negocjatora. Nie był to najlepszy wybór, ponieważ Marzec należał do wyjątkowo niezdecydowanych miesięcy.

Kiedy stanął między siostrami i zaproponował rozejm, Zima popatrzyła na niego z ukosa.

– Dobrze. Pod warunkiem że w marcu królować będzie ta z nas, którą bardziej lubisz – powiedziała przebiegle, gdyż uważała, że jest najpiękniejsza, więc nie można jej nie lubić.

Marzec się speszył. – Ja? Chyba... nie wiem... obie lubię? – bąknął zbity z tropu.

– Namyśl się, byle szybko! – rzekła zniecierpliwiona Zima, której zrobiło się trochę za gorąco

w towarzystwie Wiosny.

Strapiony Marzec westchnął. – Tak, tak, już myślę. Hm... ha... hm...

– No?... – Zima przeszyła go chłodnym wzrokiem.

– I co? – ponaglała go także Wiosna.

– Ha... hm...

– Dopóki nie zdecydujesz, w marcu będzie jak w tym garncu! – Zima wskazała gar wiszący nad ogniskiem na pałacowym dziedzińcu. Coś w nim bulgotało, mruczało, syczało i kipiało.

Marzec rozłożył ręce. – Nie umiem tak szybko zdecydować. Dajcie mi więcej czasu – poprosił i pogrążył się w zadumie.

Czas mija, Marzec posiwiał, wyłysiał i zapuścił dłuuugie wąsy, jednak wciąż nie dokonał wyboru.

 

POROZMAWIAJCIE

  • Jakie imiona miały córki króla?
  • Jaki  dar miała  Wiosna, jaki Lato, Jesień, Zima?
  • Co robiły siostry po śmierci ojca?
  • Czy Zima i Wiosna przestrzegały rozejmu?
  • Kto miał je pogodzić? Czy Marcowi się to udało?

 

3. Co znaczy przysłowie „W marcu jak w garncu”?

 

4. Pobawcie się z literką „c,C”

- Powiedzcie co Wam przypomina?

- Narysujcie ją w powietrzu, na dużym papierze, na tacy z kaszą,solą lub piaskiem, ułóżcie jej kształt z dowolnych elementów( guziki, makaron, groch, koraliki itp.)

- Poproście rodziców o wydrukowanie konturu litery „C” i w dowolny sposób go uzupełnijcie. Na odwrocie przyklejcie wycięte z gazet lub narysujcie sami przedmioty na „c” (jak to czyniliśmy do tej pory). Po powrocie do przedszkola uzupełnimy albumy.

- Możecie poćwiczyć pisanie litery po śladzie i samodzielnie w kartach pracy.

- Możecie też skorzystać z szablonów na stronie „miasto dzieci. pl”  zakładka „czas w domu”:

 https://miastodzieci.pl/czytelnia/materialy-edukacyjne-do-pobrania-dla-mlodszych-dzieci/ .

Znajdziecie tam dużo ciekawych propozycji do ćwiczeń i zabaw.

 

Propozycja w  kartach pracy:

5-LATKI Karta  pracy  „Nowe  przygody  Olka  i  Ady.  Przygotowanie do czytania, pisania,  liczenia”, s. 60.

• Opiszcie , co przedstawia obrazek.

• Jaka jest pierwsza głoska w słowie cebula  i nazwach rysunków.

• Rysujcie po śladach rysunków.

• Zaznaczcie litery c, C w wyrazach

 

6-LATKI Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 40–43.

Wyodrębnianie  wyrazu  podstawowego  –  cebula

- Co robi tata?

- Dlaczego Ada zasłania oczy?

Analiza i synteza słuchowa słowa CEBULA

Dzieci  dzielą  słowo  Cebula na  sylaby  i  na  głoski.  Liczą  sylaby  i  głoski  w  tym  słowie. 

Podają inne słowa rozpoczynające się głoską c (cytryna,  cukier,  cement...),  mające  ją na końcu (koc, noc, walec...) i w środku (abecadło, baca, kucyk...).

Budowanie schematu słowa „cebula.”

Przygotujcie białe kartoniki  w kształcie kwadracików lub prostokątów (z kartonu lub zwykłego papieru xero czy zeszytu).

Ułóżcie  tyle  kartoników,  ile  sylab  słyszycie w słowie cebula

  ce   –   bu   – la

                                     

 

Następnie  ułózcie  tyle  kartoników,  ile  głosek  słychać  w słowie cebula, wymawiają głoski głośno, dotykając kartoników.

  c     e    b   u    l     a

 

 

W ten sposób możecie pobawić się z innymi słowami z głoską „c”

 

5. Zachęcamy do zasadzenia cebuli i obserwacji co z niej wyrośnie. Możecie założyć własny dzienniczek obserwacji i rysować kolejne etapy wyrastania szczypiorku.